Ezentúl minimum két év jótállást kell vállalni a tartós fogyasztási cikkekre


Tíz fogyasztóvédelmi tárgyú kormányrendelet módosítását tartalmazza a fogyasztóvédelemmel összefüggő kormányrendeletek módosításáról szóló jogszabálycsomag, amely érinti egyebek mellett a légi személyszállítás, a tartós fogyasztási cikkek kötelező jótállásának a szabályait, a kereskedelmi tevékenységek végzésének a feltételeit, a fogyasztó és a vállalkozás közötti szerződéseket, illetve az adatok végleges hozzáférhetetlenné tételét lehetővé tevő alkalmazás biztosításával kapcsolatos eljárási szabályokat is. A változások egy részét 2024. május 8-tól kezdődően alkalmazni kell.

Tíz fogyasztóvédelmi tárgyú kormányrendelet módosítását tartalmazza a fogyasztóvédelemmel összefüggő kormányrendeletek módosításáról szóló 93/2024. (IV. 23.) Korm. rendeletet.

A webshopokat érintő főbb változásokat a fogyasztobarat.hu ismerteti:

  • minimum 2 év jótállást kell vállalni a tartós fogyasztási cikkekre,
  • külön miniszteri rendelet sorolja fel a tartós fogyasztási cikkek termékkategóriáit, ez a rendelet azonban még nem jelent meg,
  • a jótállási jegyet legkésőbb a termék átadását követő napon kell a fogyasztónak átadni (eddig a termékkel együtt kellett),
  • a jótállás feltétele lehet a fogyasztási cikk megfelelő üzembe helyezése mellet annak megfelelő üzemben tartása is,
  • a vállalkozásnak elsősorban a jótállási jegyen, ennek hiányában a fogyasztó által bemutatott, a fogyasztási cikk ellenértékének megfizetését igazoló bizonylaton feltüntetett vételárat kell visszatéríteni a vásárló részére,
  • a harmadik javítást követő ismételt meghibásodás esetén a vállalkozás köteles a fogyasztási cikket nyolc napon belül kicserélni,
  • a jótállási igény a vállalkozás székhelyén, bármely telephelyén, fióktelepén és a vállalkozás által a jótállási jegyen feltüntetett javítószolgálatnál közvetlenül is bejelentheti, eddig csak érvényesíthette,
  • változik a termékszavatosságról és a jótállásról szóló mintatájékoztató,
  • a vásárló elállás esetén a webáruház üzlethelyiségében is visszaadhatja a terméket, nem kell a vállalkozás címére visszaküldeni,
  • adattörlő kód fogyasztó részére történő átadásáért a kereskedő és az online számlázási funkcióval rendelkező program működtetője egyetemlegesen felel.
A legfontosabb változás, hogy minimum 2 év jótállást kell biztosítani a tartós fogyasztási cikkekre. Az egyes tartós fogyasztási cikkekre vonatkozó kötelező jótállásról151/2003. (IX. 22.) Korm. rendelet jelenleg hatályos 2. § (1) bekezdése értelmében 10.000 és 100.000 Ft közötti termékek esetén egy év jótállást kell vállalnia az eladó vállalkozásnak, ez azonban megszűnik, és minimum 2 év lesz a jótállás, azaz
  • a 10.000 ft és 250.000 ft közötti termékek esetén 2 év
  • a 250.000 Ft feletti termékek esetén 3 év

 jótállást kell vállalnia a vállalkozásoknak.

További részletek a fogyasztobarat.hu blogján olvashatók.


Kapcsolódó cikkek

2024. október 31.

Az EU eljárást indított a Temu ellen a digitális szolgáltatásokról szóló jogszabály alapján

Az Európai Bizottság eljárást indított csütörtökön a Temu ellen annak megállapítására, hogy a kínai online kereskedelmi óriásvállalat megsértette-e a digitális szolgáltatásokról szóló jogszabályt az illegális termékek értékesítésével, a szolgáltatás esetleges függőséget okozó kialakításával, a felhasználók számára vásárlások ajánlására használt rendszereivel, valamint az adatokhoz való hozzáféréssel kapcsolatos területeken.Az uniós bizottság közleménye szerint a vizsgálat a Temu által szeptember végén benyújtott kockázatértékelési jelentés alapján indult, és arra összpontosít, hogy a vállalat rendszerei arra szolgálnak-e, hogy korlátozzák a nem megfelelő termékek értékesítését az Európai Unióban.

2024. október 30.

Mit tehet a munkavállaló, ha elfogyott az éves fizetett szabadsága?

Év vége közeledtével felmerül a kérdés, pontosan mi történik, ha valakinek elfogy az éves szabadságkerete. Az éves fizetett szabadság a munka világában alapvető jog, amelyet minden munkavállaló igénybe vehet. A szabadság kiadása mindig a munkáltató felelőssége és kötelezettsége, ennek ütemezése során számos jogszabályi előírást kell figyelembe vennie.

2024. október 29.

Rangos nemzetközi díjjal ismerték el a UCC AI-alapú ügyfélszolgálati megoldásait

A szakmai zsűri döntése alapján a United Call Centers (UCC) elnyerte a rangos Titan Business Awards díjat az ügyfélszolgálat – mesterséges intelligencia kategóriában. Az idén 25 éves magyar szolgáltató cég az általa fejlesztett, mesterséges intelligencián (AI) alapuló ügyfélszolgálati megoldásaival a legmagasabb, platina fokozatot szerezte meg.