Hajtás!


Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

Látszólag megkérdőjelezhető, hogy mit keres az ügyvédhobbik között a bicikli. Hát akkor fordítsunk, sőt hajtsunk egyet a megközelítésen! Egy londoni yuppie számára nem kérdés, hogy a belvárosban a legegyszerűbb közlekedési mód a kerékpár és ha hivataltól bíróságig kell eljutni, nem mindegy, hogy kint kell-e hagyni a kerékpárt az utcán vagy esetleg könnyedén magunkkal vihető. Ehhez pedig összehajtható bicikli a megoldás.


Hogy mi is ez a dolog? Környezetbarát közlekedési eszköz és sportszer egyben. Az összecsukható bicikli fogalmát már az 1890-es években kitalálták (Pedersen-bicikli), majd a II. világháború idején alkalmazták – voltak olyan próbálkozások, hogy félbehajtott, de teljes kerekű biciklivel ugrottak brit deszantos ejtőernyősök.

A civil életben az összecsukható kerékpárok iránti igény urbanizációs szekunder hatásként jelent meg. A nagyvárosok belső területei egyre nehezebben megközelíthetőek személygépkocsival, sőt több helyen vagy kitiltják az autókat vagy különféle módokon erősen korlátozzák behajtásukat, parkolásukat. Így a city jellegű belvárosokban, ahol az adminisztratív funkció itt koncentrálódik, kényelmes megoldás a tömegközlekedés kombinálása a kerékpárral. Ehhez pedig – nemcsak a tárolók számának szűkössége, hanem – a tömegközlekedés kapacitása is szűk keresztmetszetet jelent. A 80-as években többen is párhuzamosan elkezdték megtervezni és gyártani a saját „folding bike” konstrukciójukat és ezek közül a kísérletek közül néhány mára rendkívül népszerűvé vált. Példának talán elég az, hogy a Brompton manufaktúra ma már az egyetlen működő, angol tulajdonú angliai járműgyár (autót, repülőt is beleértve).

Alapvetésünkhöz visszatérve, hobbiként gyűjtési szenvedélyt, gasztronómiai élményt, tevékenységet, viseletet is meg lehet határozni – így, remélem, nem idegenedtünk el a rovat alapvető céljától. Az összehajtható bringák több feltételnek is megfelelnek.

Először is a legértékesebbé a szabad időnk kezd válni, így nem mindegy, hogy a mozgási és sportolási lehetőséget a munkavégzés előtt vagy után, de mindenképpen külön időben folytatjuk, vagy – összekötve a kellemeset a hasznossal – munkába járás, ügyintézés közben. Erre bizonyosan alkalmas egy ilyen jármű.

Másrészt – áttekintve a kínálatot – mindenképpen elmondható, hogy a legtöbb hajtható ára és minősége alapján felsőkategóriás termékről beszélhetünk, amely nyolcvanezer forinttól nyolcszázezer forintig kapható és tehető egyedivé.

Végül nem elhanyagolható szempont az az életérzés és stílus, amely együtt jár az összecsukható bringákkal. Az embert sokan megállítják és érdeklődnek arról, mi is ez. Klubok, versenyek, internetes és valós közösségek szerveződnek gyártónként, amelyeken státuszszimbólum részt venni és a szabadságérzetünk is megnő, miután pillanatok alatt – akár egy hirtelen és váratlan feladattól vezérelve – menni tudunk A-ból B-be.

Tekintsük át a legismertebb gyártókat. Természetesen mielőtt bárki vásárolna egy járgányt, a legfontosabb, hogy megfogalmazza előre és konkrétan a saját igényeit. Alapkérdés, hogy összecsukva hogyan akarjuk szállítani a gépet. Ha kézben, nagyon lényeges az összecsukási méret és tömeg. Aztán nem vagyunk egyformák, így magasság és testsúly alapján fontos előre gondolkodni, mert például a STRIDA 85 kg súlyú kerekest bír el, a Brompton a 110 kg-ot (és 20 kg csomagterhelést) is garantálja. Magasabbaknál pedig például a nyeregtartó rudat szokták teleszkóposan kihúzhatóvá tenni vagy más alakú kormányt alkalmaznak. Az sem mindegy, hogy milyen kiegészítőkhöz lehet hozzájutni a gyártótól, mert a táska vagy kosár és a csomagtartó szükséges, hogy passzoljon a járgányhoz, az sem hátrány, ha a bringát be tudjuk rakni hordozótáskába vagy zsákba. A világítás, csengő, kényelmi elemek lehetőségét is érdemes előre végiggondolni vásárlás előtt.

A legismertebb márkák: Brompton, Dahon, Birdy, STRIDA, Abike, SwissBike GoBike, Montague, Beixo, Di Blasi, Tikit, IF, Mobiky, Biomega, mali, Bike Friday és a magyar Neuzer és Gepida. Talán néhány olvasó emlékszik arra, hogy a Csepel kempingbiciklik között is volt összecsukható modell, amelyet elvileg még ma is gyártanak.

