Fénykiállításon a Hupikék törpikék
A budapesti Füvészkertben elevenednek meg a híres rajzfilmfigurák, gyerekek és felnőttek legnagyobb örömére.
Kapcsolódó termékek: Jogi kiadványok, Ügyvéd Jogtár demo
Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.
A fogyasztóvédelmi törvényt átfogóan módosította az Országgyűlés. A módosítások mely elemeit tatja a legfontosabbnak?
Fogyasztói oldalról elsősorban a panaszkezelésre és az ügyfélszolgálatokra vonatkozó új, a régieket kiegészítő normákat tartom a legfontosabbnak: ezeknek a rendelkezéseknek az elsődleges célja annak biztosítása, hogy a kifogás előterjesztésének első „fórumán”, a helyszínen, vevőszolgálatokon ne lehessen azt megtenni, hogy a vállalkozások a fogyasztót – dolga végezetlenül – „elküldjék”, hanem valamennyi reklamációval érdemben is foglalkozni kell. Akkor is, ha a vállalkozás – hozzáteszem: jogszabálysértő módon – nem rendelkezik vásárlók könyvével. Az új szabályok rögzítik, hogy a fogyasztó panaszát szóban vagy írásban közölheti a vállalkozással. A törvény szerint a szóbeli panaszt azonnal meg kell vizsgálni, és szükség szerint orvosolni kell, ha pedig a fogyasztó a panasz kezelésével nem ért egyet, illetve, ha a panasz azonnali kivizsgálása nem lehetséges, a vállalkozás a panaszról és az azzal kapcsolatos álláspontjáról haladéktalanul köteles jegyzőkönyvet felvenni, s annak egy másolati példányát a fogyasztónak átadni. Mindezzel a gazdálkodó szervezet még nem zárhatja le természetesen az ügyet, hiszen a jogszabály értelmében az írásbeli, illetve a jegyzőkönyvbe vett panaszt a vállalkozás – törvény eltérő rendelkezése hiányában – harminc napon belül köteles írásban megválaszolni, a panaszt elutasító álláspontját köteles indokolni, ha pedig a panaszt elutasítja, köteles a fogyasztót írásban tájékoztatni arról, hogy panaszával – annak jellege szerint – mely hatóság, vagy a békéltető testület eljárását kezdeményezheti. Végül, de nem utolsósorban meg kell adni az illetékes hatóság, illetve a vállalkozás székhelye szerinti békéltető testület levelezési címét is.
A közüzemi, a pénzügyi, a biztosítási, illetve a pénztári szolgáltatási tevékenységet folytató vállalkozások esetében a törvénymódosítás rögzíti az ügyfélszolgálatok működésének pontos rendjét is, aminek a lényege, hogy azt úgy kell megállapítani, illetve működésének feltételeiről oly módon kell gondoskodni, hogy az ügyfélszolgálat megközelítése, az ahhoz való hozzáférés – az ellátott fogyasztók számára és földrajzi eloszlására figyelemmel – ne járjon aránytalan nehézségekkel a fogyasztókra nézve. Ennek részleteiről is külön rendelkezik a törvény.
Ami a hatóság működése szempontjából a legfontosabb: a szankciórendszer egységessé tétele, illetőleg a határozatok nyilvánosságra hozatalának új szabályai. A Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság által kiszabható pénzbeli szankció szeptember 1-jétől valamennyi eljárásban egységesen a fogyasztóvédelmi bírság, amelynek összege 15 000 Ft-tól 100 millió forintig, illetve a fogyasztók széles körének testi épségét, egészségét sértő vagy veszélyeztető, továbbá a fogyasztók széles körének jelentős vagyoni hátrányt okozó jogsértés esetén legfeljebb 2 milliárd forintig terjedhet – feltéve, hogy a vállalkozás éves nettó árbevétele meghaladja a 100 millió forintot. Egyéb vállalkozások esetében a bírságmaximum 500 000 Ft, illetve a fogyasztók széles körének testi épségét, egészségét sértő vagy veszélyeztető, továbbá a fogyasztók széles körének jelentős vagyoni hátrányt okozó jogsértés esetén 5 millió forint.
Új szabály, hogy bizonyos esetekben a hatóság kötelezően bírságot kell, hogy kiszabjon. Erre vonatkozó kötelezettség fogalmazódik meg a törvényben ismételt jogsértés esetén (ennek pontos paramétereit szintén tartalmazza a törvény), akkor, ha a jogsértés a fogyasztók életét, testi épségét, egészségét sérti vagy veszélyezteti, vagy a fogyasztók széles körét érinti, illetőleg ha a tizennyolcadik életévüket be nem töltött személyek védelmét célzó jogszabályi rendelkezés megsértésére került sor. Ez utóbbi esetben további szankció az üzlet ideiglenes bezárásának a lehetősége, és ezzel összefüggésben szintén új szabály, hogy az üzletbezárás eszközével akkor is élhet a hatóság, ha a fogyasztók életének, testi épségének, egészségének védelme vagy a fogyasztók széles körét érintő kárral fenyegető veszély elhárítása érdekében szükséges.
