Fénykiállításon a Hupikék törpikék
A budapesti Füvészkertben elevenednek meg a híres rajzfilmfigurák, gyerekek és felnőttek legnagyobb örömére.
Kapcsolódó termékek: Jogi kiadványok, Ügyvéd Jogtár demo
Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.
Egy áprilisi hajóbaleset helyrehozhatatlan károkat okozott a világ legnagyobb korallzátonyán. A virágállatok csoportjába tartozó élőlények pusztulása nem csak a környezetvédőket tölti el aggodalommal. A tenger biológiai egyensúlyának végzetes megbomlása közvetve egyes országok nemzeti jövedelmére is érzékeny csapást mérhet.
Hajótörést szenvedett április elején egy kínai tengerjáró Ausztrália partjainak közelében, a Nagy Korallzátony néven ismert színpompás természeti képződménynél. A 230 méter hosszú Shen Neng 1 nevű jármű – gyomrában 65 ezer tonna szénnel és ezer tonna olajjal – a Douglas-zátonyon feneklett meg. A hajótestből két tonna olaj szivárgott ki és szennyezte még a 18 kilométerre levő sziget partjait is, de a vízbe kerülő mérgező festék is pusztítást okozott az élővilágban. (A színezéket azért használják, hogy megakadályozzák a jármű „karosszériáját” károsító növények és állatok megtelepedését a hajó testén.)
Időzített bombák
A beszámolók szerint a festék és az olaj által okozott szennyezés felszámolása a legnagyobb ilyen jellegű akció a térségben. Utóbbi károkozó eltávolítása sajnálatos módon már-már rutinműveletnek számít, hiszen évről évre hallani híreket tartályhajók balesetéről és a tengerfelszínen terjedő, az élővilágot tömegesen pusztító olajfoltokról. Naponta több ezer teherszállító hajó közlekedik a világ óceánjain, s mindegyikük valóságos időzített bomba; a statisztikák szerint évente ötmillió tonna kőolaj kerül az óceánokba, mely aztán a tengervíz sótartalmával elegyedve sűrű kátrányként szennyezi a környezetet.
A vízbe került olaj eltávolítására és a környezet megtisztítására, rehabilitációjára többféle fizikai, kémiai és biológiai eljárást dolgoztak ki az utóbbi évtizedekben. Először a vastag réteget kell leszedni valamiféle lefölözővel, rögzített vagy úszó merülőfalakkal, szivattyúval, majd a felszínen megmaradó vékony olajfilmet kell abszorbeáló, vagyis különleges nedvszívó képességű anyagokkal – például szétterített, majd összegyűjtött szalmával, vagy poliuretán habbal – eltávolítani.
Egy olasz kutató pedig épp a minap dolgozott ki egy új, forradalminak nevezett eljárást a probléma megoldására. Francesco Stellacci, a Massachusettsi Műszaki Egyetem (MET) munkatársa módszerét apró magnézium- és káliumfonalakra alapozza, amelyek ötven mikrométer vastagságú membránt alkotnak. Ezen eljárásnak az eddigi módszerekhez képest az az előnye, hogy a membrán akár önsúlya hússzorosának megfelelő olajat is képes megkötni anélkül, hogy megszívná magát vízzel. A powertowelnek nevezett anyag édes- és sósvízben egyaránt bevethető, és mivel mindennemű hidrofób molekulát vonz, nemcsak olaj, hanem más jellegű vízszennyeződésnél is alkalmazható. Sőt használat után sem kell kidobni, mert később újra hasznosítható – ehhez elég, ha az olaj, illetve az aktuális szennyeződés forráspontjáig hevítjük.
A melegedés veszélye
Mindazonáltal az olajszennyezés kismiska ahhoz a pusztításhoz képest, amit a hajóbaleset magában a korallzátonyban okozott. A jármű ugyanis több kilométer hosszan porrá zúzta a gyönyörű koralltelepet – a kár eredetileg nem lett volna ekkora, de mivel a mentés egy hétig elhúzódott, a szél és a tengeri áramlatok időközben több kilométer hosszan elsodorták a hajót a baleset helyszínétől. A természetvédelmi világszervezet, a WWF már egyenesen attól tart, hogy a pusztítás az egész zátony szerkezetét megváltoztathatja, ez pedig végzetes hatással lehet a környék élővilágára, sőt a térség államainak gazdaságára.
