ESG Beszámoló: megjelentek a részletszabályok


Megjelentek az ESG Beszámolóra vonatkozó kötelezettségeket szabályozó végrehajtási rendeletek. A részletszabályok alapján az ESG-re kötelezett hazai vállalkozások pontos útmutatást kaptak arra vonatkozóan, hogy miként kell az ESG Beszámolót elkészíteni, közzétenni. A kihirdetett változások között vannak a vállalkozások fenntarthatósági célú átvilágítási kötelezettségeire vonatkozó részletszabályok is. A fentiek alapján a Grant Thornton ESG és fenntarthatósági szakértői arra számítanak, hogy a kötelezett vállalatok az idén megkezdik a felkészülést és az ESG terén tovább hódítanak a szoftveres-digitális megoldások.

A vállalkozások számára talán kevésbé izgalmas ESG-tanácsadókat oktató intézményekre és az ESG-tanácsadókra vonatkozó részletszabályok után 2024. augusztus 15-én végre megjelentek az ESG Beszámoló készítésére és közzétételére, valamint a vállalkozások fenntarthatósági célú átvilágítási kötelezettségeire vonatkozó részletszabályok is.

Fenntarthatósági átvilágítás

Az átvilágítási kötelezettség kettős. A vállalkozásoknak olyan kockázatkezelési rendszert kell létrehozniuk, mely azonosítja és minimalizálja a fenntarthatóságot veszélyeztető kockázatokat mind a) a saját üzleti tevékenységükben, b) mind az ellátási láncaikban.

A beszállítói lánc átvilágítása rendkívül komplex feladat, ezért ehhez a jogalkotó két irányból is támogatást próbál nyújtani a szabályozáson keresztül. Egyrészt a végrehajtási rendelet tartalmaz egy maximum ESG átvilágítási kérdőívet, másrészt megteremti a szoftveres támogatás igénybevételének lehetőséget az ESG szoftverek nyilvántartási folyamatának elindításával.

De mit is takar a maximum ESG kérdőív és a beszállítói átvilágítás?

A vállalkozások egy lényegességi vizsgálat során, melybe egy előminősítési lépcső is beépíthető, meg kell határozzák a kockázatos beszállítóik körét (pl. nagyobb környezeti hatással rendelkező tevékenységi körök). Ezen beszállítók fenntarthatósági átvilágítása során kötelező használni a hatóság által kiadott kérdőívet az alábbiak szerint:

  • a hatóság a kérdőív 12 variációját hozta létre a beszállító mérete (mikró, kis, közepes, vagy nagyvállalat) és földrajzi elhelyezkedése alapján;
  • a kérdőívek maximum kérdőívek, azaz nem kötelező a bennük szereplő összes kérdést feltenni a beszállítók részére;
  • a maximum kérdőívben nem szereplő kérdés viszont csak hatósági jóváhagyással lehetséges.

A kockázatok értékelésére a vállalkozásnak saját módszertant kell kidolgoznia, illetve létező kockázatkezelési rendszerét frissítenie. Az értékelés során figyelembe kell venni az azonosított kockázatok lehetséges hatását, az előfordulási valószínűséget, valamint a vállalkozás képességét azok kezelésére (pl. partneri etikai kódex elfogadásának elvárása, vagy veszélyes anyagok használata esetén megfelelő standardok és eljárások meglétének biztosítása).

Az azonosított kockázatokat a súlyosságuk és bekövetkezésük valószínűsége alapján a cégnek rangsorolnia kell, és az összes kockázatot kezelnie kell: azaz megelőzni, mérsékelni, megszüntetni, vagy minimálisra csökkenteni.

A fentiekből is látható, hogy a kötelezett vállalatok a kérdőív ajánlás ellenére is rendkívül széles skáláját hozhatják létre az átvilágítási kérdőíveknek, ami nagy mértékben megnövelheti az átvilágítással érintett beszállítók adminisztrációs terheit.

Ezért dr. Balásfalvi-Kiss András, a Grant Thornton ESG és fenntarthatósági üzletágának igazgatója arra számít, hogy azok a szoftveres támogató megoldások fognak előtérbe kerülni, amelyek biztosítják, hogy a beszállítók egy, akár a teljes hatósági kérdőívet tartalmazó átvilágítási kérdőív kitöltését követően minél több üzleti partnerük részére le tudják adni a kért információkat.

ESG Beszámoló

A rendelet kitér az ESG-beszámoló minimumkövetelményei, tartalma, formai követelményei, valamint közzétételének szabályaira is. Az ESG Beszámoló érdekessége, hogy annak kötelező mellékletét képezi a kockázatos beszállítókkal kötelezően kitöltendő központi kérdőív, azaz a nagyvállalatok számára az átvilágítási kérdőív kitöltése kötelező.

Az ESG Beszámolóban a vállalkozásoknak többek között részletesen be kell mutatniuk a létrehozott fenntarthatósági kockázatkezelési rendszert, a feltárt környezeti, társadalmi és irányítási kockázatokat, továbbá az ezek megelőzését, kezelését és csökkentését célzó stratégiákat, intézkedéseket, illetve ezek értékelését. Ezen túlmenően az ESG Beszámolóban be kell mutatni a vállalkozás által alkalmazott panaszkezelési eljárás vagy rendszer kialakítása során figyelembe vett alapelveket, a megfogalmazott követelményeket, a panaszkezelési eljárás vagy rendszer végrehajtásának leírását, illetve eredményességének adatalapú értékelését.

A vállalkozásoknak az ESG Beszámolóval kapcsolatos feladatokat minden év június 30-ig kell teljesíteniük.


Kapcsolódó cikkek

2024. október 31.

Az EU eljárást indított a Temu ellen a digitális szolgáltatásokról szóló jogszabály alapján

Az Európai Bizottság eljárást indított csütörtökön a Temu ellen annak megállapítására, hogy a kínai online kereskedelmi óriásvállalat megsértette-e a digitális szolgáltatásokról szóló jogszabályt az illegális termékek értékesítésével, a szolgáltatás esetleges függőséget okozó kialakításával, a felhasználók számára vásárlások ajánlására használt rendszereivel, valamint az adatokhoz való hozzáféréssel kapcsolatos területeken.Az uniós bizottság közleménye szerint a vizsgálat a Temu által szeptember végén benyújtott kockázatértékelési jelentés alapján indult, és arra összpontosít, hogy a vállalat rendszerei arra szolgálnak-e, hogy korlátozzák a nem megfelelő termékek értékesítését az Európai Unióban.

2024. október 30.

Mit tehet a munkavállaló, ha elfogyott az éves fizetett szabadsága?

Év vége közeledtével felmerül a kérdés, pontosan mi történik, ha valakinek elfogy az éves szabadságkerete. Az éves fizetett szabadság a munka világában alapvető jog, amelyet minden munkavállaló igénybe vehet. A szabadság kiadása mindig a munkáltató felelőssége és kötelezettsége, ennek ütemezése során számos jogszabályi előírást kell figyelembe vennie.