Külföldiek adóazonosítója és TAJ-kártyája


Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

Mit kell tudni a külföldiek TAJ kártya és adóazonosító jel igénylésével kapcsolatban? Az RSM Blog írása.


Az RSM Blog legfrissebb bejegyzésében a munkáltatók, munkavállalók számára foglalja össze, hogyan történik a bejelentéshez elengedhetetlen taj és adó számok igénylése. A külföldi munkavállaló dönthet úgy is, hogy maga jár el az okmányok beszerzésében, bár a munkáltató segítségére mindenféleképpen szüksége lesz az aláírások és a céges adatok végett. A gyakorlatban viszont számos esetben kerestek meg minket, hogy segítséget kérjenek, mert elvesztek az információk és nyomtatványok útvesztőjében.

TAJ kártya igénylése

A Taj kártya igényléséhez szükséges nyomtatványokat az OEP oldaláról lehet letölteni. A belföldinek nem minősülő biztosított részére a foglalkoztatója a foglalkoztatás megkezdése előtt – ún. Megrendelőn – a foglalkoztató székhelye szerinti kormányhivataltól kérheti a TAJ szám kiadását.

A TAJ kártya igényléséhez szükséges adatokat a következő négy pontban szedtük össze:

A nyomtatványok kitöltéséhez szükséges adatok:

a munkáltató neve

  • címe
  • adószáma
  • biztosítási jogviszony kezdete
  • a munkavállaló neve, születési neve
  • születési hely
  • születési idő
  • anyja születési neve
  • lakhelye, tartózkodási helye
  • külföldi állampolgár esetén külföldi lakcíme
  • állampolgársága
  • az igényt előterjesztő adatai (az ügyben eljáró, megbízott személy adatai)

NYT. 52 Megrendelő 

A megrendelő kiállítására kizárólag a munkáltató jogosult. A munkáltató és a munkavállaló adataival kell kitölteni majd aláírással és pecséttel hitelesíteni.

Igénylő lap NYT. 53 Nyomtatvány

A munkavállaló és az igényt előterjesztő személy adataival kell kitölteni.

Meghatalmazás TB NYT. 159 Nyomtatvány

Ezt a meghatalmazást két féle képpen kell kitölteni, amennyiben nem a munkáltatói jogkör gyakorlója jár el személyesen, úgy írásos foglalkoztatói meghatalmazás, és az érintett munkavállalótól írásos meghatalmazás szükséges.

Megbízott személy esetén a személyi okmányok (útlevél), valamint a lakcímkártya/szállásbejelentő lap másolatának csatolása, egyéni ügyintézés esetén ezeket eredetiben történő bemutatása elengedhetetlen.

Célszerű minden nyomtatványból két példányt készíteni, hogy igazolni tudjuk a nyomtatvány átvételét. 

Adóazonosító jel

Az adókártya és az adóazonosító szám igénylése nem bonyolult folyamat, azonban érdemes előre tudni, hogy milyen adatokra lesz szükséges az igénylés során.

Az adókártya a 16T34-es nyomtatvány kitöltésével igényelhető, ami a NAV oldalán érhető el. A kártya igénylése első alkalommal ingyenes.

Az Adó kártya igényléséhez szükséges adatokat és nyomtatványok:

A kitöltéshez szükséges adatok:

  • név, születési név
  • születési hely
  • születési idő
  • anyja születési neve
  • lakhelye
  • külföldi állampolgár esetén külföldi lakcíme
  • az adóigazolvány postázási címe
  • Állampolgársága
  • külföldi munkavállaló esetén

16T34 es nyomtatvány

Fényképes igazolvány, személyi igazolvány vagy útlevél

TB kártya

Munkáltatói Igazolás

Meghatalmazás a munkavállalótól az ügyintéző személy részére amennyiben nem személyesen történik az ügyintézés

Lakcímkártya

A lakcímkártyával, szálláshely bejelentővel nem rendelkező külföldi állampolgárok esetében csak adókártya igénylő lap leadása, az adóazonosító jel generálása a kizárólagos illetékességi szabályok alapján történi, a budapesti székhelyű Kiemelt Ügyek és Adózók Adó Főigazgatóságán.

Adókártya igényléséhez a T34-es adatlapot kitöltve, két példányban, személyesen vagy postai úton kell eljuttatni a lakhelyünk szerinti adóhatósághoz. A nyomtatvány egyetlen esetben nyújtható be interneten, elektronikus úton, ha rendelkezünk ügyfélkapus regisztrációval!

A bejegyzés szerzője Pentz Edina, az RSM DTM Hungary bérszámfejtési vezetője. Az RSM Blog az Adó Online szakmai partnere. 


Kapcsolódó cikkek

2024. október 31.

Az EU eljárást indított a Temu ellen a digitális szolgáltatásokról szóló jogszabály alapján

Az Európai Bizottság eljárást indított csütörtökön a Temu ellen annak megállapítására, hogy a kínai online kereskedelmi óriásvállalat megsértette-e a digitális szolgáltatásokról szóló jogszabályt az illegális termékek értékesítésével, a szolgáltatás esetleges függőséget okozó kialakításával, a felhasználók számára vásárlások ajánlására használt rendszereivel, valamint az adatokhoz való hozzáféréssel kapcsolatos területeken.Az uniós bizottság közleménye szerint a vizsgálat a Temu által szeptember végén benyújtott kockázatértékelési jelentés alapján indult, és arra összpontosít, hogy a vállalat rendszerei arra szolgálnak-e, hogy korlátozzák a nem megfelelő termékek értékesítését az Európai Unióban.

2024. október 30.

Mit tehet a munkavállaló, ha elfogyott az éves fizetett szabadsága?

Év vége közeledtével felmerül a kérdés, pontosan mi történik, ha valakinek elfogy az éves szabadságkerete. Az éves fizetett szabadság a munka világában alapvető jog, amelyet minden munkavállaló igénybe vehet. A szabadság kiadása mindig a munkáltató felelőssége és kötelezettsége, ennek ütemezése során számos jogszabályi előírást kell figyelembe vennie.