66. Frankfurti Nemzetközi Autókiállítás: tanulmányautók


Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

A tanulmányautók fontos részét képezik a kiállításoknak. Itt mérhető látványosan, hogy melyik gyár hogyan képzeli a jövőt és a holnap autóját, de vannak csak érzelmekre ható „élményverdák” is. Ezeken a látványnak sem utolsó csodákon mutatják be a legújabb technológiai csodákat, amiről most még csak álmodozhatunk.


Mazda KOERU

A 2015. évi Frankfurti Autószalonon tartja világpremierjét a Mazda kifinomult, ugyanakkor tekintélyt parancsoló új szabadidőautó-tanulmánya. A nagyvonalú arányok és a mélyre húzódó utastér egyszerre kelti a sebesség és a tágasság érzetét, ami ellentmondást nem tűrő megjelenést kölcsönöz a tanulmányautónak. A KODO jellegzetes szárnymotívuma eltökéltségről tanúskodik, miközben a LED-es fénygyűrűk egy zabolázatlan vadállat csillogó tekintetét idézik fel. A kecses vonalvezetése egyben a kiemelkedő aerodinamikai teljesítmény záloga is, biztosítva a menetszél optimális áramlását a karosszéria felett, és elfojtva a padlólemez alatt ébredő légörvényeket. A legújabb SKYACTIV technológiákkal felvértezett KOERU-t a könnyű, mégis merev karosszéria, illetve futómű; a vezetőközpontú felfüggesztés és kormánymű; valamint a Mazda sportautó-hagyományainak szellemében épített, innovatív, üzemanyag-takarékos erőforrások jellemzik.

Honda Project 2&4

A „Honda Project 2&4 powered by RC213V” néven benyújtott pályázat diadalmaskodott a Honda által kiírt Global Design Project versenyen. Az alapot az RC213V versenymotor közúti használathoz igazított hajtóműve adja, erre épül a speciális jármű. A kivételes, 999 köbcentis, V4-es, négyütemű erőforrást a MotoGP versenyeken fejlesztették, a modell – 13 ezres percenkénti főtengelyfordulatnál leadott – csúcsteljesítménye meghaladja a 215 lóerőt, míg a legnagyobb forgatónyomaték 118 Nm (10 500 f./perc). A kiemelkedő erőt hatfokozatú, duplakuplungos váltó (DCT) továbbítja a hajtott kerekekre. A konstrukció alapját egy speciális váz adja, erre épülnek a különféle alkatrészek, miként azt a kompakt motorkerékpároknál megszokhattuk. A modell teljes hossza 3040 milliméter, míg szélessége 1820, magassága pedig 995 mm. A könnyed építésmódnak köszönhetően a középmotoros jármű tömege csupán 405 kilogramm, erre teszi fel a koronát a lehető legalacsonyabbra helyezett tömegközéppont, mely olyan érzetet kelt a sofőrben, mintha az úttest felett lebegne.

Citroën Cactus M

Jópofa, vidám, és lételeme a szórakozás. Sajátos kialakításával a CITROËN CACTUS M a szabadidős tevékenységeket állítja az autózás középpontjába, és ezzel egy egészen sajátos életstílust testesít meg. A belső kialakítás kitűnően példázza ezt az outdoor tevékenységekhez használatos anyagok alkalmazásával. Hogy mindenféle körülmények között használható legyen, az utastér teljes egésze vízsugárral bármikor lemosható a lábtérbe épített vízelvezetők segítségével. Az ülések szörfruhákat idéző, színes, kényelmes és vízálló neoprén bevonatot kaptak. Ez a tanulmány egyértelműen a méltán legendás Méhari örökségét viszi tovább, stílusa még a C4 Cactusénál is nagyobb kalandvágyat sejtet, és sajátos kialakítású sárvédői még mokányabb és izmosabb külsőt kölcsönöznek neki; meredek állású szélvédője, megemelt alváza, nagy kerékátmérői pedig a szabadidő-autós jelleget fokozzák. A Grip Control mindenféle terepen optimális tapadási feltételeket biztosít, így bátran le lehet térni vele a járt utakról.

