Erősödnek a fogyasztói jogok a digitális termékeknél és szolgáltatásoknál


Szigorúbb szabályok védik jövő januártól azokat a fogyasztókat, akik okoseszközöket vagy digitális szolgáltatásokat, például szoftvereket, felhő- vagy streamingszolgáltatásokat vásárolnak – hívja fel a figyelmet az EY. Az értékesítőknek kötelező lesz frissítéseket nyújtani a termékekhez, és pontosan meg kell felelniük a reklámokban tett ajánlatoknak is. Az érintett hazai vállalatoknak alig pár hetük maradt, hogy módosítsák a szerződési feltételeket.

A 2022. január elsejétől életbe lépő törvénymódosítás szerint a digitális elemeket tartalmazó termékekhez, például az okostelefonokhoz, okosórákhoz vagy okostévékhez jövő évtől biztosítani kell a vevő által észszerűen elvárható tartozékokat, például akár HDMI-kábelt, illetve útmutatókat, különösen abban az esetben, ha ezeket a hirdetésekben vagy a címkén nyilvánosan megjelenítették. Az értékesítőknek a reklámokban feltüntetett feltételeknek tehát mindenképp meg kell felelniük, attól nem térhetnek el az adás-vétel során úgy, hogy az a vásárlóra nézve kedvezőtlenebb legyen.

„Jövő januártól a fogyasztó joggal várja majd el, hogy az általa vásárolt digitális szolgáltatás mindenben megfeleljen a reklámban látottaknak. Legyen szó egy jellemzőről, funkcionalitásról vagy akár egy tartozékról. Ez fokozott figyelmet, valamint a marketing és jogi osztályok szorosabb együttműködését is megköveteli” – nyilatkozta Dr. Losonci András, az EY Law ügyvédje.

Kötelező a frissítés

Az érintett vállalatoknak a jövő évtől frissítési kötelezettségük is lesz. Ennek megfelelően értesíteniük kell majd a vásárlóikat azokról az általános és biztonsági újdonságokról, amelyekkel fenntartható a szerződésben meghatározott, megfelelő működés. Emellett muszáj elérhetővé tenniük a frissítéseket a szolgáltatás teljes vagy meghatározott időtartama alatt. Ez a változás különösen abban az esetben jelenthet nehézséget, amikor online áruházak vagy akár hagyományos boltok más szoftvereit értékesítik.

„Jövőre lehetőség nyílik akár arra, hogy egy játszhatatlan, „bugos” számítógépes játékot visszavigyünk a boltba, , ahol végső soron kötelesek lesznek visszatéríteni a vételárat” – hangsúlyozta Dr. Losonci András. A szakértő kiemelte, hogy komoly feladattal néznek szembe a digitális termékeket és szolgáltatásokat forgalmazó hazai társaságok. „Amennyiben a folyamataikat nem alakítják át, vagy a jogos fogyasztói igényeknek nem tesznek eleget, nem csak súlyos pénzbüntetésekkel, de a vásárlók kártérítési igényeivel is számolhatnak a jövő évtől” – tette hozzá.


Kapcsolódó cikkek

2021. április 8.

A boltok több mint fele nem tartja be az új jótállási szabályokat

Számos üzlet lassan zárkózik fel a jótállás és szavatosság 2021-től átfogóan megújított szabályaihoz. A fogyasztóvédelem az év első napjától fokozottan ellenőrzi a vásárlók jogait erősítő előírások betartását. A hatóság az első negyedévben közel 310 üzletben és webáruházban vizsgálódott, 59 százalékuknál talált kifogásolnivalót – közölte csütörtökön az Innovációs és Technológiai Minisztérium (ITM).
2021. január 27.

A digitális társadalom olvasatai – X.

Alábbi cikksorozatában a szerző a digitális társadalom különböző aspektusait tárja elénk, igyekezve lényegre törően bemutatni szerkezetének fontosabb csomópontjait, és összegezni a tudásrendszerek, az internet, a mesterséges intelligencia, a hálózati társadalmak fontosabb, a jogalakulás szempontjából releváns mozgásait. Ezúttal azt elemzi, a mesterséges intelligencia miként jelenik meg a jog közegében.