A százéves örökifjú


Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

 

Yacht Life magazin Magyar kiadású, magyar és angol nyelven negyedévenként megjelenő luxus jacht és életmódmagazin, kapható a nagyobb újságárusoknál vagy előfizethető. 2008. őszi számunk tartalmából: Southerly Speadwave 32, Azimut 103S, B60 Almost Nothing, 70 WallyPower Open, Frauscher 606 hajóbemutatók, Morgan Aero8, Bexei Primus: az első tourbillon karóra, Akoya kisrepülő, Riport a nyári svédországi Schärenkreuzer Európa-kupáról, A világ legdrágább lakosztályai, interjú Pintér Péter műkereskedővel, bemutatkozik a Costes Étterem, Mi a magyar borban?, A whiskys hordók titka, Őszi könyv- és lemezajánló, fotóriport a Kékszalagról és a Rolex Veteran Boat Rally-ről.


Svédországban a természetnek, és a természettel való együttélésnek több évszázados hagyománya van. E lenyűgözően szép földön, ahol a fa, a víz, a kő és ezek találkozása ténylegesen szerves részei a mindennapi életnek, ünnepelték idén a vitorlásélet talán egyik legrégibb és legelegánsabb hajótípusa, a Schärenkreuzer cirkáló 100. évfordulóját. A Stockholmtól alig 30 km-re fekvő Saltsjöbadeni kikötőben rendezte meg a Svéd Királyi Yacht Club (Royal Swedish Yacht Club) a Svéd Scherenkreuzer Szövetséggel (Swedish Skerry Cruiser Association) közösen a 15-ös, 22-es, 30-as, 40-es, 75-ös, 95-ös, 120-as és 150-es cirkálók jubileumi eseménysorozatát. Csaknem 100 hajó indult, köztük a magyar Vészmadár és Jómadár 30-as cirkálók a Balatonról. Mi sem maradhattunk távol.

A hajók

A Schärenkreuzer vitorlást Svédország keleti, apró sziklás partjainak és szigeteinek (Skärgården) behajózására és a szinte kiszámíthatatlan szelek és hullámok megvitorlázására kezdték el építeni.

A viszonylag alacsony, eredetileg, és ma is leggyakrabban fából, de olykor műanyagból készült hajótesthez képest szűk vitorlafelület mellett a hajó rugalmasan simul a vizen, és még a hirtelen változó szélben a legapróbb rezgésre is érzékenyen reagál. Karcsú teste különösen élesen, szinte a vízre illeszkedve képes széllel szemben vitorlázni a parányi sziklás szigetek között.

Létrejötte, 1908 óta több, mint 1200 hajót készítettek, és legtöbbjük – a kiváló fa hajóburkolatnak, a gondos és precíz munkának köszönhetően – a mai napig is aktívan járja a vizeket és kiváló, tökéletesen hajózható állapotban van.

A Schärenkreuzer osztály sikerét ideális alapgondolata is biztosítja: a vitorlafelület behatárolt, a hajótest azonban némi szabályozás mellett szabadon alakítható. A felületszabályozás négy lényegesebb pontot érint, amelyek a hajó sebességét, tömegét, és freeboard-ját befolyásolják, valamint a kiel-hosszra és a cirkálószélességére is hatnak. Ezek a pontok néhány centiméterrel a víztükör feletti, a vízvonalhosszal arányos pontok. A vízvonalhossz a kívánt sebességet biztosítja, és azt meghosszabítva, a hajó sebessége felgyorsul.

A látvány valóban lenyűgöző: a szakértők és hajószerelmesek – valamint a hajókért leginkább „csupán” szépségükért rajongó laikusok – természetesen mai napig a cirkáló egyszerű és időtlen eleganciáját csodálják.

A jubileum és a Svéd Bajnokság

A 2008-as jubileumi rendezvénysorozat a „Classic Boat Show”-val vette kezdetét, a svédországi hajókiállításon. A látogatók és a rendezvényen résztvevők a 22-es és 30-as hajóosztályok klasszikusait csodálhatták meg – a 30-as cirkálók közül pedig egy 1908-ban épített hajót is kiállítottak. Megtekinthető volt továbbá a hajók építésének alakulása a századfordulótól egészen napjainkig.

