Az utazás ajándék az öregedés ellen
Tudományos kutatás is igazolja, hogy az idősödésre jótékony hatással van az ismeretlen tájak felfedezése.
Kapcsolódó termékek: Jogi kiadványok, Ügyvéd Jogtár demo
Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.
Időről időre felbukkan egy-egy játékfilm, melynek központi témája az idő. Hol sajátos időutazáson vehetünk részt együtt a hősökkel, hol azt tapasztaljuk, hogy a hősökön nem fog az idő. 2015 tavaszán is egy ilyen alkotással találkozhatunk a magyar mozikban.
Nemrégiben az El Ministerio del tiempo (Az idő minisztériuma) című spanyol sorozat tartotta lázban az Ibériai-félsziget tévénézőit. Az epizódok középpontjában a címadó titkos szervezet áll, melynek létezéséről csak a király és a kormány tud. A szervezet célja, hogy – bárki is lépjen át egy létező időkapun a múltba – a történelem ne változzon meg, maradjon olyannak, amilyennek ma ismerjük, és amilyennek a mát alakította. A főszerepben egy XI. századi harcos, az első egyetemista nő a XIX. századból, valamint napjaink egy átlagpolgára, egy ápoló áll. A spanyol történelemben vándorló hősök megismerkednek többek között Velázquezzel, Garcia Lorcával, Salvador Dalíval, Louis Buñuellel, Pablo Picassóval.
Jelenetek az Adaline varázslatos élete című romantikus filmből (Fotók: Big Bang Media, a film magyarországi forgalmazója)
E neveket hallva egyből Woody Allen juthat eszünkbe, aki Golden Globe- és Oscar-díjat kapott Éjfélkor Párizsban (Midnight in Paris, 2011) című filmjének forgatókönyvéért. Ebben a romantikus vígjátékában főhősét az 1920-as évek Párizsába repíti vissza, és ő is megjeleníti Dalít, Picassót, Buñuelt, mellettük Hemingwayt, és F. Scott Fitzgeraldot is. Sőt még a megidézett korból is visszaugrik egy emberöltőnyit, hogy Toulouse-Lautrec oldalán máris ott üljünk egy mulatóban, és meghallgassuk Matisse és Gauguin sopánkodását az életről.
A 2013-as Időről időre (About Time) című amerikai filmben egy huszonegy éves sráccal, Timmel azt közli az apja, hogy a család férfitagjai képesek voltak utazni az időben. A történelmet Tim ugyan nem írhatja át, de mindazon változtathat, amiről úgy érzi, saját életében elrontotta. Különösen, ami a csajokat illeti. Ebbe aztán belefér egy remek lánykérés is. Igaz időutazásának vannak határai is. (Az Időről időre előzetese itt látható: https://www.youtube.com/watch?v=Tgukbi8z8RM)
Érdekes módon ugyanez, Időről időre a magyar címe annak az 1979-es alkotásnak is (Time After Time), amelyben H. G. Wells toppan időgépe segítségével a jelenbe, hogy Hasfelmetsző Jacket vegye üldözőbe. A sorozatgyilkos ugyanis a neves író berendezésével szökik meg üldözői elől. A hetvenes évek San Franciscójában folytatódik az üldözés, ahol persze az író rácsodálkozik a szép új világra…
Kluwer International
Külföldi jogi e-könyvek
Egy kattintásra Öntől!
|
Robert Zemeckis 1985-ben rendezte meg a Vissza a jövőbe című sci-fit (Back To the Future), melyet két folytatás is követett. Ebben a főhős egy átlagos kamasz, akinek barátja, Doki egy időgépet készített, mellyel váratlanul 1955-be utazik vissza, amikor szülei még fiatalok, és nemigen kedvelik egymást. Igen ám, de ha ez így marad, az ő megszületése is kétségessé válik…
Az „időváltozásos” filmek egyik legjobbika a vígjáték műfajában az 1993-ban készült Idétlen időkig (Groundhog Day). Ebben Bill Murray egy tévétársaság meteorológusát alakítja, aki hosszú időn át ugyanarra a napra ébred. Ám minden egyes napot másként él át. Megismeri egy kisváros hétköznapi életét, a benne élők mindennapjait, tulajdonságait, de legfőképp saját magát kell újra megismernie. A nap újra átélése egyfajta hatalmat is ad számára, mellyel él és visszaél, emberek sorsába avatkozik be, miközben időmilliomossá is válik, majd már azért küzd, hogy megtalálja a kiutat, és a továbblépés esélyét a másnaphoz. Amilyen nevettető, olyan filozofikus is e remek film. (Részlet a filmből: https://www.youtube.com/watch?v=iX-uWV7k_jQ)
Hosszasan lehetne még felidézni azokat a produkciókat, melyekben az idő átlépése múltba vagy jövőbe a történet meghatározó eleme. Íme néhány, a teljesség igénye nélkül: A majmok bolygója (Planet of the Apes, 1968), Terminátor – A halálosztó (Terminator, 1984), Jöttünk, láttunk, visszamennénk (Les visiteurs, 1993), Időzsaru (Timecop, 1994), 12 majom (Twelve Monkeys, 1995), Donnie Darko (2001), Pillangó-hatás (The Butterfly Effect, 2004), Időbűnök (Los Cronocrímenes, 2007), Az időutazó felesége (The Time Traveler’s Wife, 2009), Looper – A jövő gyilkosa (Looper, 2012), A holnap határa (Edge of Tomorrow, 2014).
