Tilalomfák az ügyvédi honlap online marketingjében – Mit szabad, és mit nem?
Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.
A Magyar Ügyvédi Kamara keményen szabályozza az ügyvédek és irodáik internetes megjelenését. Az ügyvédek nélkülözni kénytelenek a hírlevélküldés és az eredmények bemutatásának eszközeit. Ugyanakkor sok lehetőségük van arra, hogy az interneten eredményesen jelenjenek meg, és ügyfeleket szerezzenek maguknak.
Ügyvédek és irodáik az interneten ugyanúgy versenyeznek egymással, mint kertészek, építészek, orvosok vagy angoltanárok. Valamennyien arra törekednek, hogy megmutassák szakértelmüket, forgalmat tereljenek honlapjaikra, és ügyfeleket szerezzenek. Ennek érdekében ugyanazokat az eszközöket használják, mint a többiek: az online marketing eszköztárát.
De az ügyvédeknek nem csak a hazai és a nemzetközi jognak kell megfelelniük, hanem a Magyar Ügyvédi Kamara (MÜK) szabályzatának is. Az ügyvédi hivatás etikai szabályairól és elvárásairól szóló 6/2018 (III. 26.) MÜK szabályzat szigorú, és önkorlátozást vár el az ügyvédektől.
Miért kell az ügyvédeknek önkorlátozóan viszonyulniuk az online reklámokhoz?
A MÜK szerint az ügyvédeknek szigorúbb kritériumoknak kell megfelelniük, mint a kertészeknek, építészeknek, orvosoknak vagy angoltanároknak.
Szecskay András, a MÜK elnökhelyettese szerint az ügyvédek nem engedhetik meg maguknak, hogy olyan eszközöket használjanak, amelyek esetében akár a látszata is felmerülhet annak, hogy függetlenségük sérül vagy amellyel rombolhatják az állampolgároknak az ügyvédi hivatásba vetett bizalmát. A kamara álláspontja szerint az online reklám esetében ezek a veszélyek fennállnak, és ezért szükséges az ügyvédek önkorlátozása (lásd ehhez, Szecskay András: Egy szabad hivatásrend önkorlátozó intézkedései. Ügyvédek lapja, 2018, 3, megjelenés alatt).
Függetlenül attól, hogy egyetértünk-e a fenti megközelítéssel vagy kritizáljuk, az ügyvédeknek figyelembe kell venniük a MÜK szabályzatát. Vegyük sorra először azt, hogy mit szabad, ezt követően pedig azt, hogy mit nem szabad tenni ügyvédi weboldalakon.
Szabad keresőoptimalizálni és online hirdetéseket használni
Szögezzük le: ügyvédek és irodáik üzemeltethetnek weboldalt, honlapot. Ezeken a honlapokon az ügyvédek jogosultak keresőoptimalizálási tevékenységet folytatni. Tehát joguk van hozzá, hogy honlapjukat úgy alakítsák és fejlesszék, hogy az a keresőrobotok (Google, Yahoo, Bing) számára érthető, áttekinthető legyen, és ezért előnyben részesítsék a weboldalt a konkurencia honlapjaival szemben.
Rendkívül fontos, hogy az ügyvédek weboldalai gyűjthetnek linkeket vagy bejövő hivatkozásokat. Ez a keresőoptimalizálás egyik legfontosabb területe. Nagyon leegyszerűsítve mondhatjuk azt, hogy a keresőben egy honlap annál jobb eredményt ér el, minél több szakmai weboldal hivatkozik rá. A linkek ugyanúgy működnek ebből a szempontból, mint az akadémiai életben a szakcikkek hivatkozásai. Minél több magas impakt faktorral bíró folyóiratban hivatkoznak egy kutatóra, az annál elismertebb lesz. És minél több szakmai link mutat egy ügyvéd honlapjára, annál előrébb kerül a keresőben. És a MÜK a linkek gyűjtésében nem akadályozza az ügyvédeket.
Szabad cikkeket, szakmai tartalmat írni
Ügyvédi honlapon törekedhet arra a tulajdonos, hogy egy-egy terület szakértőjeként pozicionálja magát, és adott jogi témákról alapos tájékoztatást nyújtson. Ez a lehetőség aranyat ér szinte minden ügyvéd számára. Mert a szakértői tartalom, az alapos és színvonalasa írások megjelentetése az egyik legfontosabb online marketing eszköz volt és maradt.
„Az ügyvédi honlapon nem tartható fenn vendégkönyv”, azaz: tilos megnevezni az ügyfeleket és közzétenni a véleményüket
Szabad közzétenni az árakat
Előrelépés, hogy az ügyvédek közzétehetnek árakat a honlapjaikon. Ez két okból is fontos. Egyrészt ezzel a kamara segíti, hogy az ügyvédek növeljék a szakmai tevékenységük átláthatóságát. Másfelől: ezzel a potenciális ügyfelek számára is egyszerűbbé válik a tájékozódás.
Ezek voltak a lehetőségek, most pedig következzenek a tilalomfák.
