Előtérbe került a megtakarítás és az öngondoskodás


Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

Előtérbe került a megtakarítás és az öngondoskodás A világgazdaságban bekövetkezett recesszió magyarországi hatásai hatással voltak a kereskedelmi banki szolgáltatásokra éppúgy, mint a velük szemben támasztott ügyfélkövetelményekre. „Az elmúlt évek válsága átformálta a lakosság viselkedését: míg korábban a fogyasztást, a hitelfelvételt előtérbe állító magatartás tűnt követendőnek, mostanra a megtakarítás és az öngondoskodás polgári mintája kerül előtérbe” – mondta el Soós Csaba, a Raiffeisen Bank vezérigazgató-helyettese. A növekvő igényt megfelelő termékekkel lehet kiszolgálni: az elmúlt hónapokban a bank mozgalmat indított azon háztartások…

Előtérbe került a megtakarítás és az öngondoskodás

A világgazdaságban bekövetkezett recesszió magyarországi hatásai hatással voltak a kereskedelmi banki szolgáltatásokra éppúgy, mint a velük szemben támasztott ügyfélkövetelményekre. „Az elmúlt évek válsága átformálta a lakosság viselkedését: míg korábban a fogyasztást, a hitelfelvételt előtérbe állító magatartás tűnt követendőnek, mostanra a megtakarítás és az öngondoskodás polgári mintája kerül előtérbe” – mondta el Soós Csaba, a Raiffeisen Bank vezérigazgató-helyettese. A növekvő igényt megfelelő termékekkel lehet kiszolgálni: az elmúlt hónapokban a bank mozgalmat indított azon háztartások számára – arányuk közel 75 százalék –, amelyek eddig nem rendelkeztek megtakarítással.

Ez az akció sikeres volt, de a pénzintézet most azokat is szeretné megszólítani, akik már nem feltétlenül elégszenek meg a tömegszerű lakossági kiszolgálással, rendelkeznek komolyabb megtakarítással, de még nem felelnek meg a privát banki ügyfelekkel szemben támasztott magasabb vagyoni követelményeknek.

A törlesztési nehézségekkel küzdő hitelfelvevők, valamint a korábbi kamatszintek adta lehetőségeket kihasználni igyekvő „kamatvadász” megtakarítók mellett megerősödött ez az új ügyfélkarakter az elmúlt időszakban. A magasabb jövedelme mellett a pénzügyi szolgáltatásokkal szemben emeltebb szintű elvárásokat megfogalmazó prémium közönség a megtakarításának átcsoportosításáért a korábbinál többet vár el a bankoktól.

„A válsággal egy időben olyannyira felerősödött a magasabb jövedelemmel rendelkező ügyfelek bankokkal szembeni elvárása, hogy mára külön ügyfélkörnek tekinthetők. A prémium ügyfelek anyagi lehetőségüknek köszönhetően, továbbá a gazdasági összefüggések és a banki szolgáltatások mélyebb ismerete révén egyedi problémamegoldást, gyakori személyes konzultációt és kényelmi szolgáltatásokat igényelnek.” – mondta Devics Éva, a Raiffeisen Bank lakossági megtakarítási vezetője.

A banki ügyfélkiszolgálásban a sztenderdizált termékekkel megcélzott hagyományos lakossági ügyfelek, valamint az egyedi vagyonkezelést igénylő privát banki ügyfelek közötti átmenetet képző prémium szegmens a nyugati országokban nagy múlttal rendelkezik. A Raiffeisen Bank elemzése szerint gazdasági válság közepette körvonalazódó karakterű hazai ügyfélkör száma mintegy 250–300 ezer főre tehető, de közülük eddig csak 50 ezren kaptak prémium banki szolgáltatást, a többiek egyszerű lakossági ügyfélnek számítanak a pénzintézeteknél. A prémium kategóriás ügyfelek egy része már ma nagyobb elvárásokkal lép be a bankfiókba. A túlnyomórészt megtakarítási, valamint befektetési fókuszú ügyfelek a pénzügyi termékek mellett a gazdasági események mélyebb összefüggéseiről való tájékoztatást, továbbá egyedi céljaikhoz párosuló pénzügyi tervezést és tanácsadást igényelnek. A pénzintézetek kiemelt figyelmet fordítanak erre az ügyfélkörre. Hogy ez a gyakorlatban mit jelent? Devics Éva elmondása szerint, náluk minden egyes Premium ügyfél személyes ügyfélkiszolgálást kap: elkülönített tárgyalóban saját tanácsadójuk foglalkozik velük pénzügyi igényeik részletes felmérése után. A kliensek a számlavezetés során a fontosabb szolgáltatásokat ingyen vehetik igénybe: így például nem kell fizetniük a készpénzfelvételért vagy a bankkártyáért, ugyanakkor gyorsított hitelelbírálásra is számíthatnak. A tanácsadóval közösen személyre szóló befektetési csomagot állíthatnak össze, mintegy százféle befektetési alap közül válogathatnak, és a hagyományos lakossági ügyfelekkel szemben értékpapírok kezelésére is alkalmas tartós befektetési számlát is igényelhetnek.

Devics elmondása szerint ahhoz, hogy valaki prémium ügyfél lehessen náluk, a következő feltételek közül legalább egynek meg kell felelnie: nettó 280 ezer forintos havi jövedelemmel kell bírnia, minimum 8 millió forint likvid megtakarítással, vagy minimum 15 millió forint hitellel kell rendelkeznie.

A rendelkezésre álló statisztikák szerint óriási növekedés előtt állhat ez az ügyfélréteg. A GFK által nemrég közzétett, a megtakarítások alakulását vizsgáló kutatás szerint például a magyar háztartásoknak mindössze nyolc százaléka rendelkezik ötezer euró feletti pénzügyi megtakarítással, ez jóval elmarad az európai átlagtól. A jegybank adatai szerint ugyanakkor a hazai háztartások már csaknem 3600 milliárd forintot tartottak értékpapírokban 2010 első negyedének végén – ennek több mint a fele befektetési jegy volt –, ami a szofisztikáltabb megtakarítások térnyerésére enged következtetni.

(X)


Kapcsolódó cikkek

2024. november 29.

A jog a magánegészségügyben

Az állami ellátásból érkező pácienseknek mások az elvárásaik a magánpraxissal szemben. Vélt vagy valós elégedetlenségeik egyre több panasszal járnak.

2024. november 22.

Középpontban a lézeres látásjavító műtétek

Szemészeti elváltozások szinte mindenkit érintenek életük során. Lézeres látásjavító beavatkozásokkal sok gond orvosolható, ám azok kizárólag magánfinanszírozásban érhetők el.