Family Business a mindennapokban


Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

Az ÜgyvédVilág februári számában riportalanyunk, dr. Gelléri Péter, a Felelős Családi Vállalkozások Magyarországon Egyesület (FBN-H) szakmai tanácsadója segítségével bemutattuk a Családi Vállalkozás, népszerű nemzetközi nevén a Family Business definícióját, és felhívtuk a figyelmet a témakör – hazánkat is érintő – aktualitására. Beszélgetőpartnerünk továbbra is dr. Gelléri Péter, akitől most azt kérdezzük, hogyan került kapcsolatba ezzel a számunkra kevésbé ismert területtel. Mit jelent egyáltalán a Family Business az Ön mindennapjaiban? Dr. Gelléri Péter: A „Family Business”-szel néhány évvel ezelőtt igazi deus…

Az ÜgyvédVilág februári számában riportalanyunk, dr. Gelléri Péter, a Felelős Családi Vállalkozások Magyarországon Egyesület (FBN-H) szakmai tanácsadója segítségével bemutattuk a Családi Vállalkozás, népszerű nemzetközi nevén a Family Business definícióját, és felhívtuk a figyelmet a témakör – hazánkat is érintő – aktualitására.

Beszélgetőpartnerünk továbbra is dr. Gelléri Péter, akitől most azt kérdezzük, hogyan került kapcsolatba ezzel a számunkra kevésbé ismert területtel. Mit jelent egyáltalán a Family Business az Ön mindennapjaiban?

Dr. Gelléri Péter: A „Family Business”-szel néhány évvel ezelőtt igazi deus ex machinaként találkoztam, amikor az egyik hazai „minimulti” vállalat tulajdonos vezetője kétségbeesetten felhívott, és – mert más tanácsadói területen már találkoztunk, s ráadásul tudta, hogy eredeti szakmám szerint pszichológus vagyok – a segítségemet kérte. Elmondta, hogy alig túl az ötvenen nemrég esett túl a második szívinfarktuson, és az orvosa mindenképp le akarja állítani. Ugyanakkor nincs senki, aki tovább vihetné, irányíthatná a céget. Minden információ az ő kezében van, mindig ő hozta a döntéseket, és végrehajtó emberekkel vette magát körül, mert így volt a leghatékonyabb. Tehát a vállalat menedzsmentjéből senki sem tudja átvenni a vezetést, ha ő félreáll. Két 30 év körüli gyermeke dolgozik a cégben, de ők sem mentalitásban, sem tudásban nem alkalmasak arra, hogy átvegyék a bizniszt. Hirtelen tehát nemcsak a cége, hanem a családja anyagi helyzete is veszélybe került. „Most mi legyen?”

Először azt gondoltam, hogy pszichológus felkészültségemmel, menedzsment tanácsadói tapasztalataimmal, vállalkozói gyakorlatommal s nem utolsósorban három felnőtt gyerek apjaként adott a háttér ahhoz, hogy az elhangzott kérdésen gondolkozzam, és segítsek megtalálni a választ. Ez természetesen nem sikerülhetett, viszont felfedeztem egy 40 éve működő szakmát, amely csupa hasonló, ennyire komplex témával foglalkozik.

A jelenben mit jelent a Family Business az Ön számára? Milyen feladatokat lát el ezen a területen?

Sokoldalú munkát jelent ez nekem, illetve társaimnak. Több mindenről van itt szó ugyanis, amit lépésről lépésre fel kell építeni. A Family Business terület nemzetközi mintáinak megfelelően szorosan összekapcsolódik a kutatás, oktatás és a tanácsadás, és ezeket még egy megfelelő kommunikációs háttérnek is támogatnia kell.

Milyen kutatásokról van itt szó?