Az idő áll a középpontban a magyar mozik egyik új tavaszi premierjében, az Adaline varázslatos élete (The Age of Adaline) című romantikus drámában is. Lee Toland Krieger rendező 2015-ös alkotásához olyan profi színészeket nyert meg, mint Blake Lively, Harrison Ford, Ellen Burstyn, Michiel Huisman. „Sokat változott a világ a múlt században. De Adaline nem” – ez a film szlogenje, ami valóban frappánsan sokat sejtet a tartalomból. A főhősnőnek ugyanis – egy baleset és egy természeti jelenség nyomán – csodával határos módon, nem nő az életkora 29. évétől. Az első pillanatban azt gondolhatnánk, hogy ez szinte csak előnnyel jár, hiszen minden nő arra vágyik, hogy az évek elteltével szépsége ne hervadjon, ne ráncosodjon a bőre, formás maradjon az alakja, és minél tovább ereje teljében élhesse életét. De az évek, évtizedek múlásával a hozzátartozók, a barátok lassan kezdenek öregedni, s egy idő után már a gyermekek is idősebbnek néznek ki, mint a saját anyjuk…
A filmbéli Adaline hamar megtapasztalja örök fiatalsága kellemetlenségeit. Amikor egy rendőr igazoltatja vezetés közben, nem hiszi el, hogy a szépséges sofőr 1908-as születésű… Adaline egy idő után már menekül környezete elől. Tízévenként, hamis személyazonossággal más-más városban talál menedéket. Amikor megismerjük, ismét szülővárosában, San Franciscóban él. Férje már rég meghalt, egy idős hölgy pedig anyaként szólítja őt; csak ő tud a nagy titokról. Zárkózottságát azonban szép lassan feladja, amikor találkozik egy fiatal férfival, aki egyre hevesebb vonzalmat érez iránta. E vonzalom idővel nem marad viszonzatlan, Adaline legszívesebben mégis szakítana, hiszen a kapcsolatnak hosszabb távon nincs jövője. Hogy nincs jövője? „Neked csak jövőd van!” – vágja karcsú és fiatal anyja szemébe a hófehér hajat viselő megöregedett lánya… Amikor egy hétvégén a férfi elcsalja szerelmét szülei negyvenedik házassági évfordulójának megünneplésére a szülői otthonba, furcsára sikerül Adaline találkozása az apával. Mintha a régmúltban már találkoztak volna… Mintha már lett volna kapcsolatuk egymással… Az apa szemében mintha túlságosan is hasonlítana egy lányra a régmúltból, akit ő feleségül akart kérni…
E film is érdekesen veti fel az idő, az öregedés megállításának gondolatkörét, annak előnyeivel, hátrányaival. Műfajok sokaságában dolgozták fel az idő témakörét a sci-fitől a vígjátékig, a horrortól a romantikus drámáig. Ezek révén mi is elgondolkodunk múltról, jelenről, jövőről, életről, halálról, az öregedés, az örök fiatalság kérdéseiről. Hol játékosan, hol filozofikusan merenghetünk el, mit jelent számunkra, mindannyiunk számára a megváltozhatatlanul múló idő fogalma. Az idő múlását egyelőre legfeljebb gondolatban vagy a művészetben lehet előre- vagy visszapörgetni – időről időre. (Az Adaline varázslatos élete előzetese: https://www.youtube.com/watch?v=JrL5I2wRsnw)
Tudományos kutatás is igazolja, hogy az idősödésre jótékony hatással van az ismeretlen tájak felfedezése.
Egyre többen kapnak légúti fertőzést, a koronavírus is újra támad.
Az alkotó ismét elemében – a Brooklyni mese szórakoztató, igényes komédia, a Belvárosi Színházban, az Orlai Produkció gondozásában.
Köszönjük, hogy feliratkozott hírlevelünkre!
Kérem, pipálja be a captchát elküldés előtt
Ha egy másik hírlevélre is fel szeretne iratkozni, vagy nem sikerült a feliratkozás, akkor kérjük frissítse meg a böngészőjében ezt az oldalt (F5)!
Kérem, válasszon egyet hírleveleink közül!