Nyárra Saltsjöbadenben a világ több tájáról sorakoztak fel a szebbnél szebb cirkálók, hogy méltó rendezvénysorozattal ünnepeljék a 100 éves osztályt. A program csúcseseményére, a 30-as cirkálók Európa Kupájára, augusztus 5. és 10. között került sor. A legtöbb hajó természetesen a szervező országot képviselte, de nagy számban indultak német, amerikai, finn és brit cirkálók is.

A saltsjöbadeni versenyek

A jubileumi versenyek sorozata a svéd 22-esek bajnokságából, a 30-asok Európa Kupájából és a 40-es, 55-ös, 75-ös és 95-ös hajóosztályok számára kiírt Nemzetközi Bajnokságból állt.

A magyarok számára természetesen a 30-asok Európa Kupája volt a legizgalmasabb: a regattára hazánkból a Vészmadár és a Jómadár nevű cirkálók érkeztek. A verseny előtti, felkészülési időszakban a hajók bevitorlázták a Stockholm környéki szigetvilágot. Az ötnapos bajnokság kezdetével a Vészmadáron Hozmann László és legénysége (Czégai Péter, Kroll Miklós és Kutics Krisztián), a Jómadárral pedig Szilbereky József és csapata (Lovas Bence, Lovas Samu, Lovas József, Lovas Péter és Szilbereky Mariann) várták a rajtot. A hajók összeszokott, rutinos csapatai már hetek óta készültek a versenyre, bejárták a szigeteket.

A hazai versenyzőket mindig nehéz legyőzni, de Hozmannék sikeresen szembeszálltak északi ellenfeleikkel és futamról futamra erősítették poziciójukat. Már az első futam alatt kialakult egy fej-fej-melletti küzdelem a Martin Klinga vezette cirkálóval, és ez egészen a hetedik, befejező futamig tartott. A bajnokság mindvégig stabil szelekben, zord időben zajlott, érezni lehetett a hideg, csípős, északi befújásokat.

Vészmadár és legénysége az utolsó futamig tartotta fölényes első helyét, de az végső futamban történt 180 fokos szélforduló miatt – 1 ponttal ugyan, de – lemaradtak az Európa Kupa bajnoki címéről. Így a gyönyörű második helyezéssel – és a legszebb 30-as cirkáló különdíjával – térhettek haza, valamint a megnyugtató, jóleső érzéssel, hogy igazi méltósággal ünnepelték meg e csodás hajó 100. születésnapját. A bajnokságot a Martin Klinga vezette Malin nyerte meg, a Jómadár a 15. lett.

Kertész Réka


 

Schärenkreuzer a weben

Magyar Harmincas Cirkáló Osztály: http://www.harmincascirkalo.hu/sailing/index.php

Negyvenes Cirkáló Osztályszövetség: http://www.40escirkalo.tvn.hu

Ötvenes cirkáló: http://www.epigramma.hu/50es/

Hazai cirkáló képek: http://www.sailing.hu/galeriak/hajo_magazin_keptar

Svenska Skärgårdskryssare Förbundet: http://www.sskf.se/

Skerry Cruisers of North America: http://www.squareskerryyachts.net/

Internationale Vereinigung der 30m2 Schärenkreuzer Klasse: http://www.30sk.com/

Classic Yachts: http://www.classicyacht.info/


 

Versenyek klasszikus hajóosztályoknak

Les Voiles de Saint-Tropez

Antigua Classic Yacht Regatta

St. Martin Classic Regatta

Museum of Yachting Classic Yacht Regatta

British Classic Yacht Club Regatta

Rolex Veteran Boat Rally

Tabu Oldtimer Kupa


Kapcsolódó cikkek

2024. április 18.

A segédmotoros kerékpárra is kell kötelező gépjármű-felelősségbiztosítást kötni

A robogótulajdonosok jelentős része továbbra sincs tisztában azzal, hogy biztosítási kötelezettség nem csupán a rendszámmal ellátott járművekre, hanem minden olyan segédmotoros kerékpárra is kiterjed, amely részt vesz a közúti forgalomban – hívta fel a figyelmet a Független Biztosítási Alkuszok Magyarországi Szövetsége (FBAMSZ) csütörtökön.