HOMO ELECTRIS


Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

Tavaly két olyan új jogszabály is született, amely tovább tágította az információs társadalom határait: a 2009. évi LII. törvény lehetővé tette az elektronikus kézbesítést és az elektronikus tértivevény használatát, a 2009. évi LX. tv. pedig az elektronikus közszolgáltatásról rendelkezett. Az ügyészség ezért elhatározta, hogy a globalizált falu tagjaként áttérne az eljárások elektronizálására, csakhogy a rendelkezésére álló rendszer nem alkalmas a joghatályos beadványok fogadására, és az elektronikus aláírás sem terjedt még el ezen a területen.


Horváth Anna
1984-ben az ELTE ÁJK-n végzett, majd jogtanácsosként kezdte jogi pályáját. Jelenleg egyéni ügyvéd a XVI. kerületben. Nagyon fontosnak tartja, hogy a régi évfolyamtársaival tartsa a kapcsolatot, ezért rendszeresen találkozik velük, és megvitatják az élet fontosabb dolgait, meg persze a kevésbé fontosakat is. Két fia van, a kisebbik még középiskolába jár.

„Az információs társadalmak egyszerűen olyan társadalmak, amelyek mára komplex elektronikus információhálózatoktól függnek, erőforrásaik nagy részét információs és kommunikációs tevékenységre fordítják.” (Melody)

 

Az elektronizált eljárás megvalósítása keretében több célkitűzés is szerepel:
– az eljárási függetlensége szigorú megtartása mellett kapcsolódik majd a leggyakoribb iratforgalmat bonyolító szervekhez, úgymint a rendőrséghez és a bírósághoz;
– a különböző eljárásokban részt vevő személyekkel felgyorsítja, illetve kialakítja majd a hiteles és elektronikus kapcsolattartás megfelelő módjait;
– a papír alapú iratmozgást és kézbesítést pedig, fel fogja váltani az elektronikus iratkezelés, amely gyorsítja, illetve hatékonyabbá teszi az ügyészségi eljárásokat.

Már 2009-ben elkészítették az elektronikus irat- és dokumentumkezelő rendszer kialakításának koncepcióját, 2010 júliusában pedig befejeződött a beszerzési eljárás előkészítése. Most zajlik a közbeszerzési eljárás, majd elkezdődik, illetve a következő év elején befejeződik a rendszer fejlesztése, valamint telepítése. Az elektronizált eljárás bevezetését természetesen megelőzi majd az új rendszer oktatása.

Mit tud majd ez az új rendszer?
1.) Képes lesz az ügyészségre érkező e-mailek, elektronikus (ABEV) nyomtatványok, valamint a társhatóságok nyilvántartásai által küldött adatok fogadására, érkeztetésére.
2.) Az elektronikus formában érkezett adatokat az ügyészek számára megjeleníti, illetve igény esetén azokat kinyomtatja, megváltoztatását és a szervezeten belüli útját rögzíti, valamint az adatokat tárolja.
3.) Az ügyészek munkája során létrejövő határozatokat, válaszleveleket, valamint a társszervek nyilvántartásai számára szükséges ügyészségi adatokat pedig hitelt érdemlően azonosítja, és a címzettek számára eljuttatja.

A megváltozó rendszerben a szakrendszeri és az iratkezelési funkciókat szét fogják választani, és az új tanúsított irat- és dokumentumkezelő-rendszer fogja ellátni az iratkezelési feladatokat, míg a jelenlegi ügyviteli rendszerek továbbra is ellátják majd a szakrendszeri feladatokat.

Horváth Anna ügyvéddel most arról beszélgetünk, hogy az ügyészségen megvalósítandó új rendszer mennyiben könnyíti meg az ügyvédek munkáját, és milyen kihívásokkal kell majd szembenézniük.

Horváth Anna: A bevezetésre kerülő új rendszer biztosan könnyebbé és gyorsabbá teszi a munkát, de attól félek, hogy nem sikerül majd elkerülni az átállásnál már szinte megszokott technikai nehézségeket, illetve kezelési problémákat, mint ahogyan azt a fizetési meghagyásos eljárásnál tapasztaltuk. Biztosan emlékeznek a kollégák arra, amikor az első napokban egymást hívogattuk, és arról érdeklődtünk, hogy vajon kinek sikerült már belépnie a rendszerbe, és kitölteni a szükséges nyomtatványt. Nekem például nem sikerült, bár ez biztosan azért történt, mert nem vagyok elég türelmes.

Remélem továbbá, hogy egységes lesz majd a szemlélet az egyes alkalmazási területeknél, és így ténylegesen könnyebbé válhat majd nemcsak az iratok kézbesítése, hanem az iratbetekintés lehetősége is. Mert itt kell megemlítenem, hogy például az elektronikus tárgyalási jegyzőkönyv megküldésének lehetőségét eltérően ítélik meg az egyes megyei bíróságok: van, ahol minden nehézség nélkül megküldik a jogi képviselőnek a kérésére, és ez tényleg nagy könnyebbséget jelent, de létezik olyan hely is, ahol ezt nem engedik.

Hol például?

Például Pest Megyében, pedig ugyanaz a rendszer, és a technikai feltételek is megegyeznek.

Az a tapasztalatom továbbá, hogy az induláskor majd itt is nagy lesz a bizonytalanság. Persze remélem, hogy ezen hamar túljutunk majd, és az illetékesek figyelni fognak arra az elején, hogy bármilyen nehézség esetén – amelyre nem számítottak – közbeléphessenek, és megtegyék a szükséges intézkedéseket, hogy végre majd az előnyeit is élvezhessék az új rendszernek az eljárás résztvevői.

Dr. Kiss Anna


Kapcsolódó cikkek

2024. április 18.

A segédmotoros kerékpárra is kell kötelező gépjármű-felelősségbiztosítást kötni

A robogótulajdonosok jelentős része továbbra sincs tisztában azzal, hogy biztosítási kötelezettség nem csupán a rendszámmal ellátott járművekre, hanem minden olyan segédmotoros kerékpárra is kiterjed, amely részt vesz a közúti forgalomban – hívta fel a figyelmet a Független Biztosítási Alkuszok Magyarországi Szövetsége (FBAMSZ) csütörtökön.