Milyen szabályok vonatkoznak az online kuponokra?


Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

Egyre több webáruház használ online kuponokat vagy kedvezménykódokat hűséges vásárlói megtartása vagy új ügyfelek szerzése érdekében. De milyen szabályok vonatkoznak ezekre a kuponokra, mik lehetnek a buktatók? A Sár és Társai Ügyvédi Iroda összefoglalójából megtudhatják.


Az online kupon egy olyan elektronikusan megjelenő utalvány, amely valamilyen vételár-kedvezményt, utólagos visszatérítést, ajándékot, termékmintát a vásárláshoz kötötten vagy akár anélkül, esetleg valamely termékre vagy szolgáltatásra beváltható ajándékutalványt biztosíthat. Megjelenési formája leggyakrabban csupán egy e-mailben vagy más módon megküldött kuponkód, de ritkábban lehet egy, a papíralapú kuponnal egyező kinézetű és tartalmú, elektronikusan lementhető és tárolható pdf-fájl vagy kép is – ismerteti dr. Horváth Katalin, a Sár és Társai Ügyvédi Iroda partnere.

Egy webáruházban vásárlásösztönzőként remek marketingeszköz lehet az online kuponok használata, amelyet a vásárló laptopjára, mobiltelefonjára vagy tabletjére elmentve később is felhasználhat, és nem kell a nyomtatással bajlódnia. Másrészről a webáruházak az online kuponokat ajándékutalványként is használhatják, vásárlásra ösztönözve ezzel azokat a bizonytalan látogatókat, akik nem vállalják a konkrét ajándékválasztással járó kockázatot, mikor szeretteiket tervezik meglepni.

Akár ingyenesen adott online kuponként, akár megvásárolható online ajándékutalványként használjuk ezeket a kedvezményeket, a jog nyelvén elektronikus utalványnak minősülnek, amelyek esetében figyelembe kell venni a hatályos jogi előírásokat, hogy ne kelljen a fogyasztóvédelem, az adatvédelmi és a versenyhatóság, vagy éppen a Magyar Nemzeti Bank piacfelügyeletének kellemetlen eljárásaival szembesülni.

Ha webáruházunkban online kuponokat alkalmazunk, mindenképpen rendelkeznünk kell róla a webáruház általános szerződési feltételeiben (ÁSZF), ami lehetővé teszi, hogy a vásárlók megismerhessék az alapvető, minden kuponra vonatkozó általános szabályokat. Az ÁSZF-ben érdemes rögzíteni az alábbiakat:
– hogyan lehet az online kuponnal fizetni (fizetési folyamat leírása);
– az online kupon nem váltható át pénzre, nem adható vissza belőle pénz, vagyis, ha a vásárlás értéke nem éri el a kupon mértékét, akkor az egész kupon elhasználtnak tekintendő;
– az elhasznált online kupont hogyan jelzik a webáruházi fiókban (eltűnik, szürkére vált, áthúzzák, stb.);
– a lejárt online kupon nem használható fel;
– átruházható-e az online kupon 3. személyre, ha igen, hogyan;
– más kedvezménnyel összevonható-e a kupon használata;
– az online kupon többszörözése, utánképzése, másolása, hamisítása tilos;
– felelősség-kizárás a webáruház részéről a kupon elfogadására, a kuponnal igénybe vehető szolgáltatásra, termékre, a kupon jogosulatlan felhasználására vonatkozóan;
– egyoldalú érvényességi idő vagy az online kupon felhasználási feltételeinek módosítási lehetősége a webáruház oldalán.

Dr. Horváth Katalin ügyvéd

Az ÁSZF-en kívül magán az online megjelenő kuponon is célszerű információkat feltüntetni, itt kell elhelyezni az adott kuponra vonatkozó specifikus feltételeket, melyek különösen az alábbiak lehetnek:
– az adott kupon érvényességi ideje;
– a kupont azonosító kód;
– milyen szolgáltatásra/termékre/kedvezményre/ajándékra/előny igénybe vételére vonatkozik a kupon;
– hol használható fel a kupon (csak a webáruházban, vagy ha emellett üzemel valódi üzletünk is, ott is felhasználható-e);
– ki, hány kupont használhat fel, hány vásárláshoz (például: egy vásárló egy vásárláshoz csak egy kupont használhat fel, és a kupon más kedvezménnyel nem összevonható);
– kedvezményre vonatkozó kupon esetén a kedvezmény maximális mértékét (például 1000 forintos kupon bármire felhasználható, de a kuponnal fizetett rész legfeljebb a bruttó kiskereskedelmi ár 50 százaléka lehet);
– a kupon felhasználására vonatkozó egyéb speciális feltételeket.