Ausztrália egyik állama, Queensland partjainál vagyunk – itt terül el több mint kétezer kilométer hosszan, 35 millió hektárnyi területen a föld legnagyobb korallzátonya; nagyságára és egyedülálló voltára jellemző, hogy a képződmény a világűrből is szabad szemmel látható. Közel háromezer különálló zátonyról és több mint ötezer sziget együtteséről van szó, mely nemcsak vagy négyszáz korallfajtának ad otthont, de 250 madár- és 1500 madárfaj is őshonos a területen. E hatalmas ökoszisztémát már eddig is komoly veszélyek fenyegették. A globális felmelegedés miatt ugyanis fokozatosan növekszik a tengerek, óceánok hőmérséklete. Néhány évtizedes távlatban legalább két, de akár öt-hat fokra is számítani kell, márpedig a korallok esetében egy fok is végzetes hatással lehet, hiszen ez az élőlény nem tud ilyen gyorsan ennyire ütemes melegedéshez alkalmazkodni.
Merthogy élőlényről van szó, azon belül is egy különleges fajtáról: a virágállatról, mely nemcsak kivételes szépsége miatt közkedvelt, de ékszereket és gyógyszereket is készítenek belőle. A hivatalosan korallpolipnak nevezett lények rendszertani besorolásuk szerint csalánozók, a tágabb csoport szerint pedig – a medúzákhoz vagy a hidrákhoz hasonlóan – űrbelűek. A korallpolip önmagában apró élőlény; a szöveteiben élő moszatok megkötik a vízben oldott szén-dioxidot, s ezzel oxigént és szerves anyagot állítanak elő. A korallpolip a számára így hozzáférhetővé váló mészből szilárd vázat épít, majd mind feljebb mászik benne; idővel aztán lezárja az alsóbb rétegeket, hogy újabb és újabb vázelemeket vonjon maga köré. A parány polipok az évezredek alatt hatalmas telepeket hoznak létre, az időközben elhalt, alsóbb részeken megtelepedő mészalgák pedig a korallvázakat egységes, szilárd tömbbé változtatják.
Világgazdasági érdek
A korallzátony megsebzése már nem is olyan hosszú távon azért járhat beláthatatlan következményekkel, mert a képződmény puszta léte a szó szoros értelmében életfontosságú Ausztrália számára. A földrésznyi ország partjait ugyanis a korallgát óvja a Csendes-óceán pusztító hatásától, amennyiben megtöri a ciklonok erejét, minekutána a szárazföldet az így megszelídített hullámok érik el. A turisták milliói által is kedvelt látványosság ezen kívül számtalan élőlény szaporodási és táplálkozási területe – például a tengeri tehéné vagy a zöld és cserepes teknősöké –, amelyek a korallok elhalása következtében elveszítenék életterüket. Azon túl pedig, hogy a föld biológiai sokféleségének megőrzése önmagában is nemes eszme, a tápláléklánc fenntartása gazdasági érdek is, hiszen a korallzátony a világon fogyasztott halak felének otthona, és fennmaradásától a térség országaiban több millió ember megélhetése függ. Nemhiába nyilvánították 1981-ben a Világörökség részévé a Nagy Korallzátonyt, és nemhiába próbálják az érintett országok nemzeti parkok kialakításával, a halászat korlátozásával óvni a területet.
Arra pedig, hogy ha megzavarják az érintett területet, mennyire könnyen felborul a természeti egyensúly, a tengeri csillagok közelmúltban történt túlszaporodása a legjobb példa. Az élőkorallok első számú ragadozója a töviskoronás tengeri csillag, mely azzal táplálkozik, hogy a meszes vázukból kiszívja a polipokat. A fiatal tengeri csillag viszont a fűrészes sügérek, a napóleonhal és a nagytestű kagylók, csigák kedvenc tápláléka – ha viszont utóbbiak valami miatt megfogyatkoznak, néhány hónap alatt valóságos tengericsillag-invázió következhet be, amint nemrég is történt. A természetes ellenség nélkül maradt csillagok egyedenként akár húszmillió utódot is képesek produkálni, túlszaporodásuk így sósvízi sivataggá változtatná a telepeket. A megoldás pofonegyszerű: helyi halászok tonnaszámra összegyűjtik a csillagokat, a tengerparton kiszárítják, majd hatalmas gúlákba rendezve elégetik.
A zátonyok persze nem tűnnek el, de a korallok helyett kevésbé színes élőlények: algák és moszatok veszik át. A kihalási folyamat visszafordítására, de legalább megállítására, illetve lassítására többféle módszert dolgoztak ki az érintett országokban. Ezek közül az egyik legújabb a korallrehabilitáció, melynek lényege, hogy a letarolt területeken sajátos, a korallokat imitáló kerámiamodulokat helyeznek ki, s a polipok ezeket lepik el és borítják be. A kísérletek rendre sikerrel járnak, aminek minden másnál egyértelműbb jeleként ismét megjelennek a térségben az ott őshonos halfajták.