Tilos közzétenni az eredményességi mutatókat.
„Az ügyvédi reklám nem utalhat az ügyvéd eredményességi mutatójára, az ügyfelek számára, illetve fontosságára” [9.4. d) pont].
A szabályzat szerint az ügyvédek weboldalaikon nem tehetnek közzé eredményességi mutatókat. Például a szabályzat szerint nem olvashatjuk az alábbi mondatokat egyetlen ügyvédi weboldalon sem:
– „2017-ben 48 vagyonmegosztási ügyben jártam el, és ebből 37 esetben ügyfelem javára döntött a bíróság”;
– „63 büntetőügyet vitt irodánk, és ebből 52 esetben bizonyítottuk ügyfelünk ártatlanságát, és ezzel elértük felmentését”;
– „17 nagyvállalattal vagyunk tartós szerződésben több, mint 5 éve. Ebben az időszakban egyiküknek sem kellett céges szerződései miatt semmilyen eljárásban magyarázkodniuk”.
Az eredményességi mutatók közzététele az online marketing egyik legfontosabb eleme. Bizalmat épít, mert tényekkel támasztja alá az érintett cég megbízhatóságát, szakmaiságát.
Tilos megnevezni az ügyfeleket és közzétenni a véleményüket
„Az ügyvédi honlapon nem tartható fenn vendégkönyv” [10.3. pont].
Ügyvéd a honlapján nem nevezheti meg ügyfelét. Például tilos kiírni azt, hogy
– „17 éve ügyfelünk az OTP”; vagy:
– „rendszeresen adunk tanácsot a Morgan Stanly magyarországi képviseletének”.
Egy ilyen mondatnak rendkívüli értéke van. Aki 17 éve dolgozik az OTP-vel, azzal sokan mások is szeretnének együtt dolgozni.
Természetesen ebből következik, hogy ügyfelek kedvező véleményét sem tehetik közzé az ügyvédek. Például XY befektetési bank tulajdonosától nem kerülhet fel hasonló idézet az ügyvéd honlapjára: „7 éve dolgozunk együtt az ABC Ügyvédi irodával, és biztos vagyok benne, társaságunk sikere az ő eredményük is. Stabil jogi alapot biztosítanak számunkra, amelyre biztonsággal támaszkodhatunk. Kovács István, XY Bank, elnök vezérigazgató”.
Tilos email-címeket gyűjteni, hírlevelet küldeni
„…nem gyűjthetők a látogatók elektronikus levélcímei sem” [10.3. pont].
Az online marketing első számú törvénye az, hogy gyűjtsd az olvasóid email-címeit, és küldj nekik rendszeresen hírlevelet. A saját email-lista teszi ugyanis lehetővé azt, hogy hosszú távon speciálisan a jogi szolgáltatások iránt érdeklődő ügyfélkörhöz juttassunk el üzenetet. Mindezt úgy, hogy sem a Google, sem a Facebook nem befolyásolhatja ezt a kapcsolatot.
A hírlevélküldés ma a legfontosabb eszköz abban, hogy egy tudatos online marketinggel rendelkező cég tartósan és nagyságrendekkel csökkentse marketingre fordított rendszeres kiadásait. Az ügyvédek számára ez jelenleg tilos. Különösen hátrányos helyzetbe hozza ez a szabályozás azokat a frissen diplomázott ügyvédeket, akik most lépnek ki az internetre, és első ügyfeleiket igyekeznek megszerezni.
Mit tehetnek az okos ügyvédi irodák?
[htmlbox jog_innovacio_versenykepesseg]
A MÜK szabályzata az ügyvédek és ügyvédi irodák online marketingjét drákói korlátok közé szorítja. Megfosztja őket a hosszú távon sikeres online marketing egyik legfontosabb eszközétől: az email-címek legális gyűjtésétől és eredményeik bemutatásától.
A hírlevelezés tiltása hosszú távon akár milliós kényszer-reklámozási költséget is jelenthet az ügyvédeknek: ahelyett, hogy érdeklődő olvasóiknak küldhetnének üzenetet, a Facebook és a Google fizetett hirdetéseibe kénytelenek önteni pénzüket.
De mégis, mit tehetnek az ügyvédek? Hosszú távon „ingyenes” forgalmat egy módon terelhetnek a honlapjukra: keresőoptimalizálással. Ez leegyszerűsítve két dolgot jelent. Folyamatos tartalomkészítést és linképítést. Ezzel a módszerrel érhetik el, hogy megcsonkított online marketingjük ellenére is kiemelkedő eredményeket érjenek el.
És a jó hír az, hogy erre minden lehetőségük megvan. A magyar internet egyik gyengesége vagy éppen nyitva álló lehetősége a minőségi tartalom hiánya. Közérthetően megírt jogi témájú írásokra tömegesen keresnek az emberek. Ezért annak az ügyvédnek, aki folyamatosan kiemelkedő írásokat tesz közzé a honlapján, egyre többet fog csörögni a telefonja.
A szerző honlapkészítési és online-marketing-szakértő
premiumhonlap.hu