A munkavállaló hozzáférési joga személyes e-mailjeihez


Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

Az adatvédelmi hatóság kettőszázezer forint adatvédelmi bírság megfizetésére kötelezett egy munkáltatót, mert az jogszerűtlenül tagadta meg azt, hogy a munkavállaló hozzáférjen a korábbi archivált, magáncélú leveleihez.

A Nemzeti Adatvédelmi és Információszabadság Hatóság (NAIH) 2020. június 8-ai NAIH/2020/34/3. számú döntésében azt is megállapította, hogy a munkáltató nem segítette elő a munkavállaló hozzáférési jogának gyakorlását, amikor nem adott átlátható tájékoztatást a munkavállaló részére a kérelme nyomán hozott intézkedésekről.

A NAIH utasította a munkáltatót arra, hogy a munkavállaló bevonásával és tájékoztatásával vizsgálja felül, hogy a munkavállaló e-mail-archívumának mely személyes adatai minősülnek magáncélúnak, és ezen magáncélú elektronikus levelekhez biztosítsa a munkavállaló hozzáférését.

Azt is rögzíteni kell ugyanakkor, hogy a NAIH elutasította a munkavállaló arra irányuló kérelmét, miszerint a munkáltató adja ki részére a munkahelyi e-mail-fiókjának munkavégzéssel összefüggő, korábbi archivált leveleit.

Az úgy tényállása dióhéjban az, hogy a munkavállaló a jogviszonyának megszűnését követően kérte a munkáltatót, hogy hozzáférhessen munkahelyi e-mail fiókjának archívumához, amely magáncélú üzeneteket is tartalmazott, de a munkáltató ezt megtagadta adatvédelmi okokra hivatkozva.

A munkáltató nyilatkozata szerint a munkavállaló jogviszonyának fennállása idején (2018-as év) nem volt szabályozva az elektronikus levelezőrendszer magáncélú használata, nem volt erre vonatkozó megfelelő belső szabályozás, ezért azt a munkavállaló – annak nyilatkozatával megegyezően – magáncélra is használhatta.

Megjegyezzük, hogy a munka törvénykönyvének 2019. április 26-ától hatályos rendelkezései szerint a munkavállaló a munkáltató által a munkavégzéshez biztosított számítástechnikai eszközt, rendszert – eltérő megállapodás hiányában – már kizárólag a munkaviszony teljesítése érdekében használhatja. Vagyis, ha nincs külön megállapodás, a munkavállaló nem folytathat magáncélú levelezést a munkavégzésre kapott számítógépen, e-mail-címen.

A NAIH a fenti ügyben a GDPR 83. cikk (2) bekezdés c) és d) pont alapján kifejezetten súlyosító körülményként vette figyelembe, hogy a munkáltató elzárta a munkavállalót az érintetti joga gyakorlásától azzal, hogy nem tette lehetővé a munkavállaló hozzáférését a magáncélú elektronikus leveleihez.

Lényeges tehát, hogy a munkahelyen a munkavállaló által használt e-mail tekintetében előre megfogalmazott, átlátható és kommunikált szabályok legyenek a magáncélú és a munkavégzés érdekében végzett használatra a fenti jogviták, bírságok elkerülése érdekében. Ha a munkáltató tudomással bír arról a magáncélú e-mail használatról és ezt akár hallgatólagosan jóváhagyja, akkor a munkaviszony megszűnésekor feltétlenül biztosítani kell a munkavállaló számára a privát üzeneteihez, digitális anyagaihoz történő hozzáférést.

ecovis-banner

A cikk szerzője dr. Zalavári György senior partner ügyvéd. Az Ecovis Hungary Legal a Jogászvilág.hu szakmai partnere.


Kapcsolódó cikkek

2024. október 31.

Az EU eljárást indított a Temu ellen a digitális szolgáltatásokról szóló jogszabály alapján

Az Európai Bizottság eljárást indított csütörtökön a Temu ellen annak megállapítására, hogy a kínai online kereskedelmi óriásvállalat megsértette-e a digitális szolgáltatásokról szóló jogszabályt az illegális termékek értékesítésével, a szolgáltatás esetleges függőséget okozó kialakításával, a felhasználók számára vásárlások ajánlására használt rendszereivel, valamint az adatokhoz való hozzáféréssel kapcsolatos területeken.Az uniós bizottság közleménye szerint a vizsgálat a Temu által szeptember végén benyújtott kockázatértékelési jelentés alapján indult, és arra összpontosít, hogy a vállalat rendszerei arra szolgálnak-e, hogy korlátozzák a nem megfelelő termékek értékesítését az Európai Unióban.

2024. október 30.

Mit tehet a munkavállaló, ha elfogyott az éves fizetett szabadsága?

Év vége közeledtével felmerül a kérdés, pontosan mi történik, ha valakinek elfogy az éves szabadságkerete. Az éves fizetett szabadság a munka világában alapvető jog, amelyet minden munkavállaló igénybe vehet. A szabadság kiadása mindig a munkáltató felelőssége és kötelezettsége, ennek ütemezése során számos jogszabályi előírást kell figyelembe vennie.

2024. október 29.

Rangos nemzetközi díjjal ismerték el a UCC AI-alapú ügyfélszolgálati megoldásait

A szakmai zsűri döntése alapján a United Call Centers (UCC) elnyerte a rangos Titan Business Awards díjat az ügyfélszolgálat – mesterséges intelligencia kategóriában. Az idén 25 éves magyar szolgáltató cég az általa fejlesztett, mesterséges intelligencián (AI) alapuló ügyfélszolgálati megoldásaival a legmagasabb, platina fokozatot szerezte meg.