Amit megeszel, azzá leszel


Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

Sokkal többen képesek meggyógyulni daganatos betegségből, mint amiről a közvélemény tud – állítja „A rák ellen, az emberért, a holnapért!” Társadalmi Alapítvány. A holisztikus szemléletű egészségmegőrzést és gyógyulást segítő módszerek: a táplálkozás- és mozgásterápia, valamint a pszichés segítségnyújtás. Az alapítvány egyik munkatársának, Kisa Judit dietetikusnak 4 évszak reform receptjei című szakácskönyve nemrégiben jelent meg az Alapítvány gondozásában. Kisa Judit 1996 óta foglalkozik onkológiai betegekkel. Minden betegségre nagyobb az esély, ha helytelenül táplálkozunk, azaz több iparilag előállított, finomított terméket fogyasztunk, mint…

Sokkal többen képesek meggyógyulni daganatos betegségből, mint amiről a közvélemény tud – állítja „A rák ellen, az emberért, a holnapért!” Társadalmi Alapítvány. A holisztikus szemléletű egészségmegőrzést és gyógyulást segítő módszerek: a táplálkozás- és mozgásterápia, valamint a pszichés segítségnyújtás. Az alapítvány egyik munkatársának, Kisa Judit dietetikusnak 4 évszak reform receptjei című szakácskönyve nemrégiben jelent meg az Alapítvány gondozásában.

Kisa Judit 1996 óta foglalkozik onkológiai betegekkel. Minden betegségre nagyobb az esély, ha helytelenül táplálkozunk, azaz több iparilag előállított, finomított terméket fogyasztunk, mint feldolgozatlan, nyers növényeket, teljes őrlésű gabonákat és persze a sok idegeskedés, szorongás is árt, de sok függ a génektől is. További információ a www.rakellen.hu oldalon.

– Az alapítvány 1985-ös létrejötte óta kiemelten hangsúlyozza, hogy a helyes táplálkozásnak a betegség megelőzésében és a gyógyulásban is fontos szerepe van. A magyarországi lakosság daganatos halálozása a világon a legrosszabbak közé tartozik. Ezért mindent elkövetnek, hogy felhívják a figyelmet az egészséges, teljes értékű táplálkozás fontosságára, ez a célja az Egészségkonyha kurzusnak is – mondja Kisa Judit. – Négy éven keresztül bújtam a reformtáplálkozásról szóló cikkeket, szakirodalmakat, s mivel sokszor ellentétes véleményekkel, esetenként érthetetlen, valótlan állításokkal találkoztam, kiválogattam azokat, amelyek valóban hasznosak és gyakorlati segítséget is nyújtanak a rászorulóknak. Kutattam, hogy az alternatív táplálkozás hogyan illeszthető be a hagyományos orvoslás kereteibe. Az összeállított rendszeremmel megkerestem „A rák ellen, az emberért, a holnapért!” Társadalmi Alapítványt, és kilenc éve velük is dolgozom. Nem igaz, hogy semmit sem lehet enni, mint ahogy az sem, hogy kizárólag a táplálkozás megváltoztatásától meg lehet gyógyulni. Kb. 30 százalék függ a táplálkozási szokásoktól, tehát nagyon fontos, hogy mit, hogyan eszünk, van helye és szerepe az egészséges étrendnek. A teljes értékű, helyesen összeállított táplálkozás segítheti a gyógyulást.

Az Alapítvány „Bioélelmiszert a menzákra!” kezdeményezésének célja, hogy Magyarországon mihamarabb törvény írja elő: a bölcsődékben, óvodákban és iskolákban vegyszermentes, kezeletlen alapanyagokból készített ételek kerülhessenek az asztalra. Ezért pénzbeli támogatással járultak hozzá, hogy két budapesti óvodában a gyermekek élelmezése bioalapanyagokból készült ételekkel történjen. A biotermékek minőségében, előállítási körülményeiben lehet hinni, ugyanis csak szigorú szabályok és ellenőrzések mellett termelhető ilyen jellegű élelmiszer. Az első négy év egy átállási időszakot jelent, ilyenkor teszik biotermelésre alkalmassá a földet, ugyanis a biotermelés alapja a tápanyagokban gazdag föld, amiből a növény fel tudja szívni a növekedéséhez szükséges anyagokat. Így lesz mikroelemekben, ásványi anyagokban, vitaminokban, íz- és aromaanyagokban gazdag a biotermék.

Mi jellemzi az egészségvédő étrendet? Milyen alapanyagokból és hogyan lehet egészséges, jóízű ételeket készíteni? Mit kerüljünk, és mit válasszunk, ha könnyen emészthető, de ugyanakkor tápláló ételre van szükségünk? Hogyan készítsük el ezeket? Főttet együnk vagy nyerset? 2004 óta, az egészségkonyha tanfolyam keretei között, az alapítvány munkatársai gyakorlatban is válaszolnak ezen kérdésekre. – A tanfolyam célja, hogy a korszerű, egészségvédő és egészségmegőrző táplálkozás alapjaival ismertesse meg a hozzánk forduló embereket – magyarázza az Egészségkonyha program vezetője, Kisa Judit. A betegek és az érdeklődők megismerhetik a gabonafélék, zöldségek, gyümölcsök, a különböző fehérjék, zsiradékok és az édesítés helyét, szerepét, minőségét és mennyiségét, hatásukat a szervezet működésére. – Vegyes, azaz az egészségmegőrzés és a betegségből való gyógyulás iránt érdeklődő csapat szokott összegyűlni a négyalkalmas kezdőtanfolyamon, ahol a beszerzéstől kezdve minden praktikus és hasznos kérdéssel foglalkozunk, és meg is főzzük az ételeket. A szinten tartó foglalkozásokon pedig ugyancsak tápláló, egészséges menüsorokat készítünk. Számos pozitív visszajelzést kapunk, hogy a család is milyen jól fogadta az újfajta ételeket. Ez az igazi siker számomra. Az Egészségkonyha program keretében az évek alatt összegyűjtött és kipróbált receptekből megszületett a 77 remek reform recept könyv, majd a 4 évszak reform receptjei kiadvány. Mindez csapatmunka eredménye.

A szakember szerint naponta összességében minimum fél kilogrammnyi zöldséget és gyümölcsöt fogyasszunk a bennük lévő élő enzimek, ásványi anyagok, rostok és vitaminok miatt. Cukor helyett mézet válasszunk és teljes kiőrlésű gabonákat, pelyheket és árpagyöngyöt, hajdinát, kölest együnk. Ezekből finom, ízletes kásákat, müzliket tudunk otthon készíteni. Nyáron van igazi paprika, paradicsom, télen mást kell enni, például savanyú káposztát, céklát, burgonyát, aszalt gyümölcsöket, olajos magvakat, almát, sárgarépát, hagymát. Nem kell teljesen lemondani a hagyományos magyaros ételekről sem, csak figyeljünk arra, hogy a saláta vagy zöldség, amit hozzá eszünk, ugyanakkora mennyiségű legyen. Az ásványvizeket jó, ha cserélgetjük, és többfélét iszunk, mert mindegyikben más mennyiségű ásványi anyag van. Naponta 1,5–2,5 liter az ideális belőlük. A szokásrendszert kell megváltoztatni, ami ugyan nem könnyű, de megéri.

Főtt-nyers leves

Hozzávalók: 30 dkg burgonya, 2 csapott teáskanál só, 2 dl tejföl, 2-3 evőkanál tartósítószer nélküli mustár, ízlés szerint citrom leve, zöldhagyma, répa, cékla

A burgonyát 1 liter vízben pici sóval puhára főzzük. Turmixoljuk, s ízesítjük a tejföllel, a mustárral, a citromlével, ha kell még pici sóval. Tálaláskor a leveses csészékbe apróra vágott zöldhagymát, reszelt répát, reszelt céklát teszünk. Bármilyen apróra vágott zöldség vagy friss csíranövény is használható. Tetejét megszórhatjuk apróra vágott zöldfűszerekkel pl. petrezselyemmel.

Diós piskóta kuglóf

Hozzávalók: 6 tojás, 12 dkg teljes kiőrlésű (tönköly) búzaliszt, 6 evőkanál méz, 12 dkg darált dió, 1 mokkáskanál szódabikarbóna, 1 mokkáskanál őrölt fahéj, vaj a forma kenéséhez (esetleg 2 evőkanál kakaópor)

A tojások sárgáját alaposan összekeverjük a mézzel, a fahéjjal, darált dióval, szódabikarbónával kevert liszttel. A tojások fehérjét kemény habbá verjük, majd óvatosan beleforgatjuk az elkészített masszába. Vajjal kikent formába tesszük, s előmelegített sütőben 180–200 °C-on 30–35 percig sütjük.

Krausz Viktória


Kapcsolódó cikkek

2023. január 27.

Egy asztalnál Bálint Andrással és Jordán Tamással

Mintha együtt ülnénk a Rózsavölgyi Szalon kávéházi asztalánál a két színészóriással, úgy telik el másfél óra, ahogy hallgatjuk őket a mindennapokról, a művészetről – az életről.

2023. január 25.

Mit tehetünk, ha kikerül rólunk egy nem kívánt kép a netre?

A gyakorlatban még mindig kevesen tudják, milyen következményekkel jár másokról fotót készíteni vagy megosztani azt az interneten. Általános vélemény, hogy a saját magunk által készített fotóval azt csinálunk, amit akarunk. Ez azonban nem is lehetne messzebb az igazságtól – mondja a szakértő, aki szerint a felnőtteket és a gyerekeket egyaránt edukálni szükséges a fényképekhez fűződő jogaikról és kötelességeikről.