Bármennyire is széles azonban a nemzetközi összefogás, a borúlátó jóslatok szerint 2050-ig megsemmisül a világ koralltelepeinek legnagyobb része, s a XXI. század közepére a zátonyok mindössze öt százaléka marad meg. Ez pedig veszélyes láncreakciót indíthat el, hiszen a fent vázolt következményekkel visszavonhatatlanul felborulna a tengeri ökoszisztéma, visszaesne a turizmus, növekedne a munkanélküliség – ez pedig kontrollálhatatlan társadalmi feszültségeket is eredményezhet. Beszédes adat: több karibi ország nemzeti össztermékének közel felét a trópusi víz alatti kalandokat kereső turistákból szerzi. Így nem túlzás a megállapítás: a korallok megmentése nem csupán környezetvédelmi és turisztikai, hanem egyúttal lényeges világgazdasági érdek is.
Szőnyi Szilárd
Környezetbarát vulkán
Az izlandi vulkánkitörés hamut ugyan bőven juttatott a légtérbe, de lényegesen kevesebb szén-dioxidot, mint amennyit a légiforgalom juttatott volna – írja a Durham egyetem tanulmánya. A kitörés első napjaiban a vulkán napi 150 ezer tonna szén-dioxidot bocsátott ki, az európai légteret használó repülőgépek viszont egy átlagos napon 510 ezer tonna szén-dioxidot juttatnak a légtérbe. Az European Environment Agency kimutatásai szerint Európa 32 országában 2007-ben átlagosan napi 510 ezer tonna szén-dioxidot bocsátott ki a légiközlekedés. A nagyjából kétharmados járattörlési arányt figyelembe véve ez napi 340 ezer tonnányi szennyezéscsökkenés. A képlet persze nem ilyen egyszerű, mert a kieső légiforgalmat jórészt a megnövekedett személygépkocsi és autóbusz-forgalom helyettesítette. London két legnagyobb forgalmú repülőtere, a Heathrow és a Gatwick környékén ugyanakkor a London Air Quality Network által végzett mérések jelentős visszaesést mutattak a légúti problémákat okozó légköri károsanyag-szennyezésben.
MTI
Kínai koncepció: egy vonat, amely nem áll meg soha
Időigényes és energiapazarló megállnia a vonatoknak az állomásokon: egy harminc megállóból álló pályán közel három órát takaríthatna meg a szerelvény, ha menet közben vehetné fel utasait. A problémára egy kínai koncepció kínálhat megoldást: mozgás közben csatlakoztatnák a kabinokat a szerelvényhez. Az utasoknak egy dokkoló egységbe kell beszállniuk az állomáson, mely az alá érkező szerelvényhez kapcsolódik. Innen lehet lejutni a vonat belsejébe. Ha az utasok elhagyták az összekötő kocsit, az a vonat végére csúszik és leválik a következő állomáson. Leszálláshoz ezt a hátsó kabint vehetik igénybe az utasok, miközben a következő pályaudvaron újabb dokkoló kocsi csatlakozik a szerelvényhez, a felszállókkal.
www.hvg.hu
Amerika célja a Mars
Barack Obama az Egyesült Államok Kennedy Űrközpontjában április közepén kijelentette: lehetővé kell tenni az űrhajósoknak, hogy a 2030-as évek közepén oda-vissza utazhassanak a Mars és a Föld között. Az amerikai elnök azt mondta, hogy a NASA-nak kihívást jelentő célokat és a megvalósításukhoz szükséges finanszírozási keretet kell adni, beleértve extra hatmilliárd dollárt a következő öt évben. „Azzal fogunk kezdeni, hogy űrhajósokat küldünk egy aszteroidára – először a történelem során” – hangsúlyozta a politikus.
OrientPress Hírügynökség
A budapesti Füvészkertben elevenednek meg a híres rajzfilmfigurák, gyerekek és felnőttek legnagyobb örömére.
Az állami ellátásból érkező pácienseknek mások az elvárásaik a magánpraxissal szemben. Vélt vagy valós elégedetlenségeik egyre több panasszal járnak.
Szemészeti elváltozások szinte mindenkit érintenek életük során. Lézeres látásjavító beavatkozásokkal sok gond orvosolható, ám azok kizárólag magánfinanszírozásban érhetők el.
Köszönjük, hogy feliratkozott hírlevelünkre!
Kérem, pipálja be a captchát elküldés előtt
Ha egy másik hírlevélre is fel szeretne iratkozni, vagy nem sikerült a feliratkozás, akkor kérjük frissítse meg a böngészőjében ezt az oldalt (F5)!
Kérem, válasszon egyet hírleveleink közül!