Ajánlás az ajánlás a LinkedIn-en keresztül?


Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

A LinkedIn egyik alapvető funkciója, hogy a munkavállalók ún. ajánlást (recommendation) kérhetnek azoktól, akik ismerőseik az oldalon, így akár a volt munkáltatójuktól vagy ex-kollégáktól. A kérelemben meg lehet jelölni, hogy melyik munkakörre és konkrétan kitől szeretnénk online ajánlólevelet kapni. Az ajánlás célja, hogy elősegítse a munkavállaló további elhelyezkedését és alátámassza szakmai önéletrajzának hitelességét. Az ajánlás a munkavállaló közösségi profilján válik láthatóvá. A LinkedInen keresztül kapott ajánlások minősülhetnek-e munkajogi szempontból ún. működési bizonyítványnak?


Hazánkban is egyre ismertebb a LinkedIn – egy online közösségi kapcsolatépítő háló – amelyre a munkavállalók feltöltik a szakmai önéletrajzukat, és azon keresztül is építik ki, illetve ápolják kapcsolataikat. A LinkedIn egyik alapvető funkciója, hogy a munkavállalók ún. ajánlást (recommendation) kérhetnek azoktól, akik ismerőseik az oldalon, így akár a volt munkáltatójuktól vagy ex-kollégáktól.

A kérelemben meg lehet jelölni, hogy melyik munkakörre és konkrétan kitől szeretnénk online ajánlólevelet kapni. Az ajánlást író pedig pár mondatos válaszban értékelheti a munkavállaló munkavégzését, képességeit, a kollégákkal való viszonyát, azaz egy szubjektív véleményt adhat az ajánlást kérő munkaviszonyával kapcsolatban. Az ajánlás célja, hogy elősegítse a munkavállaló további elhelyezkedését és alátámassza a munkavállaló szakmai önéletrajzának hitelességét. Az ajánlás a munkavállaló közösségi profilján válik láthatóvá.

Hazánkban az ajánlás a köznyelvben használt fogalom, amely nem feltétlenül esik egybe a munkajogban ismert működési bizonyítvánnyal. Az ajánlás (referencia) egy levél, amelyet egy olyan közvetlen munkahelyi felettes, csoportvezető vagy kolléga ad, aki együtt dolgozott az ajánláskérővel, amely által megismerte a munkavállaló képességét, személyiségét, munkához való állását, szakismeretét, illetve tapasztalta a munkatársakkal való viszonyát. Az ajánlólevelet általában egy konkrét álláspályázat benyújtásához használják fel, így az gyakran tartalmaz egy érvelést, hogy milyen szempontok figyelembevételével és miért az ajánlott személy a legalkalmasabb az adott pályázat betöltésére.

A korábbi Munka Törvénykönyve működési bizonyítványként ismerte az ajánláshoz hasonló intézményt. Bár az új törvény már nem használja a működési bizonyítvány kifejezést, maga jogintézmény tovább él a hatályos munka törvénykönyvében.

A korábbi szabályozás

A munkavállaló kérelmére munkaviszonyának megszüntetésekor (megszűnésekor), illetve az ezt követő egy éven belül a munkáltató köteles volt működési bizonyítványt adni. [1992. évi XXII. törvény 99. § (1) bek.] A működési bizonyítvány tartalmazta:

  • a munkáltatónál a munkavállaló által betöltött munkakört,
  • a munkavállaló munkájának értékelését. 

A munkáltató az értékelésről csak munkavállaló kifejezett kérésére adhatott tájékoztatást.[régi Mt. 99. § (2)–(3) bek.]

Munkajogi szempontból tehát a működési bizonyítvány a munkáltató nyilatkozata, amely elsősorban a munkavállaló munkakörét, illetve a munkaköre során ellátott konkrét feladatokat, ügycsoportokat tartalmazza, azaz az ellátott munkakörrel kapcsolatos tényeket, adatokat igazol (objektív elem). Hangsúlyozni kell, hogy a munkáltató a munkavállalót kizárólag a munkavállaló ez irányú, kifejezett kérése esetén értékelhette.

Az értékelés tulajdonképpen a munkáltató tapasztalatán, belső meggyőződésén alapuló véleménynyilvánítása, amelynek a korábbi szabályozás nem határozta meg korlátjait (szubjektív elem). Negatív értékelés esetén arra kellett ügyelnie a munkáltatónak, hogy az – az általános polgári jogi szabályokból következően – ne sértse a munkavállaló személyiségi jogait, például ne tartalmazzon emberi méltóságot sértő kifejezést.

