Hogyan szervezzünk jogszerűen Facebook promóciót


Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

Az online promóciók elengedhetetlenek a vállalkozások, különösen az Y vagy Z generációnak szolgáltatásokat, termékeket nyújtó cégek marketing stratégiájában. Az online promócióknak számos fajtája létezik, míg a 2000-es évek elején inkább a hűség és pontgyűjtő promóciók voltak a népszerűek, addig a 2010-es években a hangsúly az online kuponakciók és image-építő promóciók irányába tolódott el. Az online promóciók szempontjából legnépszerűbb közösségi média felület Magyarországon a Facebook, ezért a Facebook promóciók szabályairól kérdeztük meg a terület szakértőjét, dr. Horváth Katalint, a Sár és Társai Ügyvédi Iroda elektronikus kereskedelemmel és webjoggal is foglalkozó partner ügyvédjét.


Mi minősül Facebook promóciónak?

A Facebook promóció a Facebookot igénybe vevő olyan marketing eszköz, amelynek feladata elősegíteni, megkönnyíteni a potenciális vevő számára a termék, szolgáltatás megvásárlására vonatkozó döntését. A Facebook promóció célja lehet a forgalom növelése, az elfekvő árukészlet kiárulása, az image javítása. Facebook promóció megvalósulhat vevői versennyel (például nyereményjáték), kuponokkal, árkedvezménnyel, reklámajándék adásával, pénzvisszatérítéssel, vagy törzsvásárlói kedvezmény, hűségprogram szervezésével is. A Facebook általánosságban minden olyan promóciót ide sorol, amely tartalmaz Facebookra való belépést vagy regisztrációt, valamilyen esély elemet (például esély a nyerésre, árkedvezményre, kuponra) és nyereményt, díjat vagy egyéb engedményt, kedvezményt.

Milyen szabályokat kell alkalmazni a Facebook promócióra?

A Facebook promóciókra egyrészről alkalmazni kell a Facebook vonatkozó szabályzatát (Facebook Promotion Guidelines) és a Facebook céges oldalakra vonatkozó általános szabályzatát (Facebook Page Guidelines), továbbá a Facebook Közösségi média szabályzatát, Adatvédelmi szabályzatát is. A fenti felsorolásból a leglényegesebb a promóciós és céges oldal szabályzat, ez tartalmazza a speciális rendelkezéseket. Magyarországra irányuló promócióra a hatályos magyar jogszabályok is megfelelően alkalmazandók, vagyis a promóciónak meg kell felelnie többek között a magyar reklámtörvénynek, fogyasztóvédelmi jogszabályoknak, versenyjogi előírásoknak, elektronikus kereskedelmi jogi rendelkezéseknek, adatvédelmi jogszabályoknak, gyermekvédelmi előírásoknak. Nyereményjáték szervezése esetén pedig a nyereménnyel kapcsolatos magyar adójogi előírások is ugyanúgy betartandók, mint egyéb online promóció esetén. A helyi jogi előírásoknak való megfelelés kötelezettségét a Facebook maga is előírja a fenti szabályzataiban.

Hol lehet a Facebookon promóciót szervezni?

Facebook promóció a Facebook promóciós és céges oldal szabályzata szerint kétféleképpen szervezhető:

  1. Facebook alkalmazásban,
  2. a vállalkozás Facebook oldalán, az idővonal használatával.

A Facebook 2013-ban módosította a promóció szervezési szabályait, azt megelőzően csupán Facebook applikációban lehetett szabályosan Facebook promóciót szervezni.

A Facebook alkalmazásban szervezett promócióval sokkal személyre szabottabb felhasználói élmény érhető el, amely jobban illeszkedik a branding stratégiához. Az applikációk több teret és rugalmasságot engednek a tartalomnak, mint egy Facebook oldal bejegyzés önmagában, továbbá a Facebook alkalmazásokon keresztül futtatott promóciókkal biztonságosan, strukturáltan gyűjthetők adatok.

Ezzel szemben a Facebook oldalon szervezett promóció előnye abban rejlik, hogy gyorsabban, könnyebben elindítható, és az oldal bejegyzésekben megjelenített promóciók az üzenőfalon az oldalt kedvelő felhasználóknak megjeleníthetők, így szélesebb közönség szólítható meg velük.

Milyen termékek, szolgáltatások népszerűsíthetők a Facebookon?

A Facebook promóciós és céges oldal szabályzata csak olyan promóciók szervezését engedi a Facebookon egy vállalkozásnak, amelyben a vállalkozás saját termékeit vagy szolgáltatásait népszerűsíti, ugyanis tilos harmadik személyek, vállalkozások hirdetéseit elhelyezni a Facebookon. A saját termék/szolgáltatás körén belül azonban kevés kivételtől eltekintve szinte bármilyen termék, szolgáltatás népszerűsíthető. A kivételek egyrészről a kiskorúak, gyermekek védelme érdekében születtek, így 18 éven aluliaknak nem lehet lőfegyverrel, alkoholos termékkel, dohánytermékkel, felnőtteknek szóló tartalommal vagy termékkel kapcsolatos promóciókat közzétenni, vagyis mindenképpen életkori szűrést kell ezek esetében alkalmazni. Tiltja továbbá a Facebook a vényköteles gyógyszerek értékesítését és promócióját, továbbá az online szerencsejátékot, ügyességi vagy sorsjátékot (mint például online kaszinó, sportfogadás, bingó, póker játékot) népszerűsítő oldalak csak bizonyos országokban megengedettek, és ott is csak a Facebook előzetes engedélyével.

A magyar jogban is jól ismert általános fogyasztóvédelmi tilalmak is megtalálhatók a Facebook tiltólistáján: nem lehet a promóció és annak tartalma hamis, félrevezető, megtévesztő vagy tisztességtelen.

Milyen jogszerű Facebook promóció szervezési módszerek léteznek?

A Facebook promóciók fő célja általában felhasználók, potenciális ügyfelek gyűjtése, nem használható azonban mindenféle eszköz ennek érdekében, a Facebook promóciós szabályzata sok korlátozást tartalmaz. Jogszerű az a Facebook promóció, amelyben úgy gyűjt a vállalkozás felhasználókat, hogy a felhasználók bejegyzést írnak (post), hozzászólást tesznek (comment) vagy kedvelnek (like) egy bejegyzést (postot) a Facebook oldalon. Ugyanígy megengedett az is, hogy a felhasználók üzenetet küldjenek a Facebook oldalra, és a Facebook oldal vagy applikáció szavazási eljárásra is használható. Megengedett az is, hogy például egy új termék vagy szolgáltatás elnevezésére írjunk ki versenyt a Facebookon, és a felhasználók a név ötleteiket kommentben vagy postban írhatják meg a Facebook alkalmazásban vagy a vállalkozás Facebook oldalán, mindezért cserébe pedig közöttük kisorsolásra kerül valamilyen nyeremény, engedmény, kupon vagy egyéb előnyhöz jutnak ezáltal.

Milyen Facebook promóciós módszerek tilosak?

A Facebook promóciós és céges oldal szabályzata tiltja az olyan promóciókat, ahol a felhasználók személyes idővonalát vagy ismerősi kapcsolatait használják promócióra. Így nem szervezhető olyan promóció, ahol az abban való részvétel vagy a nyerési esélyek növelése a felhasználó saját idővonalán vagy ismerősei idővonalán történő megosztásához vagy saját idővonalán történő kedveléshez (like) kötött, és ismerősök bejegyzésben való megjelölése (tag-elése) sem kérhető ugyanúgy, ahogy nem lehet arra kérni a felhasználót, hogy jelölje meg magát olyan bejegyzésben vagy képen, amelyen ő nem szerepel. A fentiek alapján tilos például „a részvételhez oszd meg az idővonaladon” vagy „esélyeid növeléséhez oszd meg ismerőseid idővonalán”, illetve „a részvételhez jelöld meg az ismerőseidet ebben a bejegyzésben” jellegű felszólítás. Nem tilos azonban az a promóció, ahol a részvétel feltétele egy bejegyzés a vállalkozás oldalának idővonalán történő kedvelése (like).

„A Facebook szabályzata azt is előírja, hogy a Facebook promócióban kifejezetten szerepelnie kell annak, hogy a játék szervezője teljes körűen mentesíti a Facebookot minden játékra jelentkező és abban részt vevő részéről jövő, a játékkal kapcsolatos igénnyel szemben, és elismeri, hogy a Facebook a promóciót nem támogatja, nem hagyja jóvá és a promóció nem kapcsolódik a Facebookhoz.” – mondta el dr. Horváth Katalin ügyvéd.

Kell-e játékszabályzat a Facebook promócióhoz?

A Facebook promócióhoz, akár Facebook oldalon, akár alkalmazáson keresztül kerül lebonyolításra, ugyanúgy kell játékszabályzat, mint minden más, akár offline, akár online promóció esetében. A játékszabályzat tartalmazza a játék alapvető szabályait, a játékban részt venni jogosultak körét, a részvételi feltételeket, a sorsolás menetét, időpontját, helyszínét, az adatvédelmi hozzájárulásokat, a játékból történő kizárás feltételeit, a nyeremény leírását, átvételének körülményeit, a promóció időtartamát, és egyéb lényeges jellemzőit. A játékszabály célja, hogy a szabályok ismertek és egyértelműek legyenek, és hogy megvédjék a játékszervezőt az esetleges jogvitáktól. Mindenképp szükséges ezért játékszabályt készíteni, és azt egy jól látható helyen elhelyezni. Facebook oldalon post-ban történő promóció esetében javasolt egy linken elhelyezni a játékszabályzatot, míg alkalmazás használatakor az alkalmazásban akár az egész játékszabály is közzétehető, de a linkeléssel történő megjelölés is megfelelő lehet.

Mi történik, ha nem jogszerű a Facebook promóció?

Ha a promóció nem felel meg a Promóciós Szabályzatnak, a Facebook eltávolíthatja az oldalt vagy applikációt. A statisztikák alapján minden második Facebook promóció a Facebook szabályzataiba ütközik. A legtöbben azzal érvelnek, hogy egyrészt mások is így csinálják, másrészt pedig úgysem derül ki. A tapasztalat azonban az, hogy kiderülhet, ugyanis a Facebook naponta százával tiltja le a jogsértő nyereményjátékok miatt a céges oldalakat. Egy szabályzatba ütköző Facebook kampány miatt egy egész oldal vagy applikáció is elveszíthető annak akár több tízezer felhasználójával együtt, ami szinte pótolhatatlan veszteséget jelenthet a vállalkozásnak.

A Facebook finomabb eszközökkel is szankcionálja a jogsértő promóciókat a minőségi és nem mennyiségi postolás elősegítése érdekében. A Facebook EdgeRank algoritmusa hátrányban részesítheti az üzenőfalon a szabályzatot sértő promóciót alkalmazó vállalkozások postjait, amely következtében sokkal kevesebb felhasználóhoz jut el az információ.

Ha nem biztos benne, forduljon szakértőhöz!

A Facebook promóció során nem csupán a magyar jogszabályok előírásait kell figyelembe venni, hanem számos Facebook specifikus szabályt is, amelyek egy része érhető csak el magyar nyelven. Ha nem biztos benne, hogy promóciója megfelel-e az előírásoknak, kérdezzen meg hozzáértő jogi szakértőt.


Kapcsolódó cikkek

2024. október 31.

Az EU eljárást indított a Temu ellen a digitális szolgáltatásokról szóló jogszabály alapján

Az Európai Bizottság eljárást indított csütörtökön a Temu ellen annak megállapítására, hogy a kínai online kereskedelmi óriásvállalat megsértette-e a digitális szolgáltatásokról szóló jogszabályt az illegális termékek értékesítésével, a szolgáltatás esetleges függőséget okozó kialakításával, a felhasználók számára vásárlások ajánlására használt rendszereivel, valamint az adatokhoz való hozzáféréssel kapcsolatos területeken.Az uniós bizottság közleménye szerint a vizsgálat a Temu által szeptember végén benyújtott kockázatértékelési jelentés alapján indult, és arra összpontosít, hogy a vállalat rendszerei arra szolgálnak-e, hogy korlátozzák a nem megfelelő termékek értékesítését az Európai Unióban.

2024. október 30.

Mit tehet a munkavállaló, ha elfogyott az éves fizetett szabadsága?

Év vége közeledtével felmerül a kérdés, pontosan mi történik, ha valakinek elfogy az éves szabadságkerete. Az éves fizetett szabadság a munka világában alapvető jog, amelyet minden munkavállaló igénybe vehet. A szabadság kiadása mindig a munkáltató felelőssége és kötelezettsége, ennek ütemezése során számos jogszabályi előírást kell figyelembe vennie.