A könyvek szakértője – mérlegen a könyvvizsgáló


Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

A felügyelőbizottság létrehozásán túl a vállalkozások tulajdonosi-ellenőrzési feladatainak támogatására kiváló lehetőséget nyújt az állandó könyvvizsgálat, amelynek célja annak megállapítása, hogy a vállalkozás által az üzleti évről készített éves beszámoló a számviteli törvény előírásai szerint készült-e, és ennek megfelelően megbízható és valós képet ad a vállalkozás vagyoni és pénzügyi helyzetéről, a működés eredményéről. A könyvvizsgálat általánosságban nem kötelező, de egyes társasági jogi események, cégformák, számviteli jellemzők vagy tevékenységek esetén azzá válhat.


Az állandó könyvvizsgáló bármely, a társaság vagyonával való felelős gazdálkodással összeegyeztethetetlen ügyvezetői, felügyelőbizottsági magatartás észlelése esetén késedelem nélkül köteles az ügyvezetésnél kezdeményezni a tagok döntéshozatalához szükséges intézkedések megtételét. Ha a kezdeményezés nem vezet eredményre, a könyvvizsgáló köteles a feltárt körülményekről az adott vállalkozás törvényességi felügyeletét ellátó nyilvántartó bíróságot értesíteni.

Az állandó könyvvizsgáló feladatait tehát csak akkor tudja ellátni, ha független marad a társaság irányításától, hiszen tevékenységével nemcsak a vállalkozás tulajdonosainak érdekeit védi, hanem a vállalkozással szerződő vagy abba befektetni kívánó személyekét is. Mindazonáltal könnyen észrevehető az az esetleges ellentmondás, hogy az a piaci megrendelésekből működő könyvvizsgáló ellenőrzi a társaságot, akit egyébként a társaság – általában jelentős díjazás ellenében – bíz meg.

Az állandó könyvvizsgálóra vonatkozó szabályokat elsődlegesen a Ptk. adja meg, amelyeket – a Ptk. rendszertani megoldásából következően – három helyen elhelyezkedő rendelkezések összeolvasásából lehet teljes körűen megismerni: i) jogi személyekre vonatkozó általános szabályok, ii) gazdasági társaságokra vonatkozó általános szabályok, iii) adott társasági formára vonatkozó szabályok.

A Ptk. kizárólag a nyilvánosan működő részvénytársaság számára teszi kötelezővé a könyvvizsgáló választását, a zártkörűen működő részvénytársaság részvényesei dönthetnek úgy, hogy mellőzik a megválasztását.

A számvitelről szóló törvény minden kettős könyvvitelt vezető vállalkozás esetében kötelezővé teszi a könyvvizsgáló választását, majd bizonyos méretbeli jellemzők kikötésével a magyarországi vállalkozások döntő többségét kiveszi az állandó könyvvizsgáló megválasztásának kötelezettsége alól. Így nem kötelező a könyvvizsgálat, ha a megelőző két üzleti év átlagában a vállalkozás éves nettó árbevétele nem haladta meg a 300 millió forintot, és a megelőző két üzleti év átlagában a vállalkozás által átlagosan foglalkoztatottak száma nem haladta meg az 50 főt. Ezt a kivételi szabályt nem alkalmazhatja – többek között – a takarékszövetkezet, konszolidálásba bevont vállalkozás, a külföldi székhelyű vállalkozás magyarországi fióktelepe vagy a közérdeklődésre számot tartó gazdálkodó. Szintén nem mentesül e kötelezettség alól az a vállalkozás, amelynek a tárgyévi üzleti év mérlegfordulónapján 10 millió forintot meghaladó, 60 napnál régebben lejárt köztartozása van.

Egyes ágazati jogszabályok is előírhatják az állandó könyvvizsgálatot; így a pénzügyi vagy befektetési szolgáltatásokat nyújtó vállalkozásoknak nincs választási jogkörük e tekintetben.

