Adria 300


Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

Annak a kijelentésnek, hogy a magyar nem hajósnemzet, már több sikeres cáfolatát ismerjük – gondoljunk itt akár az egyéni sikerekre, akár az egyre élénkebb hajóséletre. Ez utóbbinak – és az emberi természetnek is – szerves része a versenyzés. A Balatonon örvendetes módon egyre több regattával találkozunk, a Magyar Tengeri Nagyhajós Bajnokság pedig idén már ötödik ízben kerül megrendezésre. Lehetséges még itt bármiféle továbblépés? Az Equator Kft. és a Performance Sailing Croatia erre tesz sikergyanús kísérletet az első magyar szervezésű Off-shore…

Annak a kijelentésnek, hogy a magyar nem hajósnemzet, már több sikeres cáfolatát ismerjük – gondoljunk itt akár az egyéni sikerekre, akár az egyre élénkebb hajóséletre. Ez utóbbinak – és az emberi természetnek is – szerves része a versenyzés. A Balatonon örvendetes módon egyre több regattával találkozunk, a Magyar Tengeri Nagyhajós Bajnokság pedig idén már ötödik ízben kerül megrendezésre. Lehetséges még itt bármiféle továbblépés? Az Equator Kft. és a Performance Sailing Croatia erre tesz sikergyanús kísérletet az első magyar szervezésű Off-shore Tengeri Vitorlásverseny, az Adria 300 megrendezésével. Erről beszélgettünk Szűcs Ákossal, a Performance Sailing ügyvezetőjével.

Yacht Life magazin
Magyar kiadású, magyar és angol nyelven negyedévenként megjelenő luxus jacht- és életmódmagazin. Kapható a nagyobb újságárusoknál vagy előfizethető.

Honnan jött az ötlet?

Szűcs Ákos: Borzasztó egyszerűen: egyrészt van tíz remek Dufour 44 Performance hajónk Sibenikben, ami egyedülálló kollekció, hiszen ebből a típusból nincs is több az Adrián, másodsorban jól látható, hogy az adriai vitorlázás megélénkült – gondolok itt a túrázásra és a versenyzésre egyaránt, hiszen egyre többen vágnak neki az adriai üdülésnek hajón és a Tengeri Nagyhajós Bajnokság népszerűsége is immár vitathatatlan. Mindazonáltal eddig nem volt az Adrián olyan túraverseny, sem magyar, sem nemzetközi szervezésben, ami valódi esélyt adott volna a nem kishajós és nem pályaversenyzésen felnőtt vitorlázóknak komoly eredmények elérésére.

Érdemes még egy tengeri bajnokságot szervezni?

A válasz határozottan: igen! Nem érezzük közvetlen vetélytársaknak egymást a Magyar Tengeri Nagyhajós Bajnoksággal, sőt, együttműködő kapcsolat áll fenn közöttünk, hiszen a tengeri vitorlázásban élesen elkülönül egymástól az „in-shore” és „off-shore” versenyzés. A nemzetközi gyakorlatban ugyancsak láthatunk hagyományos és sikeres off-shore versenyeket is, mint pl. az ausztráliai Sydney-Hobart, vagy a kétévenként megrendezésre kerülő Fastnet Race, vagy nem utolsósorban a Rolex Middle Sea Race a Földközi-tengeren.

A cél eszerint az, hogy akár nemzetközi versennyé is kinője magát az Adria 300?

Ebből nem csinálunk titkot: szeretnénk, ha rövidesen olyan nemzetközi rendezvény lenne a verseny, amin színvonalas mezőny gyűlhet össze, akár európai vagy tengerentúli „nagy nevek” részvételével is.

Az elsődleges cél jelenleg azonban a hazai vitorlázók, ha jól értjük?

Igen, mindenképpen. Meggyőződésünk, hogy sok olyan hazai vitorlázó van, aki hozzánk hasonlóan szereti az Adriát, a túrázást, és egy ilyen megmérettetés sem áll távol tőle. Ami külön öröm – és fontos támogatás – számunkra, hogy a Magyar Vitorlásszövetség tavaly november 19-i ülésén megtárgyalta és egyhangú igen szavazatok mellett támogatta a Tengeri bizottság javaslatát, amely szerint off-shore tengeri versenyek kerüljenek kiírásra magyar vitorlázók részére Nemzeti Bajnokság szinten.

Mit érdemes tudni annak, aki érdeklődik?

Először is tegye szabaddá magát július 11–18. között, hiszen ekkor kerül megrendezésre a Gál József vezette Equator Kft. és a Performance Sailing Croatia közös fellépésével az első magyar szervezésű Off-shore Tengeri Vitorlásverseny. Másodsorban fontos tudni, hogy ez az egy hét nem csak versengés, hanem igazi kihívás is lesz. Fontos a csapat, hiszen a verseny több napon keresztül, éjjel-nappal, megállás nélkül folyik, így számít a beosztás, a legmegfelelőbb váltások kialakítása, a pihenés, az étkezés megszervezése. Másrészt, mivel a versenyzők hosszabb távú terhelésnek vannak kitéve, megnő a fáradtság, a kialvatlanság tűrésének a szerepe. Nem utolsósorban nagyobb az időjárásnak való kiszolgáltatottság, és a taktikában is fontosabb a nagy területekre kiterjedő időjáráselemzés, a napokra kiterjedő meteorológiai navigálás.

Ezek szerint csak felkészült, rutinos vitorlázókat várnak?

Azt hiszem a verseny jellege már kijelöli, hogy ez nem a kezdők viadala. Viszont egyrészt a 12-mérföldes zónában tartjuk az útvonalat, hogy minél többen indulhassanak, másrészt igyekszünk minél több segítséget megadni a versenyzőknek. Így az előzetes tervek alapján a rendezvény egy félnapos szakmai konferenciával indul majd, ahol neves szakértők tartanak előadást taktikai, vitorlázástechnikai és meteorológiai témakörökben. Hajónként minimum 6 főt, ebből 2 képesített verenyzőt várunk, de ajánlásunk szerint inkább 8 fővel érdemes nekivágni a versenynek.

Milyen osztályok indulnak?

A mezőny, ami hétfőn délben rajtol el és vág neki a 300 tengeri mérföldes távnak, – amely az Adria legszebb tájain át vezet –, 84 órás szintidő alatt kell hogy teljesítse a távot. A rendezők 10 db Dufour 44 Performance és 18 db Bavaria 42 Match hajót tudnak a csapatok rendelkezésére bocsátani. Amennyiben az egyes hajóosztályokból legalább 6 induló összegyűlik, akkor ezen kategóriákban is hirdetnek majd győztest. Ugyanakkor természetesen bármilyen osztályú hajó részt vehet a regattán, és azok teljesítményének összehasonlításában az ORC-számítás fog segíteni.

További részletek?

Rövidesen életre kel a verseny hivatalos internetes honlapja a www.tengerivitorlazas.hu oldalon. Itt a versenykiírás és egyéb fontos információk mellett bőséges, folyamatosan frissülő hírekhez juthatnak az érdeklődők, és online nevezésre is lesz lehetőség.

Körösvölgyi Zoltán

 

www.tengerivitorlazas.hu

www.performance-sailing.eu


Kapcsolódó cikkek

2024. március 22.

Bécs egyre közelebb

Legalábbis vasúton, hiszen két és fél óra alatt lehet eljutni Budapestről az osztrák fővárosba egy magántársasággal, hamarosan naponta négyszer is.