A koronavírus-járvány hatásai a foglalkoztatásra


Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

A világjárvány hullámai idején az életet és egészséget védő korlátozások miatt munkavállalók százezreinek megélhetést adó munkahelyek sora került nehéz helyzetbe hazánkban is. Ezért a Kormány számos olyan munkahelymegtartó, valamint beruházásösztönző intézkedést hozott, melyek pozitív hatással voltak a munkaerőpiacra, és támogatták a gazdaság újraindulását is. Az ÁSZ szakértői elemzésükben kitérnek a foglalkoztatás strukturális és területi alakulására, a képzettségi szintek eltérő ellenálló-képességére, nemzetközi összehasonlítást is adnak, valamint kiemelik, hogy a kormányzati vállalásnak megfelelően a foglalkoztatás visszaállt a járvány előtti szintre.

Az elemzés feltárta, hogy a COVID-19 járvány eltérő hatással volt a foglalkoztatás egyes szegmenseire. A lezárások egyes ágazatokban (turizmus, szálláshely szolgáltatás, vendéglátás) a foglalkoztatási adatok jelentős visszaesését okozták, eközben a járvány előtti, foglalkoztatást jellemző területi egyenlőtlenségek tovább erősödtek. Az újraindítással ismét növekvő munkaerő-kereslet kielégítésére új lehetőséget teremt az internetes távmunka, otthoni munka szélesebb körű alkalmazása.

A foglalkoztatás szerkezete az egyes nemzetgazdasági ágak között kismértékben átrendeződött, ennek keretében a tudományos-szakmai tevékenység, az infokommunikáció területén, a pénzügyi ágazatban, szolgáltatások terén és az építőiparban a foglalkoztatottak száma emelkedett, míg a turizmus és vendéglátás, a szállítás, raktározás területén és a kiskereskedelemben a foglalkoztatottak száma némileg csökkent a járványt megelőző szinthez képest. A legnagyobb visszaesés a feldolgozóiparban, ezen belül a járműgyártásban volt. Ezzel összefüggésben a nemzetközi összehasonlító rész említi a globális értékláncok újkeletű szállítási és termelési problematikáját.

Az elemzés bemutatja, hogy a munkaerőpiacra belépő fiatalok nem tudták pótolni a kilépő korosztályt, a pályakezdő foglalkoztatottak száma csökkent, míg a nyugdíjas korúaké tovább nőtt. Az ÁSZ szakértői kiemelik, hogy a frissen végzettek ugyanakkor fontos tartalékot jelenthetnek, ennek a csoportnak a foglalkoztatását államilag is célszerű lehet ösztönözni.

Az Állami Számvevőszék elemzői rámutattak arra, hogy a COVID-19 járvány által érintett időszakban a foglalkoztatás szerkezetének korszerűsödése, a szolgáltatási szektor térnyerése tovább folytatódott. A kormányzati vállalásnak megfelelően a foglalkoztatás visszaállt a járvány előtti szintre, és a változások új lehetőségek kiaknázását is lehetővé teszik.

A teljes elemzés itt érhető el.
(aszhirportal.hu)


Kapcsolódó cikkek

2024. október 31.

Az EU eljárást indított a Temu ellen a digitális szolgáltatásokról szóló jogszabály alapján

Az Európai Bizottság eljárást indított csütörtökön a Temu ellen annak megállapítására, hogy a kínai online kereskedelmi óriásvállalat megsértette-e a digitális szolgáltatásokról szóló jogszabályt az illegális termékek értékesítésével, a szolgáltatás esetleges függőséget okozó kialakításával, a felhasználók számára vásárlások ajánlására használt rendszereivel, valamint az adatokhoz való hozzáféréssel kapcsolatos területeken.Az uniós bizottság közleménye szerint a vizsgálat a Temu által szeptember végén benyújtott kockázatértékelési jelentés alapján indult, és arra összpontosít, hogy a vállalat rendszerei arra szolgálnak-e, hogy korlátozzák a nem megfelelő termékek értékesítését az Európai Unióban.

2024. október 30.

Mit tehet a munkavállaló, ha elfogyott az éves fizetett szabadsága?

Év vége közeledtével felmerül a kérdés, pontosan mi történik, ha valakinek elfogy az éves szabadságkerete. Az éves fizetett szabadság a munka világában alapvető jog, amelyet minden munkavállaló igénybe vehet. A szabadság kiadása mindig a munkáltató felelőssége és kötelezettsége, ennek ütemezése során számos jogszabályi előírást kell figyelembe vennie.

2024. október 29.

Rangos nemzetközi díjjal ismerték el a UCC AI-alapú ügyfélszolgálati megoldásait

A szakmai zsűri döntése alapján a United Call Centers (UCC) elnyerte a rangos Titan Business Awards díjat az ügyfélszolgálat – mesterséges intelligencia kategóriában. Az idén 25 éves magyar szolgáltató cég az általa fejlesztett, mesterséges intelligencián (AI) alapuló ügyfélszolgálati megoldásaival a legmagasabb, platina fokozatot szerezte meg.