Árfekvésben eléggé szórt a mezőny. Magyarországi forgalmazó több is van, némelyek csak egy-egy márkát képviselnek. Az összecsukható kerékpárok piacán a legkényelmesebb ár- és teljesítmény-összehasonlítást a www.hajthato.hu oldalon lehet elvégezni, miután itt számos márka hazai ára található meg és magyarországi garanciával lehet vásárolni – ez nagyon nem mindegy, hiszen sok gyártó akár öt évet is vállal termékére. Természetesen az adott termékért érdemes lehet elutazni vagy postán rendelni, de az az általános tapasztalat, hogy így nem érhető el jelentős árelőny. Nagyon sajátos jelenség, hogy a hajtható kerékpárok használt árai (ebay vagy más kereskedelmi portál) 5-6 évesen is elérik az új ár 60–75%-át, ilyet gépkocsik esetén nem igazán lehet tapasztalni.

Azért az is lényeges szempont, hogy ha nem kell az utcán hagyni a kerékpárt, akkor nehezen lopják el, azaz néhány év alatt – ismerve a kerékpárlopási statisztikát – megnyerjük az árát (átlag fél-egy évente lopnak el egy biciklit Budapesten egy rendszeresen bicikliző polgártól).

Néha hozzá lehet jutni kínai kópiákhoz is, de ezt kifejezetten nem ajánlom, miután sem biztonság, sem szerviz szempontból nem érik el a minimálisan elvárható szintet.

A lényeg a jó minőségű alapanyag és a kigondolt, kipróbált technika. Alumíniumvázzal forgalmazzák például a beixo kardánhajtású (azaz lánc nélküli) váltós remekét, de ez be is határolja a teherbírását. Acélból készül a Brompton, de lehet titánvázzal is venni olyan 60% felárral. Több manufaktúra minden elemet maga állít elő, de vannak, akik a nagy gyáraktól is vesznek elemeket (ilyenek lehetnek az agyváltó, agydinamó, világítás, gumik). Például a Shimano vagy a Kenda több cégnek is beszállítója.

Rendkívül fontos és praktikus szempont az összecsukott méret, a kerékpár súlya és az összecsukási idő. Ezen méretnél talán a legpraktikusabb megközelítés, hogy probléma nélkül lehessen vele tömegközlekedési eszközre felszállni, míg a súlynál a kézben hordozhatóság (az átlag 9 és 14 kg között van). Összecsukási időben a még praktikus a fél perc, de több gyártó tudja a 15 másodpercet is.

A legtöbb márkának van hazai forgalmazója, vagy legalább valamelyik szomszédos országból lehet rendelni, így nemcsak alapgépet, hanem alkatrészt és kiegészítőket is viszonylag könnyen beszerezhetünk.

Nemrég Rómában jártam, ahol külön Brompton-kölcsönző és túravezetést is tartalmazó programok állnak rendelkezésre 40 euró alatt, sőt Madridban is van ilyen szolgáltatás, azt nem szükséges hangsúlyozni, hogy ezeket a gépeket összecsukva az ember könnyedén magával tudja vinni bárhova vagy leadni a múzeum megőrzőjébe. Például rendkívül jól mutat a Vatikánban egy-két színes bringa.

A magyar tömegközlekedés is valahogy alkalmazkodni tudott az összehajtható kerékpárokhoz, hiszen a BKV és a MÁV is engedélyezi összecsukott állapotban szállításukat bármely fülkében! A további elterjedéshez megfontolandó lehet az egészségpénztári vagy a cafeteriaszabályok módosítása, hiszen ezzel az állam is jól jár (egészségmegőrzés, környezetkímélet, áfabevétel) és a polgár is. Repülőgépen is könnyen szállíthatóak a járgányok, több gyártó merev, húzható táskákat is forgalmaz, amelyekben biztonságosan feladhatóak poggyászként.

Tehát hajtásra fel! Talán az egyszeri BKV-ellenőr is inkább azt fogja nézni majd, hogy mit csukunk össze felszállás előtt és nem azt, hogy mit csukunk az ajtóhoz oda.

 

A teljesség igénye nélkül néhány bruttó ár (általában alapmodell, kiegészítők nélkül):

neuzer nexus

50 ezer forinttól

montague

195 ezer forinttól

mali

80 ezer forinttól

Brompton

200 ezer forinttól

gepida folding

100 ezer forinttól

Brompton M6RD

330 ezer forinttól

STRIDA

145 ezer forinttól

Birdy

340 ezer forinttól

beixo

180 ezer forinttól

Di Blasi

500 ezer forinttól

dahon

120–650 ezer forint

IF Mode

650 ezer forinttól

Dr. Takáts Attila


Kapcsolódó cikkek

2024. április 18.

A segédmotoros kerékpárra is kell kötelező gépjármű-felelősségbiztosítást kötni

A robogótulajdonosok jelentős része továbbra sincs tisztában azzal, hogy biztosítási kötelezettség nem csupán a rendszámmal ellátott járművekre, hanem minden olyan segédmotoros kerékpárra is kiterjed, amely részt vesz a közúti forgalomban – hívta fel a figyelmet a Független Biztosítási Alkuszok Magyarországi Szövetsége (FBAMSZ) csütörtökön.