Élmény + Utazás + Kiállítás


A magyarok körében középpontban áll az utazás, az élményszerzés, s kialakulóban vannak új trendek is.

Idén a magyarok utazásra költenének leginkább. Ez derül ki egy nemrégiben publikált reprezentatív felmérésből. A 18–69 éves korú népesség csaknem fele (47 százaléka) utazásra és nyaralásra költené megkeresett vagy megtakarított pénzét, kevésbé lakásfelújításra, -átalakításra, -bővítésre. A háztartásigép- és a bútorvásárlási tervek is hátrább szorulnak a képzeletbeli listán (31 százalék), megelőzve a magán-egészségégügyi kiadásokat (24 százalék).

Több más kutatás szerint az utazók többsége már nem elégszik meg azzal, hogy kiválaszt egy tengerparti, homokos partszakaszt, mellé egy jó all inclusive szállodát, és egy hétig semmittevéssel tölti az idejét, csak sütkérezik a napon. Emellett további élményekre vágyik, és ezért hajlandó is tenni, áldozni. Nyaralása közben sportol, új sportágakat fedez fel magának, bátorsága, teljestőképessége, pénztárcája vastagságának függvényében, és új településeket fedez fel, kihagyva a tömegturizmus helyszíneit, például a Róma–Velence–Párizs–Amszterdam-tengelyt.

Utazás Kiállítás 2024, turizmus, idegenforgalom, bicikli

Valódi tömegsport a bringázás, egyre több a színvonalas túraútvonal (Fotók: Falus Tamás)

Versenyfutás a jelennel

Az élménykínálat bővítésével, az élményszerzés céljával, megújult formában igyekeztek megrendezni a szervezők a hagyományos Utazás Kiállítást, melynek elnevezése az Utazás szó után egy + jellel, valamint a Nemzetközi Turisztikai Kiállítás és Élményfeszt szavakkal bővült. 2024. február 22–25. között a HUNGEXPO Budapest Kongresszusi és Kiállítási Központban a Budapest Boat Show, a Karaván Szalon, az E-bike Test&Show is kiegészítette a rendezvényt. A külföldi díszvendég ezúttal Bulgária, a belföldi Gyula és Békés vármegye volt.

23 belföldi és 28 külföldi úti cél szervezői önálló standokon kínálták ajánlataikat, másfél száz kiállító igyekezett csábítani az érdeklődőket, s még élményszigetek is hivatottak voltak fokozni a jólétet. A XXI. század húszas éveiben azonban ez a kiállítás más volt, mint két–három–négy évtizeddel korábban. A digitalizáció korában az utazók egy része már nem ilyen eseményeken akar ihletet meríteni és dönteni arról, mikor, hová és milyen céllal utazzon. Otthon, a számítógépe (laptopja, tabletje, mobiltelefonja) előtt szörfözik országok, városok, települések, szállodák, panziók között, és még azt is kitalálja, milyen közlekedési eszközt választ úti céljai eléréséhez. Sőt, vannak, akik már a mesterséges intelligenciát is segítségül hívják, hogy minél tökéletesebben megszervezhessék utazásukat.

Utazás Kiállítás 2024, turizmus, idegenforgalom, Szlovákia

Szlovákia mindig vonzó úti cél – közel van, elérhető áron, és sok szépséget kínál

Látványos, hasznos és felesleges standok kavalkádja

A digitális irányzat hódítása éreztette is hatását jó néhány standnál, ahol meglehetősen kicsiny és szerény pult fogadta az érdeklődőket. Inkább kérdezni, tájékozódni volt érdemes, mintsem katalógusokat gyűjtögetni – már nem is igazán voltak. Csak néhány ország képviseltette magát nagyobb standdal: a díszvendégeknek illő volt, de mellettük szinte csak a hagyományosan látványos, Szlovákia standja vonzotta a szemeket. Szlovénia, Horvátország, Tunézia, Ciprus, Görögország is illőnek tartotta óriásplakátokkal jelezni részvételét. Az utazási irodák többsége viszont már nemigen költ ilyen kiállításra.

Ám valóban erősödött az élményt nyújtani igyekvő kiállítók részvétele. A lakóautókat eladásra, bérbeadásra ajánló cégek felvonulása valóban gazdag volt, tovább erősödött a kerékpárfelhozatal, elektromos járművekkel is.

Amilyen izgalmas hely a világban Peru, a Dél-Afrikai Köztársaság, olyan semmitmondó volt a standjuk, de legalább ott voltak az eseményen. Az afrikai kontinens szerény megjelenésével inkább taszította, mint vonzotta a látogatókat. Indonézia és a Maldív-szigetek is inkább csak jelzésértékűen voltak jelen, de egzotikus helyeik már Budapesten sem a standjuk révén válnak vonzóvá. Meglepő volt viszont a Budapesti Kereskedelmi és Iparkamara megjelenése nagy területen, mintha a magyarok szabadidejükben évente tízezerszámra keresnék fel az irodáikat élmények és utazási lehetőségek után kutatva.

Utazás Kiállítás 2024, turizmus, idegenforgalom, hajó, Budapest Boat Show 2024

Hajózni tavakon, folyamokon, tengereken – élményáradat a javából

A kiállítással egy időben rendezett Budapest Boat Show viszont kellően pazar volt kisebb és nagyobb vitorlásaival, motoros hajóival, e-hajó-kínálatával. Vagy hetven cég volt jelen, nagy nemzetközi gyártók képviseletében is. A hajózás élményének azonban ára van – tapasztalhatták meg azok, akik az árak felől is érdeklődtek…

Utazás Kiállítás 2024, turizmus, idegenforgalom, lakóautó

Lakóautóval felkerekedni még trendibb lehet

Utazási trendek a láthatáron

Az utazás élménnyé varázslása már a jelen trendjei közé tartozik, mint ahogyan a mesterséges intelligenciára is jobban fogunk hagyatkozni a jövőben, mint a valóságos utazási kiállításokra. Így hagyatkozhatunk olyan ajánlataikra, amelyek még inkább elkerülik az ismert, vonzó célpontokat, és helyettük hasonló élményt ígérő másokat javasolnak (Ausztráliában például Sydney helyett Perth városát, az Egyesült Államokban Los Angeles helyett Seattle-t.)

Sokak számára kezd egyre vonzóbbá válni a „slow”, vagyis a lassú turizmus, amikor nem az a cél, hogy egy körutazáson minél több helyet keressünk fel, minél rövidebb idő alatt, hanem válasszunk ki magunknak egy olyan célpontot, ahol érdemes elidőznünk, és szépen, kényelmesen felfedezni a helyet, a környéket. Erre kiváló lehet, ha utazási eszköznek lakóautót választunk.

A trendek követésére már a mostani Utazás+ Kiállítás is igyekezett választási lehetőséget ajánlani, néhány tízezer látogató kíváncsi szemei előtt.


Kapcsolódó cikkek