Ha valamilyen promóciós játék keretében sorsolják ki vagy juttatnak online kupont, akkor az adott játékra célszerű egy promóciós szabályzatot készíteni, amelyben az adott játékra vonatkozó részletes feltételeket is érdemes rögzíteni. Írjuk le a kupon megszerzésének feltételeit (vásároljon nálunk egyfajta terméket, és kap kupont, amit beválthat egy más kategóriájú termék megvásárlásánál), a promócióban részt venni jogosult személyek körét (például csak az első 100 regisztráló kap kupont), a promóció időtartamát (ez elmehet egészen az óra-perc pontos meghatározásig is), a kupon felhasználhatóságának különleges szabályait. Mint minden promóciós játéknál, a kuponok nyerésére vonatkozó eseményeknél is felmerülhetnek adatvédelmi kérdések (regisztrációhoz kötött kuponok esetében különösen), amelyeket szükséges a szabályzatban rendezni. A promóciós szabályzatot egy jól látható külön linken el kell helyezni, hogy a résztvevők azt egy kattintással, könnyen megismerhessék.

Az online kupon és a hozzá tartozó promóció hirdetése, népszerűsítése során figyelni kell arra, hogy minden fogyasztóvédelmi szabályt betartsunk, különös tekintettel a tisztességtelen kereskedelmi gyakorlat és a fogyasztók megtévesztése körében lévő tilalmakra és korlátozásokra. Nem tilos figyelemfelhívó, túlzó, nem szó szerint értendő szövegeket, állításokat használni az online promócióról vagy az online kuponokról szóló marketinganyagokban, amíg azok a reklám természetéből adódó mértéket meg nem haladják. Tilos azonban a kuponnal elérhető kedvezmény, ajándék, egyéb előny tekintetében megtéveszteni a fogyasztókat. Például jogsértő lehet az olyan felhívás, miszerint „vásárolj fél áron a kupon felhasználásával”, ha a valóságban a kedvezmény mértéke nem minden esetben, hanem csak egy-két termék esetében éri el a tényleges 50 százalékos kedvezményt. Megtévesztheti a vásárlókat az is, ha a kupon azt sugallja, hogy az széles körben felhasználható a webáruházban, miközben legfeljebb egy-két termékre fogadják el, de ugyanígy tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatnak minősülhet, ha a kuponhoz kötődő kedvezményt/előnyt/ajándékot olyan feltételtől teszik függővé, amelyet nem tüntettek fel a kuponon vagy a promóciós szabályzatban.

HMJ – Hatályos Magyar Jogszabályok három nyelven

Több mint 350 jogszabály, több mint 120 Legfelsőbb Bírósági határozat rendelkező része, a kettős adóztatásról szóló egyezmények jelentős része, több mint 100 Legfelsőbb Bírósági állásfoglalást, több mint 120 Versenytanácsi határozat három nyelven. Az új Jogtáron online módon is elérhető.

Bővebb információ és konstrukciók >>

Ahogy a fentiekből is látható, nem is olyan egyszerű online kupont biztosítani vagy online kuponos promóciót szervezni. Sokféle jogi tilalom és előírás között kell megtalálni azt a megoldást, amely megfelel a jog szigorú rendelkezéseinek, de nem jelenti a marketingszempontok teljes feláldozását. Nem lehetetlen megteremteni az egyensúlyt a marketingszempontból „szexi”, de jogilag is biztonságos online promóció és online kupon kitalálásánál, ehhez azonban egy jó online marketinges és egy elektronikus kereskedelemben jártas jogi szakértő hozzáértése és együttműködése szükséges.

Dr. Horváth Katalin a Sár és Társai Ügyvédi Iroda partnere


Kapcsolódó cikkek

2024. december 3.

DLA Piper: Az ESG törvény újabb módosítása könnyíthet a vállalkozások terhein

Közzétették az ESG törvény újabb módosításának tervezetét, amely jelentős egyszerűsítéseket ígér a vállalkozások számára a fenntarthatósági célú átvilágítási kötelezettségek teljesítésének területén. A változások – a módosító törvény elfogadása esetén – a kihirdetés után 30 nappal lépnének hatályba, míg a módosult bírságolási rendelkezések csak 2026-tól válnának alkalmazhatóvá. A javaslat által bevezetni kívánt legfőbb változtatásokról a DLA Piper Hungary készített összefoglalót.

2024. december 3.

Pillanatkép a digitális piacok szabályozásáról (1. részlet)

A Wolters Kluwer Hungary gondozásában megjelent kötetben foglalt értekezés az uniós digitális szabályozás gerincét alkotó DMA (Digital Markets Act) szabályozási összefüggéseiből kiindulva azon kérdések vizsgálatára irányul, amelyekről a kutatás során beazonosítható volt, hogy a magyar piacon működő digitális vállalkozások a szabályozási átalakuláshoz történő adaptációt elsődlegesen meghatározzák. A kötet szerzője Dr. Firniksz Judit.