A jogszabály-módosítás nem csak a vállalkozásoknak vagyoni hátrányt jelentő szankciókat tartalmaz, hanem egy teljesen új jogintézményt vezet be hatósági szerződés néven, amelynek lényege, hogy a hatóság a jogsértés megszüntetése érdekében határozathozatal helyett hatósági szerződést köthet azzal az ügyféllel, aki vállalja, hogy felhagy a jogsértő magatartással, és magatartását a hatósági szerződésben meghatározott módon hozza összhangba a törvényben meghatározott fogyasztóvédelmi rendelkezésekkel.
Azt a tényt, hogy mind a jogalkotói, mind a jogalkalmazói oldal partnerként tekint a vállalkozásokra, igazolják azok a jogszabályi rendelkezések is, amelyek – a fogyasztóvédelmi társadalmi szervezetek mellett – a szakmai szervezeteket is bevonják a folyamatokba: egy, a követendő elveket és legjobb gyakorlatokat rögzítő nyilatkozat létrehozásába, a Fogyasztóvédelmi Charta kidolgozásának folyamatába, valamint a hatósági jogkövetkezmények alkalmazásának elveiről szóló normatív utasítás szabályainak megalkotásába.
A nyilvánosság új szabályrendszerének legfontosabbika, hogy a hatóság a 2008. szeptember elseje után indult eljárásokban hozott valamennyi jogerős határozatát köteles nyilvánosságra hozni. Ez jelenti egyrészt a hatósági munka átláthatóságát és lehetőséget biztosít arra is, hogy a fogyasztók tájékozódhassanak a vállalkozások esetleges jogszabálysértő magatartásáról, és nem kevésbé fontos – ösztönző – szerepe van az új rendszernek a jogsértéstől való tartózkodás „kikényszerítésében”.
A hatóság részt vett valamilyen formában a módosítások előkészítésében?
A hatóság valamennyi olyan jogszabály-módosítás előkészítésében és kidolgozásában részt vesz, amely a fogyasztóvédelem valamely szegmensét vagy egészét érinti, mint történt ez a fogyasztóvédelmi törvény módosítása, illetve a fogyasztókkal szembeni tisztességtelen kereskedelmi gyakorlat tilalmáról szóló új törvény kapcsán. Ennek megfelelően a hatóság az új szabályok tartalmáról is több fázisban véleményt nyilvánított és aktív szerepet játszott az új normák kialakításában.
Mi az általános tapasztalata, mely területen sérülnek legjobban a fogyasztók jogai?
Az ellenőrzéseink tapasztalatai alapján elmondható, hogy a fogyasztók egészségét, testi épségét, illetve vagyoni biztonságát veszélyeztető jogsértések száma visszaszorulóban van, komoly gondok vannak azonban továbbra is a fogyasztók tájékoztatása területén, akár az árfeltüntetés, akár a fogyasztói jogokról szóló – jogszabályoknak megfelelő – tájékoztatásra gondolunk. Az utóbbi területen az ismeretek hiánya a gyakorlatban is sok jogvitát eredményez: a fogyasztó nincs tisztában pontosan a jogaival, a kereskedő pedig – vagy csupán azért, mert nem tudja (jól) a rá vonatkozó kötelezettségeket, vagy szándékosan – nem ad megfelelő választ a jogvita helyben történő hatékony elintézéséhez. Sajnos kereskedői oldalon is gyakran előfordul, hogy az alkalmazottak vélt jogszabályi rendelkezésekre hivatkozva „küldik el” a vásárlót, nem történik meg az ügy megfelelő mélységű kivizsgálása, és – figyelemmel arra, hogy a hatóság beavatkozási lehetőségei ezen a területen a leginkább korlátozottak – a fogyasztói elégedetlenség növekszik. A hatóság szerepe itt a konkrét kötelezettségek be nem tartása miatti szankcionálás mellett a folyamatos tájékoztatás mind a fogyasztók, mind a vállalkozások felé.
A hatóság mindamellett igyekszik odafigyelni a leginkább kiszolgáltatott fogyasztói csoportok jogainak védelmére, hogy csak két példát említsek: továbbra is nagyon sok helyen szolgálják ki a 18 éven aluliakat szeszes itallal és/vagy dohánytermékkel, másik oldalon pedig a legidősebbek kerülnek gyakran olyan helyzetbe, hogy utólag veszik észre, hogy – számukra előnyösnek semmiképpen sem nevezhető – szerződést kötöttek, akár egy kirándulással egybekötött termékbemutatón, akár telefonon keresztül. Ezeken a területeken a már lefolytatott témavizsgálatok tapasztalatait és az új jogszabályok rendelkezéseit is felhasználva további ellenőrzéseket tervezünk.
Az egyes fogyasztóvédelemmel foglalkozó internetes fórumok, blogok hozzászólásaiban elég komoly panaszok érkeznek a különböző monopolhelyzetben lévő – főként közüzemi és internetszolgáltatók ellen. De komoly problémák jelentkeznek egyes banki szolgáltatásokkal kapcsolatban is. Várható valami változás, rá lehet szorítani a szolgáltatókat fogyasztóbarátabb hozzáállásra?
