Rajongok az operákért


Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

Mióta kedveli az operát?

Soha nem tanultam, de mindig szerettem a zenét. Felnőttkoromban ismertem meg a leghíresebb operákat egy barátnőm hatására, ami egy csapásra rabul ejtett, és rajongásom az opera iránt azóta is folyamatosan tart. 25 éve járok aktívan operába, főként a Budapesti Operaházba, koncertekre, bérletem van a Művészetek Palotájában vetítésre kerülő Metropolitan Opera előadásaira és az utóbbi években több külföldi operaházat látogattam meg, nagyon híres operaelőadásokat láttam. Az opera egy olyan műfaj, amit az ember vagy szeret, vagy nem, általában átmenet nincs. De aki megszereti, rajong érte, ezért az operának is olyan rajongótábora van, akár a rockzenének. Ezen kívül remek kikapcsolódást nyújt a napi munka, nehéz tárgyalások után.


Mi az, amit nem szeret az operákban?

Amit borzasztóan nem kedvelek, az az operáknak a modern rendezése. Ez egy ízlésbeli dolog. Azt látom, hogy az operarajongók zöme nem szereti a modern rendezéseket, mert általában a szó klasszikus értelmében konzervatív felfogásúak vagyunk, vagyis szeretjük az operákat abban a díszletben és jelmezben élvezni, amiben az alkotói megálmodták. Külföldön – az utóbbi években – többször voltam Olaszországban a Veronai Operafesztiválon, a milánói Scalában, Torinóban, Rómában, Velencében, Maceratában, Bécsben, Berlinben, Zürichben, Madridban, Barcelonában. Ha tehetem, szívesen áldozok ezekre az utazásokra. A barátnőm és kolleganőm az, aki ezeket az utakat, előadásokat megszervezi és általában együtt is szoktunk elmenni. Olaszország az opera hazája, ott gyakorlatilag az ember bármilyen operába elmegy, nagy valószínűséggel nagyon jó előadást hall és lát, akkor is, ha nem elsővonalbeli sztárok az előadók. Ami miatt el szoktunk utazni, azok általában olyan énekesek vagy olyan előadások, amik minket nagyon érdekelnek vagy hallunk róla.

Van kedvenc előadása, illetve énekese, akit szívesen néz, hallgat?

Többször hallottam koncerteken, operaelőadásokban (például G. Donizetti: Az ezred lánya, ami Luciano Pavarottinak is egy nagyon híres szerepe volt, vagy Verdi: Rigoletto) a perui származású Juan Diego Florezt, aki szerintem most a legjobb tenor a világon, gyönyörű hangja van. Akit még nagyon szeretek, az a híres bariton, Thomas Hampson, őt Bécsben hallottam Verdi Simon Boccanegra c. háromfelvonásos operájában címszerepet énekelni, Zürichben pedig Verdi Ernani című operájában Don Carlost énekelte. Nemrég hallottam G. Puccini Bohémélet című operájában az egyik legjobb szopránt, Anna Netrebkot, aki orosz származású, de hallottam őt G. Donizetti: Szerelmi bájital című operájában Rolando Villazónnal, aztán Schönbrunnban két éve, illetve Bellini Montague és Capulet és Az alvajáró című operájában. A másik híres szopránt, Natalie Dessayt is hallottam élőben Az ezred lányában, ahol együtt énekelt Juan Diego Florezzel. