Külföldiek adóazonosítója és TAJ-kártyája
Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.
Mit kell tudni a külföldiek TAJ kártya és adóazonosító jel igénylésével kapcsolatban? Az RSM Blog írása.
Az RSM Blog legfrissebb bejegyzésében a munkáltatók, munkavállalók számára foglalja össze, hogyan történik a bejelentéshez elengedhetetlen taj és adó számok igénylése. A külföldi munkavállaló dönthet úgy is, hogy maga jár el az okmányok beszerzésében, bár a munkáltató segítségére mindenféleképpen szüksége lesz az aláírások és a céges adatok végett. A gyakorlatban viszont számos esetben kerestek meg minket, hogy segítséget kérjenek, mert elvesztek az információk és nyomtatványok útvesztőjében.
TAJ kártya igénylése
A Taj kártya igényléséhez szükséges nyomtatványokat az OEP oldaláról lehet letölteni. A belföldinek nem minősülő biztosított részére a foglalkoztatója a foglalkoztatás megkezdése előtt – ún. Megrendelőn – a foglalkoztató székhelye szerinti kormányhivataltól kérheti a TAJ szám kiadását.
A TAJ kártya igényléséhez szükséges adatokat a következő négy pontban szedtük össze:
A nyomtatványok kitöltéséhez szükséges adatok:
a munkáltató neve
- címe
- adószáma
- biztosítási jogviszony kezdete
- a munkavállaló neve, születési neve
- születési hely
- születési idő
- anyja születési neve
- lakhelye, tartózkodási helye
- külföldi állampolgár esetén külföldi lakcíme
- állampolgársága
- az igényt előterjesztő adatai (az ügyben eljáró, megbízott személy adatai)
NYT. 52 Megrendelő
A megrendelő kiállítására kizárólag a munkáltató jogosult. A munkáltató és a munkavállaló adataival kell kitölteni majd aláírással és pecséttel hitelesíteni.
Igénylő lap NYT. 53 Nyomtatvány
A munkavállaló és az igényt előterjesztő személy adataival kell kitölteni.
Meghatalmazás TB NYT. 159 Nyomtatvány
Ezt a meghatalmazást két féle képpen kell kitölteni, amennyiben nem a munkáltatói jogkör gyakorlója jár el személyesen, úgy írásos foglalkoztatói meghatalmazás, és az érintett munkavállalótól írásos meghatalmazás szükséges.
Megbízott személy esetén a személyi okmányok (útlevél), valamint a lakcímkártya/szállásbejelentő lap másolatának csatolása, egyéni ügyintézés esetén ezeket eredetiben történő bemutatása elengedhetetlen.
Célszerű minden nyomtatványból két példányt készíteni, hogy igazolni tudjuk a nyomtatvány átvételét.
Adóazonosító jel
Az adókártya és az adóazonosító szám igénylése nem bonyolult folyamat, azonban érdemes előre tudni, hogy milyen adatokra lesz szükséges az igénylés során.
Az adókártya a 16T34-es nyomtatvány kitöltésével igényelhető, ami a NAV oldalán érhető el. A kártya igénylése első alkalommal ingyenes.
Az Adó kártya igényléséhez szükséges adatokat és nyomtatványok:
A kitöltéshez szükséges adatok:
- név, születési név
- születési hely
- születési idő
- anyja születési neve
- lakhelye
- külföldi állampolgár esetén külföldi lakcíme
- az adóigazolvány postázási címe
- Állampolgársága
- külföldi munkavállaló esetén
16T34 es nyomtatvány
Fényképes igazolvány, személyi igazolvány vagy útlevél
TB kártya
Munkáltatói Igazolás
Meghatalmazás a munkavállalótól az ügyintéző személy részére amennyiben nem személyesen történik az ügyintézés
Lakcímkártya
A lakcímkártyával, szálláshely bejelentővel nem rendelkező külföldi állampolgárok esetében csak adókártya igénylő lap leadása, az adóazonosító jel generálása a kizárólagos illetékességi szabályok alapján történi, a budapesti székhelyű Kiemelt Ügyek és Adózók Adó Főigazgatóságán.
Adókártya igényléséhez a T34-es adatlapot kitöltve, két példányban, személyesen vagy postai úton kell eljuttatni a lakhelyünk szerinti adóhatósághoz. A nyomtatvány egyetlen esetben nyújtható be interneten, elektronikus úton, ha rendelkezünk ügyfélkapus regisztrációval!
A bejegyzés szerzője Pentz Edina, az RSM DTM Hungary bérszámfejtési vezetője. Az RSM Blog az Adó Online szakmai partnere.