A kutatások elsődleges célja: a Family Business önismeretének javítása, teljesebbé tétele. Másodlagos célja, hogy a kívülállók jobban értsék működésük sajátosságait, eredményességük titkait, és speciális kockázataikat. Sikerült egy erőteljes új metodikát kidolgoznunk, és ezzel igen kedvező tapasztalatokat szereztünk. Sajátos előnye, hogy lebonyolítása a megkeresett család számára – az anyag gyűjtésének kellemes mellékhatásaként – máris közvetlen tanulságot hoz. Úgy fest, hogy a kutatást hamarosan több helyen folytathatjuk a régióban. Az ezzel a módszerrel történő adatgyűjtés azt ígéri, hogy túl tudunk vele lépni a leíró szinten, és ez prediktív értékkel bír majd. Azaz megjósolható lesz segítségével például, hogy adott családi biznisznél az utódlás milyen valószínűséggel mehet majd végbe sikeresen.

Mit terveznek oktatási vonalon?

A legfontosabb, hogy a családi vállalat tulajdonosai és utódaik számára szervezünk tanfolyamokat, ahol felkészítjük őket egyrészről az utódlásra, másrészről pedig arra, hogyan tudnak – mint családok is – jól szervezetten és hatékonyan működni. A képzés, speciális metodikánkkal nagymértékben illeszkedik az éppen résztvevő családok adottságaihoz és szükségleteihez, igen rugalmas szervezési keretben. Ez azt is jelentheti, hogy egyetlen konkrét családra – s esetleg a velük dolgozó menedzsmentre – szabjuk az oktatást. Előfordulhat, hogy az oktatás így átcsúszik a tanácsadásba is.

Nem tervezik-e a tanácsadók, köztük az ügyvédek felkészítését speciális feladatra a Family Business területen?

A Family Business problémáinak megoldásához számos szakterületet kell segítségül hívnunk: szükség van itt ügyvédre, pszichológusra, menedzsmenthez értőre és pénzügyi szakemberre is. Bármely háttérrel is indul közülük a tanácsadó, célzott felkészülésük során – a nemzetközi minták szerint – alapkövetelmény, hogy amellett, hogy a saját szakmájuk kiváló művelői, jó szinten tájékozódjanak a másik három szakterületen is. De ez nem elég: mindezt a Family Business sajátosságaira vetítve kell megismerniük, készségként elsajátítaniuk.

Ez a képzés, egyben mint a Family Business tanácsadói cím akkreditációs feltétele, elérhető a nemzetközi terepen. Mi egy azonos elveket követő, de a régió adottságaihoz kötődő rugalmas képzési rendszert indítunk a tanácsadók számára, amely a szakmai személyiség – ezen a területen különösen fontos – fejlesztését is segíti egyben.

Véleménye szerint mire kell most számítania, felkészülnie az ügyvédeknek?

10 éven belül mennyiségi robbanás várható ezen a területen. Rohamosan meg fog növekedni a Family Business-es ügyek száma, alapvetően az utódlási boom érintettjeinek köszönhetően. Másodlagos reakcióként azok közül a családi cégek közül is sok helyen igényelnek majd segítséget, akik a látott esetek sora nyomán felismerik, hogy érdemes előre gondolkozni, építkezni.

Remélhetőleg – s ebben az ügyvédek segítő közreműködése nagyon fontos – az EU irányelveinek megfelelően, előbb-utóbb változik a családi cégeket érintő jogi környezet is, és ez izgalmas új lehetőségeket teremt.

Ha jól értem, akkor az ügyvédek előtt most az a feladat áll, hogy felkészüljenek erre a helyzetre, és ez az ő továbbképzésüket is jelenti.

Pontosan. Ha hatékonyak, illetve eredményesek akarnak lenni, akkor érdemes mélységében megtanulniuk ezt a témát, és specializálódni erre a területre.

Korábban említette, hogy hamarosan olyan konferenciát szervez az egyesület, amelynek a témája a tulajdonosi generációváltás lesz.

Február 25-én, a Magyar Tudományos Akadémián rendezik az első ilyen hazai konferenciát. Bár ez most zártkörű rendezvény lesz, tanulságai biztosan figyelmet érdemelnek.

Dr. Kiss Anna


Kapcsolódó cikkek