2009-ben 125 éves az Operaház


Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

A támogatói programmal kapcsolatban két fogalom, a szponzoráció és az adományozás szorul magyarázatra. Mi a kettő között a különbség?


Magyarországon szokás összekeverni az adományozó és a szponzor fogalmát. Aki jártas e területen, tudja jól, mindkét terület szabályozatlan, végiggondolatlan, ezért mint a társadalom egyéb területei, ez is zavarosan működik – mondja Mihályi Endre, a Magyar Állami Operaház marketing és kommunikációs igazgatója.

A szponzor üzletet köt, fizet azért, hogy egy jól ismert márkához kössék a nevét, szolgáltatását, termékét. A szponzor megnézi, hogy a számára fontos célcsoport azonosul-e a szponzorálttal, mert ha nem, számára a szponzori tevékenység nem üzlet.

A támogató szereti azt, amit vagy akit támogat. Tudja, hogy támogatására szükség van, ezért segít. Pusztán jóakaratból, esetleg egy szerény mértékű PR-előnyért teszi ezt. Nem vár viszonzást, mert tudja, hogy a támogatást kapó fél apróbb-nagyobb gesztusokkal megköszöni a segítséget.

Az üzleti előny reménye áll az egyik oldalon, az adni öröm érzése a másikon. A kettő között nincs átmenet.

Magyarország milyen hagyományokkal rendelkezik e téren?

A szponzoráció elsősorban kapcsolati tőkén vagy értékalapon történik Magyarországon. Az értékalapú szponzoráció évről évre növekszik, annak ellenére, hogy a szponzorpiaci értékek nem világosak, nincs világos, hitelesített adatbázis.

Itt is erős a multinacionális jelenlétből adódó, a társadalmi felelősségvállalást kommunikáló és azt komolyan vevő vállalati magatartás.

Az e téren szabályozott, erős civil társadalmi bázissal rendelkező országok sokkal inkább az értékek alapján választanak.

Egy átalakuló társadalomban, mint Magyarország, milyen értékek mellett lehet érvelni?

Az erős civil társadalmakban, nagyfokú önálló döntések születnek a kultúra támogatásáról. Magyarországon ez több ok miatt sem lehetséges. Ha valaki holnap úgy döntene, hogy az összes magyar állampolgár között szétosztja az Operaházra szánt 5300 millió forintot, akkor kb. 530 forint jutna egy főre. Ha az Operaházat meglátogató 290 ezer turista, az itt élő külföldi és operaszerető magyar adná össze a hiányzó pénzt, 18 300 Ft-tal kerülne minden egyes jegy többe. Valószínű, hogy a most legdrágább 16 ezer forintos jegyet 34 ezer forintért már nagyon kevesen vennék meg. Teljesen más a dimenziója azonban annak, ha valaki operaklubot szervez, vagy operabarátok társaságát tartja fönn 5, 10 vagy 20 ezer forintos éves tagdíjjal, miközben az állami szerepvállalás nem változik.

A Covent Garden operabarát klubja közel húszezer taggal tartja a kapcsolatot. A Royal Operához tartozás érzése, a klubtagsági státus miatt a tagok évente kifizetik a jelentős tagsági díjat. Sajnos a Magyar Állami Operaház támogatására létrehívott Operabarát Egyesület legtöbb tagja már nem tudja úgy segíteni az Operaházat, mint a Covent Garden támogatói köre.

A New York-i Metropolitan Opera (MET) a fundraising tevékenység szervezett formában történt indulásakor 46,7 dollárt fordított 100 dollár szponzori pénz vagy adomány megszerzésére. Ez mára 17,2 dollárra csökkent, vagyis 17 dollárból csinálnak 100-at. Tették mindezt úgy, hogy az adományok több mint 30%-át célzottan az adományozói programok finanszírozására, szofisztikálására fordították és ez ma is hasonlóképpen működik. Egy érdekes, de nálunk nyilván visszatetszést okozó példával lehet ezt elmagyarázni.

A Guild Program egy idős tagja meghal. A család a halálhír után kap egy levelet, amelyben a Guild egyik vezető tisztségviselője a család megadott címlistája alapján levelet küld, amelyben nagyon sajnálja, hogy az elhunyt már nincs közöttük. A levélben méltatja az elhunyt áldozatos munkáját, amit a MET-ért végzett. E levélnek ára van, amelyet a címlista, a benne foglalt méltatás és egyéb szempontok alapján határoznak meg.

Ez a példa a pénzkérésnek egy olyan módja, amelyet hazánkban nem fogunk használni, bevezetni a közeljövőben. Nem állítom, hogy a MET útja az üdvözítő. Tanulni viszont sokat lehet és érdemes is, mind tőlük, mind a közelebbi példákból.

Hogyan működtetik az szponzori-adományozói tevékenységet?

Az Operaház 2007. január 1-je óta tagja az Opera Europa szervezetnek. A 111 operaházat tömörítő, az EU-ban nagy lobbyerejű szervezet a ’90-es évek elején jött létre az Opera America mintájára. A szervezeten belül aktív résztvevői vagyunk az Opera Europa Fundraising Academy programjának. Az évente kétszer személyesen, a találkozók között pedig online formában zajló együttműködés rendkívül sok szakmai segítséget nyújt a Dalszínháznak.

