A Gazdasági Versenyhivatal Tik-Tok ellen indított eljárása kötelezettségvállalással zárult


Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

A Gazdasági Versenyhivatal Tik-Tok ellen 2020-ban megindított versenyfelügyeleti eljárása – melyben a GVH a NAIH-ot is megkereste – 2023. november 27-én kötelezettségvállalással zárult, mely számos adatvédelmi, köztük kiemelten a gyermekkorú felhasználók adatvédelmi jogait is érintő kitételt tartalmaz.

Kötelezettségvállalások zsákutcájába terelte a Gazdasági Versenyhivatal a TikTokot. Az Egyesült Államokban bejegyzett, de kínai tulajdonú videómegosztó-szolgáltató a hazai hatóság vizsgálatának következtében egy sor olyan intézkedés végrehajtását volt kénytelen vállalni, amelyek biztosítják, hogy javuljon a TikTok kommunikációja, a fogyasztók megismerjék a platform jellemzőit és tudatosabb döntéseket hozhassanak a szolgáltatással kapcsolatban.

Mint az köztudott, a TikTok széles körben elérhető videómegosztó közösségi hálózati szolgáltatás, melynek Magyarországon is jelentős számú felhasználója van, gyermekeket is beleértve. A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) 2020-ban azért indított vizsgálatot az Egyesült Államokban bejegyzett, de kínai tulajdonú szolgáltatóval szemben, mert azt valószínűsítette, hogy a globális vállalkozás nem a jóhiszeműség és tisztesség alapelvének megfelelően elvárható szakmai gondossággal tájékoztatja a fogyasztókat az online platform működésére vonatkozó lényeges információkról – így például a szolgáltatás igénybevételekor kezelt adatok köréről és azok felhasználásáról.

A GVH ELJÁRÁSA KÖTELEZETTSÉGVÁLLALÁSSAL ZÁRULT, AMELYRE – ANÉLKÜL, HOGY A VERSENYHATÓSÁG JOGSÉRTÉST VAGY ANNAK HIÁNYÁT ÁLLAPÍTANÁ MEG – A HAZAI SZOLGÁLTATÁSBAN ÉRINTETT VÁLLALKOZÁS, A TIKTOK TECHNOLOGY LTD. ÖNKÉNTES VÁLLALÁSAI ALAPJÁN NYÍLIK LEHETŐSÉG.

A hivatal versenytanácsa által elfogadott kötelezettségvállalás révén olyan intézkedésekre kerül sor, amelyek még a folyamatosan változó kommunikációs tartalom, szerződéses feltételek, működési jellemzők és jogszabályi környezet esetén is közvetlenebbül biztosítják, hogy a TikTok kommunikációja javuljon, illetve a TikTok jellemzőit a magyar fogyasztók valóban megismerjék, és így tudatosabb fogyasztói döntéseket hozzanak a szolgáltatással kapcsolatban.

A TikTok által tett vállalás alapvető elemei:

  • információs célú adatközpont létrehozása;
  • a szolgáltatás legfontosabb jellemzőiről TikTok-videók beiktatása, vagyis az adatkezelési kérdéseknek és a további jellemzőknek kontextusbarát megjelenítése;
  • alapbeállítások a 18 év alatti felhasználók esetén (pl. napi képernyőidő-beállítás automatikusan); szülői felügyelet és egyéb, a gyermekeket védő beállítások népszerűsítése;
  • 20 százalékos reklámkorlát önkéntes alkalmazása;
  • közvetlen hatósági visszajelzésekre alkalmas és egyéb gyermekvédelmi fórumok erősítése;

Ez még nem a vége

A kötelezettségvállalás pontos és időszerű végrehajtását a GVH utóvizsgálatban, szigorú eljárási keretek között ellenőrzi majd, illetve a kötelezettségvállalás nem mentesíti a TikTokot egyéb jogszabályoknak való megfelelés alól. A hatóság az utóbbi években eleve nagy figyelmet fordít családok, gyermekek, betegek és idősek védelmére, ennek megfelelően a jelentős számú fogyasztó és vállalkozás érdekeit és helyzetét befolyásoló, nagy technológiai vállalkozások piaci magatartásainak vizsgálatára. A GVH az elmúlt években többek között

  • a Google, illetve a PayPal számára is előírt már versenykorrekciós kötelezettségeket,
  • az Apple és a Booking.com pedig jelentős versenyfelügyeleti bírságokat fizetett Magyarországon.
  • Emellett a versenyhivatal jelenleg is vizsgálja a Rakuten-csoportba tartozó Viber magatartását,
  • illetve néhány hónapja eljárást indított a Microsofttal szemben,

amiért valószínűleg nem tájékoztatja megfelelően a felhasználókat a mesterséges intelligencián alapuló chatfunkcióval kiegészített keresőjének egyes tulajdonságairól.

A határozat elérhető IDE kattintva, a forrásként használt cikk IDE kattintva érhető el.

Forrás: [index], https://www.naih.hu/


Kapcsolódó cikkek

2024. december 7.

AM: januártól a felvásárlóknak 30 napon belül ki kell fizetniük a termelőket

Január 1-jétől a felvásárlóknak 30 napon belül ki kell fizetniük a termelőket. A 30 napos fizetési határidő a mezőgazdasági és élelmiszeripari termékek ellenértékének kifizetésére már 2012 óta hatályos előírás, azonban – a termelők védelme érdekében – ennek megszegése jövő év elejétől már közigazgatási bírsággal is jár – közölte az Agrárminisztérium (AM).

2024. december 5.

Adóváltozások 2025-ben: Mire érdemes figyelni az új évben a könyvvizsgálói szemmel

Új év, új adótörvények – ahogy az ünnepi szezon közeledtével már megszokhattuk, ez az időszak korai „karácsonyi ajándékként” friss adószabályokat is hoz. Cikkünkben áttekintjük a 2025-ös adócsomag legfontosabb változásait, hogy Ön is időben kicsomagolhassa ezeket a „meglepetéseket”. Segítünk felkészülni, hogy az új évben magabiztosan és jól tájékozottan vághasson bele a teendőkbe!