Porsche Mission E

A kiállításon minden gyár hozott valami jövőbe mutatót, de a legnagyobb meglepetését talán a Porsche hozta el Mission E nevezetű koncepciójával. A Mission E elektromos, összkerekes hajtásláncot kapott, hatótávja pedig 500 km. Külön érdekesség a buszokból és nagyobb testű járművekből ismert összkerékkormányzás, amit a koncepcióba is beépítettek. Erejét két elektromos motorból nyeri, ami több mint 600 lóerőt biztosít, a 0-100-as futás 3,5 másodperc, míg a 0-200-as kevesebb mint 12 másodperc, ezen adatok alapján a gyár állítása szerint a Nürburgringen 8 perc alatt futna meg egy kört. Az új technológiáknak köszönhetően 15 perc töltés elég 80%-os töltöttséghez, ami 400 kilométeres hatótávnak felel meg. A teljes töltöttséget otthon egyszerűen a garázs padlójában elhelyezett kábel nélküli töltővel végezhetjük. A 13 centiméteres szabad hasmagasság, a felhajtóerőt mérséklő aerodinamika, az elöl 21, hátul 22 colos kerekek a dinamikának kedveznek, az új típusú mátrix LED fényszórók, a szélvédő alsó sarkaiban elhelyezett virtuális visszapillantó tükrök és a porcelánnal díszített háromdimenziós műszerfal pedig a látványt erősíti.

Audi e-tron quattro concept

Az Audi e-tron quattro koncepció erejét három elektromos motor adja: egy motor hajtja az első tengelyt, kettő pedig a hátsókat. Össztermelése 435 lóerő, de ha szükséges, átmenetileg 503 lóerőig növelhető. Ilyenkor 800 Nm nyomaték áll rendelkezésre, ami sportkocsis menetteljesítményeket garantál. Gyorsulása álló helyzetből 4,6 másodperc, és gyorsan eléri az elektronikusan szabályozott 210 km/h végsebességet. 50 km/h sebesség felett elektromos működtetésű aerodinamikai elemek nyílnak, amelyek segítik a levegő áramlását a jármű körül, ezzel is növelve a hatótávot. A lítiumion akkumulátorok a padlón alá vannak építve az utastérben, ez egyenletes súlyelosztást és alacsony súlypontot jelent, vagyis rendkívül kiegyensúlyozott tengelyterhelés-eloszlása, innen erednek majd a jó menetdinamikai adatok. Ha nem próbálgatjuk az autó képességeit, akkor a 95 kwh kapacitású akkuk 500 kilométeres hatótávot tesznek lehetővé. A töltéshez 2,5 óra kell, de gyors töltővel ez mindössze 50 percet vesz igénybe. A gyár 2018-ra ígéri a sorozatgyártás kezdetét.

Peugeot Fractal

A Fractal városi elektromos kupé a jövő i-Cocpkit-ját előrevetítő tanulmány, amely még erőteljesebben hat az érzékszerveinkre: a látás és a tapintás mellett immár a hallást is bevonja a vezetés élményébe. A PSA csoport kutatórészlege létrehozott egy innovatív 9.1.2. hangrendszert, amely a csúcsminőségű 9.1 rendszert egészíti ki az üléstámlákba épített mélynyomókkal. A Fractal a HD holografikus kijelzésű digitális csempét egy 45 fokban döntött polikarbonát lappal kombinálja, amin a vezető tetszése szerint kezelheti a funkciókat. A döntött polikarbonát lapon háromdimenziós látvánnyal jelennek meg a kiegészítő információk. A rendkívül kompakt, 3,81 m hosszú és 1,77 m széles karosszéria a legnagyobb biztonsággal cikázik a forgalomban. Az első és hátsó futóműbe épített, 204 lóerő összteljesítményű elektromos motorok energiaellátásáról 40 kWh-os lítiumion akkumulátor gondoskodik. A jármű hatótávja vegyes használatban eléri a 450 km-t. A hasmagasság mindig az adott terephez igazodik. Autópályán a 7 cm-re beállított legalacsonyabb állásban az aerodinamika ideális, városban viszont akár 11 cm-re is emelhető


Kapcsolódó cikkek

2024. április 30.

Hogyan fogadd jól a visszajelzést – könyvajánló

Világszerte a vállalatok évente 825 millió munkaórát töltenek el a munkavállalók éves értékelések előkészítésével és lebonyolításával. A visszajelzés – a munkahelyi éves értékelésen túl is – elkerülhetetlen része társas életünknek, még akkor is, ha sokszor nem visszajelzésnek hanem megjegyzésnek, jó tanácsnak vagy baráti beszélgetésnek hívjuk.

2024. április 26.

Mi is az a Time Out Market?

Bő tíz évvel az első, lisszaboni gasztro-látványosság megjelenését követően, Budapesten is megnyílik az első, kulináris örömöket kínáló Time Out piactér.