Könyvvizsgálói jelentés beszerzése szükséges a társasági jogi jogutódlás (átalakulás) elhatározása esetén is, de ezen esetben egy további független könyvvizsgálót kell megbízni, ezt a feladatot a cég állandó könyvvizsgálója nem végezheti.

Az állandó könyvvizsgálat mellett bármikor dönthet úgy a társaság, hogy bizonyos gazdasági eseményeit könyvvizsgálóval megvizsgáltatja, de a társasági kisebbségi jogok védelmének is az egyik biztosítéka az egyedi könyvvizsgálat kezdeményezése iránti jog.

A kisebbségben lévő tagok kezdeményezhetik, hogy az utolsó számviteli beszámolót, illetve az utolsó két évben az ügyvezetés tevékenységével kapcsolatos valamely gazdasági eseményt vagy kötelezettségvállalást ezzel külön megbízandó könyvvizsgáló vizsgáljon meg a társaság költségén.

Fontos, hogy a kisebbségi jog csupán arra terjed ki, hogy a tagok az ügyvezetés tevékenységével kapcsolatos, az utolsó két év valamely, egy konkrétan megjelölt gazdasági eseményének, kötelezettségvállalásának a megvizsgálását kérjék, anélkül, hogy a kezdeményezésük túl általános lenne és a kérelmezett cég gazdálkodása átfogó vizsgálatára irányulna.

A cikk szerzője dr. Zalavári György partner ügyvéd. Az Ecovis Hungary Legal a Jogászvilág.hu szakmai partnere.


Kapcsolódó cikkek

2023. június 1.

Az érdekeltek perbeli részvételének főbb szabályai

Ismert, és gyakran alkalmazott jogintézmény a peres eljárások során a beavatkozás, melynek keretében egy eredetileg perben nem álló, de magát érdekeltnek tekintő fél belép (beavatkozik) a mások között folyamatban lévő perbe valamelyik peres fél oldalán.

2023. június 1.

„Újratervezés” – a munkaidő-beosztás módosításának szabályai

Mindenki számára kellemetlen, sőt egyenesen megoldhatatlan élethelyzeteket produkálhat, ha váratlan, rövid határidős vagy azonnali munkafeladat okán felborul a betervezett napi, heti időbeosztása. A munka törvénykönyve igyekszik védelmet nyújtani a munkavállalóknak az ilyen szituációkkal szemben a munkaidő-beosztás időzítésével kapcsolatos szabályok formájában. Azonban a törvény azt is respektálja, hogy időnként a leggondosabb vezetői tervezés mellett is előfordulhat (pl. hiányzás, beszállítói csúszás miatti feladattorlódás, sürgős megrendelés stb.), hogy a munkáltatónak változtatnia kell az előre közölt munkaidő-beosztáson. Olyan is megtörténhet, hogy a módosítási igény a munkavállaló oldalán merül fel, mivel valamilyen fontos privát program, kötelezettség adódik. Az alábbiakban áttekintjük, milyen szabályok szerint változtatható meg a már közölt munkaidő-beosztás, kitérve arra is, hogy miként érintette e szabályokat a 2023. január 1-i Mt.-módosítás.

2023. május 29.

Nem csak Magyarország korlátozza a stratégiai cégekben való külföldi tulajdonszerzést

Magyarországi ügyvédként könnyen szembesülhetünk azzal, hogy külföldi ügyfelünk magyarországi cégfelvásárlását a GVH engedélyezésén túlmenően még legalább egy további magyar hatósággal is engedélyeztetni kell. Első ránézésre egy ilyen szabályozás a tőke szabad mozgásának az uniós alapelvébe ütközik. Közelebbről megvizsgálva a kérdést azonban megállapítható, hogy ez korántsem így van, sőt, uniós rendelet van hatályban ebben a kérdésben és nem egy európai uniós államnak van a magyaréhoz hasonlóan szigorú engedélyezési rendszere. Jelen cikkben röviden bemutatjuk az uniós szabályozást, rövid áttekintést adunk az uniós tagállamok szabályozási trendjeiről, és végül röviden összefoglaljuk a magyar szabályozás leglényegesebb jellegzetességeit.