Nem csak az interneten, hanem a hatósághoz érkező panaszbejelentésekben is megjelenik ez a fajta elégedetlenség, amelyekkel kapcsolatban az első feladat, hogy eldöntsük, mely hatóság hatáskörébe tartozik a konkrét ügy. Ha valaki az adott piacon monopolhelyzetben van, érdemes megvizsgálni, hogy gyakorlata, magatartása, szerződési feltételei nem jelentenek-e erőfölénnyel való visszaélést: ez a Gazdasági Versenyhivatal feladata. Az általános szerződési feltételek vizsgálata már a fogyasztóvédelmi hatóság lehetőségei között is szerepel: ilyenkor azt nézzük, hogy az ÁSZF, vagy annak valamelyik rendelkezése nem jelent-e indokolatlanul egyoldalú előnyt a szolgáltatónak, azaz nem tisztességtelen-e. Ha ilyennel találkozunk, megkeressük a szolgáltatót annak érdekében, hogy változtasson a szerződési feltételein, valamint az ezek alapján folytatott gyakorlatán, ha ez nem vezet eredményre közérdekű keresetet lehet indítani.
Persze jogszabályszerű szerződési feltételek mellett is folytatható tisztességtelenül egy kereskedelmi gyakorlat, ezen a területen a nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság 2008. szeptember 1-jétől kapott hatáskört a vonatkozó törvény hatálybalépésével. A fogyasztókkal szembeni tisztességtelen kereskedelmi gyakorlat tilalmáról szóló új törvény alapján ma már azokkal a vállalkozásokkal szemben is kezdeményezhető eljárás, amelyek nincsenek az adott piacon vezető pozícióban, azaz jogellenes magatartásuk nem jár feltétlenül piactorzító hatással, de tevékenységüket megtévesztő, agresszív módon vagy egyéb tisztességtelen eszközökkel végzik. A törvényben az NFH mellett a Gazdasági Versenyhivatal és a Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyelete van nevesítve eljáró hatóságként, a közösen aláírt együttműködési megállapodás pedig szintén azt hivatott célozni, hogy a tisztességtelen magatartás semmiképpen se maradhasson szankció nélkül.
A fogyasztóvédelmi hatóság szokott önállóan is kezdeményezni ügyeket, vagy csak bejelentés alapján intézkednek?
A Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság éves vizsgálati program alapján végzi ellenőrzéseit, ezen belül igyekszik mindig a fogyasztókat leginkább érintő ügyekben vizsgálódni. Az ezen ellenőrzések eredményeképpen lefolytatott eljárások hivatalból indulnak. Az éves program mellett – szükség szerint – ad-hoc ellenőrzésekben és rendkívüli vizsgálatokban is részt veszünk, ezek közé sorolható a nyolc hatóság együttműködésében a nagyobb ünnepek előtt, valamint nyáron az idegenforgalmi főszezonban végzett ellenőrzések sorozata. Emellett természetesen valamennyi bejelentést kivizsgáljuk, a fogyasztói jelzések tapasztalatait pedig felhasználjuk a következő ellenőrzési program összeállításánál.
Ha nagyobb hatással lehetne a jogalkotásra, mely területen pontosítaná a fogyasztóvédelmi jogszabályokat?
A hatóság az ellenőrzési tapasztalatok alapján folyamatosan jelzi a jogalkotó felé a jogszabály-módosításra vonatkozó javaslatait, valamint – ahogy korábban már volt róla szó – részt vesz a konkrét jogalkotási munkában. Sokszor azonban nem a jogalkotón múlik egy-egy javaslat elfogadás vagy visszautasítása, ebben szerepet játszik nem egyszer az uniós tagságunk: ahol az európai normák – többek között az áruk és szolgáltatások szabad áramlásának alapelvéből adódóan – nem engedik meg a szigorúbb, adott esetben konkrétabb szabályok megalkotását, ott a hazai jogalkotók sem tehetnek többet. Ami azonban a megkeresésekből egyértelműen látszik: a szavatossági és jótállási alapon kialakuló jogviták hatékonyabb megoldása érdekében a vonatkozó előírások – teendők, kötelezettségek, határidők – pontosítására mindenképpen szükség lenne.
dr. Bodolai László
A budapesti Füvészkertben elevenednek meg a híres rajzfilmfigurák, gyerekek és felnőttek legnagyobb örömére.
Az állami ellátásból érkező pácienseknek mások az elvárásaik a magánpraxissal szemben. Vélt vagy valós elégedetlenségeik egyre több panasszal járnak.
Szemészeti elváltozások szinte mindenkit érintenek életük során. Lézeres látásjavító beavatkozásokkal sok gond orvosolható, ám azok kizárólag magánfinanszírozásban érhetők el.
Köszönjük, hogy feliratkozott hírlevelünkre!
Kérem, pipálja be a captchát elküldés előtt
Ha egy másik hírlevélre is fel szeretne iratkozni, vagy nem sikerült a feliratkozás, akkor kérjük frissítse meg a böngészőjében ezt az oldalt (F5)!
Kérem, válasszon egyet hírleveleink közül!