Fénykiállításon a Hupikék törpikék
A budapesti Füvészkertben elevenednek meg a híres rajzfilmfigurák, gyerekek és felnőttek legnagyobb örömére.
Kapcsolódó termékek: Jogi kiadványok, Ügyvéd Jogtár demo
Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.
Tehetségkutató parádék, valóságshow-k, a kukkolásra, mint ősi ösztönre építő műsorok visznek mindent, azaz hoznak: a legmagasabb nézettséget, a legtöbb reklámbevételt, így a kereskedelmi adók ilyen műsorokkal árasztják el a magyar étert. Antalóczy Tímea médiaszociológus ennek okairól mesélt.
– A mai gyors, roppant ingergazdag környezet paramétereinek leginkább a valóságshow-k képesek megfelelni a televíziós keretek között. Mindez erőteljesen megspékelve az interaktivitással – vagy annak illúziójával – szinte biztos sikert jelent. A szereplőkkel való azonosulás akár még fontos társadalmi integráló erő is lehet, amennyiben a szereplők ki-, illetve beválogatása jól sikerül. Ehhez azonban a gyártóknak jobban kellene ismerniük a valóságot, amelyben élnek.
A vetélkedők „nagy öregjei” rezignáltan veszik tudomásul, hogy az általuk készített és vezetett műsorok ideje lejárt, jelenleg ugyanis más a trend. Többségük a hajdani értékek devalválódásával és a világfelfogás megváltozásával magyarázza mindezt. Sokuk természetes folyamatnak tartja azt is, hogy a televízió ma már nem „népművelői” feladatot lát el, és a társadalom nagy részének már nem is az információszerzés elsődleges forrása, hanem ugyanúgy egy eladandó termék, mint a mosópor vagy a hajfesték.
A televízió presztízse változóban van. Az internet mint legújabb vetélytárs óriási elszívó erővel rendelkezik. – A fiatalok nagy része el is fordult a tévétől, neten néznek műsorokat is. Ám a magasabb iskolai végzettségű és jobb anyagi körülmények között élők is kevesebbet tévéznek, de akkor is inkább a tematikus csatornákat és a hírműsorokat nézik. Az itthoni közszolgálati csatornák nem nyújtanak színvonalas alternatívát, inkább versenyezni próbálnak a kereskedelmi gagyisággal. Ezért színvonaluk nagyot esett, hiányzik a professzionalizmus, ráadásul ritkán vállalnak népművelői szerepet, s persze forráshiánnyal is küszködnek – mondja a médiaszociológus, aki szerint ezek az okok magyarázzák, hogy a magyar tévézők csak kis százaléka nézné a régi típusú műveltségi vetélkedőket, ezért aztán a hirdetőknek és így a tévécsatornáknak sem érné meg ezeket vetíteni. Ezzel szemben például Nyugat-Európában, akár a közszolgálati csatornákon is a szappanoperákat tudatosan és professzionálisan felhasználják közszolgálati célokra mint például egészségmegőrzés, emberi jogok, kisebbségek védelme. Ezt a feladatot nálunk is be kellene vállalnia legalább a közszolgálati adóknak – véli a médiaszoiológus.
A tv2 új vetélkedője – A 40 milliós játszma, bár a tudásra épít –, olyan (valóság-)show-elemeket tartalmaz, amitől drámaibb és még izgalmasabb lesz. Legalábbis a szerkesztők elképzelése szerint. A versenyző párok akár egymással össze is veszve döntenek, hogy mennyi pénzt tesznek kockára. Az elbukott összeg pénzköteg formájában hull a mélybe, még jobban érzékeltetve a milliók elvesztését.
A számos tematikus csatorna és az internet térhódítása miatt még ádázabb a harc a kereskedelmi adók között, a színvonal pedig zuhan. Ráadásul a magyar nézők, fogyasztók is hamar kiszúrják, ha manipulálni, becsapni akarják őket. – A Mónika-show évekig roppant nézett volt, de az egyre látványosabb manipulációs technikák alkalmazása, illetve a tartalom és a műsorvezetés minőségének romlása miatt mára megbukott – magyarázza Antalóczy.
Hazánkban a kulturális mecenatúra hiánya miatt a múzeumokat, a színházakat és a többi kultúraközvetító intézményt kénytelen szinte kizárólag az állam működtetni. Ezért aztán jó néhány elsilányul, s a bulvárműfajok közvetítésében találja meg új szerepkörét. Ugyanakkor a műveltség presztízse is változik: ma az olvasottság, tanultság nem olyan nagy érték. Holott a kultúra szórakoztatva is képes értéket nyújtani. De fontos megjegyezni azt is, hogy számos, nemzetközi mércével is színvonalasnak mondható kiállításnak is otthont adunk.
Fehér Katalin újmédia-kutató úgy véli: a netes tartalmak új színt hoztak. Az IQ-tesztektől az online játékokig számos új felület érhető el. A 3D megjelenése, az interaktivitás és a digitális átállás, azaz a rugalmas időkezelés a tévéműsorok esetén, alapvetően változtatják meg a televíziózási szokásokat. – A vetélkedőműsorok korszakában a tájékoztató jellegű adásoké volt a főszerep, s akkor még sokkal kevesebb csatorna létezett – nem voltak ilyen hangsúlyosan tematikus adók. A vetélkedők ma műfaji találkozásokként jönnek létre, remixelődnek. Mivel mindig újat akarunk látni, a ki mit tud jellegű adások valóságshows-elemeket is tartalmaznak, aktívan bevonva a nézőt: szavazatával ő dönthet. Ráadásul ez nagy bevételt jelent a csatornának is. Ezzel szemben a ?60-as évek tehetségkutatója, a Ki mit tud? maximum a „világosságot”, s ezzel együtt az áramfogyasztást növelte, vagy éppen elsötétítette az országot: ugyanis az egyes produkciókra való szavazás a villany le vagy felkapcsolásával zajlott.
Krausz Viktória
A budapesti Füvészkertben elevenednek meg a híres rajzfilmfigurák, gyerekek és felnőttek legnagyobb örömére.
Az állami ellátásból érkező pácienseknek mások az elvárásaik a magánpraxissal szemben. Vélt vagy valós elégedetlenségeik egyre több panasszal járnak.
Szemészeti elváltozások szinte mindenkit érintenek életük során. Lézeres látásjavító beavatkozásokkal sok gond orvosolható, ám azok kizárólag magánfinanszírozásban érhetők el.
Köszönjük, hogy feliratkozott hírlevelünkre!
Kérem, pipálja be a captchát elküldés előtt
Ha egy másik hírlevélre is fel szeretne iratkozni, vagy nem sikerült a feliratkozás, akkor kérjük frissítse meg a böngészőjében ezt az oldalt (F5)!
Kérem, válasszon egyet hírleveleink közül!