Az Operaház a szponzori tevékenység koordinálására és az adományozói programok működtetésére önálló stábot foglalkoztat. Klasszikus angolszász minta alapján épül fel a működést biztosító struktúra. Három területen tevékenykedünk:
– nagyvállalati szinten, ahol a jelentős szponzorálást nyújtó, stratégiai partnerekkel tartjuk a kapcsolatot,
– kisvállalati szinten egy-egy konkrét eseményt szponzoráló partnerrel, partnerekkel működünk együtt és
– a magánemberek, operabarátok széles körének szintjén, akik különféle apróbb, írásban rögzített előnyök miatt fizetik be az éves klubtagsági díjat.

Tudna említeni ilyen klubot?

E folyamatok hátterében fontos a rendszeres, tudatos fejlesztés. Ennek egy unikális formája a Budapesti Nagykövetek Operaklubja (hivatalos neve: Ambassador’s Opera Club Budapest). Ebben a klubban az öt alapító nagykövet személyesen tart előadást az adott este látható operáról, balettről. Az informális beszélgetések résztvevői találkozhatnak a vezető művészekkel, a Dalszínház napi életével, vezető munkatársaival, láthatják hol tart, mit csinál az intézmény, esetleg milyen segítségre szorul. E zártkörű klub az egyik fontos eleme annak a minden területen zajló megújulási folyamatnak, amelynek érezhető hatásai már a 2008/ 2009-es szezonban is láthatók.

Pénzügyileg mennyire sikeres az Operaház? Mekkora a látogatottság?

Az opera drága műfaj. A Vass Lajos főigazgató és Szabó Attila produkciós igazgató fémjelezte menedzsment számos racionalizálást, takarékossági intézkedést vezetett be. Miközben megduplázódott a premierek száma, a korábbi 1500 millió forintos adósságállomány 500 millió Ft alá csökkent. 100 millió forintos költséggel újult meg a 850 négyzetméteres, teljes színpadi felület, új hívó-, ügyelői és hangrendszer készült. Lezajlott a tipikusan a nagyvállalatoknál szokásos átvilágítási folyamat első része.

2007-ben az átlagos látogatottság 93%-os volt. Az Operaház honlapját havonta 60 ezer egyéni látogató, 250 ezer oldalletöltéssel és átlagosan 5 percnyi időtöltéssel keresi fel. Az évi 300 000 néző egy éve a negyedévente megjelenő Operamagazint is olvashatja. A jelentős operaházakhoz hasonlóan, most már a budapesti opera is kiad saját magazint.

Milyen bemutatókra számíthat a közönség az új évadban?

A 2008/2009-es évad számos meglepetést tartogat. 9 opera és 2 balett bemutató várja a műfaj szerelmeseit.

Csak néhány cím a kilenc opera bemutótóból: Pomádé király, Fidelio, CarmenCET, Xerxes, Orfeusz és Euridike, Szicíliai vecsernye. A Fischer Ádám és Kovalik Balázs által tervezett operaévad a magyar opera legnagyobb művészei mellett olyan nemzetközi sztárok jelenlétét is jelenti, mint Cecilia Bartoli, Thomas Moser, Pier Giorgio Morandi, Charles Castronovo, Renato Bruson, Elena Mosuc, Juan Pons, Roberto Frontali.

Két jelentős fesztivál is megörvendezteti a közönséget. A december 18-án kezdődő Puccini-hét után tavasszal, április 29-én kezdődik a Májusünnep az Operaházban elnevezésű, május 10-ig tartó, hagyományteremtő operafesztivál.

Az Operaház Keveházi Gábor igazgatása alatt működő balettegyüttese A bajadért mutatja be novemberben, jövő márciusban pedig Balanchine-balettek címen láthat a közönség új produkciót. 2009 januárjában, a korábban az Erkel Színházban játszott Hófehérke és a hét törpe című mesebalett számíthat a legnagyobb érdeklődésre.

2009-ben ünnepli 125. születésnapját az Operaház. Készülnek valami különlegessel?

Igen, jelentős ünnepségsorozatra készül az Operaház. Emellett évadkönyvet, ünnepi kiadványokat, különleges hangfelvételeket tartalmazó lemezeket tervezünk megjelentetni. Kiemelkedő esemény lesz a 2009. szeptember 27. dátum és az azt megelőző napok.

A jövőre 125 éves Operaházban tartja őszi konferenciáját az Opera Europa, ahol valószínűleg sokan itt lesznek azok közül, akik az operakultúrában ma számítanak. Remélem, olvasóik, partnereik nálunk is találkoznak, ahogy azt eddig is tapasztaltuk.

(X)


Kapcsolódó cikkek

2024. május 17.

A műholdas távközlés szerepe óriási mértékben nőtt

A legújabb űrtávközlési technológiák, a műholdas szolgáltatások és az űrkutatás álltak az idei Távközlés Világnapjához kapcsolódó konferencia fókuszában. A győri Széchenyi István Egyetem (SZE) eseményén kiosztották a Dr. Magyari Endre-díjakat is, amit idén Dr. Gschwindt András és Petres István hírközlési szakemberek vehettek át. A Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) az esemény kiemelt támogatója.

2024. május 17.

Az Élet kulturális Menete

Színházi előadás, kiállítás és egy történelmi kötet révén is lehet emlékezni a holokauszt 80. évfordulójára.