A hatályos szabályozás

A munka törvénykönyvéről szóló 2012. évi I. törvény (a továbbiakban: Mt.) értelmében a munkáltató a munkavállaló kérelmére, ha a munkaviszony legalább egy évig fennállt, a munkaviszony megszűnésekor vagy legfeljebb az ezt követő egy éven belül a munkavállaló munkájáról írásban értékelést adhat. Az értékelés valótlan ténymegállapításainak megsemmisítését vagy módosítását a munkavállaló a bíróságtól kérheti. [Mt. 81. § (1)–(2) bek.]

A fentiekből következik, hogy ha a munkavállaló a működési bizonyítván kiállítását a törvényi határidő letelte után kéri, a munkáltató nem köteles azt kiállítani. Újdonság, hogy az Mt. megköveteli a felek közötti munkaviszony hosszabb fennállását, amely legalább egy év. A gyakorlatból átültetett szabály az írásbeliség, amely a munkáltatói értékelésnek alaki feltétele.

Az Mt. a jognyilatkozatok vonatkozásában határozza meg, hogy mit ért írásbeliség alatt. Írásbelinek kell tekinteni azt a jognyilatkozatot, ha annak közlése a jognyilatkozatban foglalt információ változatlan visszaidézésére, a nyilatkozattevő személyének és a jognyilatkozat megtétele időpontjának azonosítására alkalmas elektronikus dokumentumban kerül sor. [Mt. 22. § (2) bek.]

Kérdéses azonban, hogy egy közösségi oldalon keresztül küldött email mennyiben minősül elektronikus dokumentumnak, illetve problémát jelent, hogy az azon keresztül adott ajánlást az ajánlást adó bármikor törölheti.

A működési bizonyítvány kiadásakor továbbra is tiszteletben kell tartani a személyhez fűződő jogokat.[Mt. 9. § (1) bek.] A munkáltató a munkavállalóra vonatkozó tényt, adatot, véleményt harmadik személlyel csak törvényben meghatározott esetben vagy a munkavállaló hozzájárulásával közölhet. [Mt. 10. § (2) bek.]

Az Mt. nem határozza meg a működési bizonyítvány elemeit, de az értelemszerűen tartalmazza a munkáltató és munkavállaló lényeges adatait, a munkaviszony tartamát, a munkavállaló munkakörét, a munkavállaló szervezetében elfoglalt helyét. Nincs kizárva, hogy a működési bizonyítványban a felsoroltakon kívül több információt adjunk meg az adott munkavállaló munkaköréről (részletes feladat meghatározás, projekttípusokban való részvétel) vagy a munkavállaló munkaviszonnyal kapcsolatos magatartásáról (motiváltság, munkastílus, kollégákkal való viszony).

A működés bizonyítvány kiállítására a munkáltató, azaz a munkáltatói jogkör gyakorlója jogosult minden olyan esetben, ha azt a munkavállaló kéri és kérelme megfelel a jogszabályi feltételeknek, függetlenül a munkaviszony megszűnésének vagy megszüntetésének jogcímétől.

Ha tehát munkáltatóként olyan megkeresést kapunk a munkavállalótól, amely ajánlólevél kiállítására vonatkozik, feltétlenül tisztázzuk, hogy mi a célja az ajánlólevélnek. Mert ha a munkavállaló a működési bizonyítvány kiállítására gondolt, annak kiadási kötelezettsége alól nem mentesül a munkáltató, ha csupán egy „ajánlólevelet” küld át a LinkedInen.


Kapcsolódó cikkek

2024. április 26.

Így választ jogi adatbázist egy nagy ügyvédi iroda

A DLA Piper magyarországi csapata 1988 óta nyújt jogi szolgáltatásokat hazai és nemzetközi ügyfelei részére, jelenleg az egyik legnagyobb hazai ügyvédi iroda. Mi alapján választ egy ekkora ügyvédi iroda jogi adatbázist? Milyen szempontokat vesznek figyelembe, milyen funkciókat tartanak fontosnak a napi munkavégzés során? Erről beszélgettünk az ügyvédi iroda munkatársával.

2024. április 24.

Szolgáltató közigazgatás – 3. rész

Alábbi cikksorozatunk betekintést ad a Szolgáltató közigazgatás – A tájékoztatáshoz való jog a magyar szociális ellátórendszerben című Wolters Kluwer-kiadvány egyes részleteibe.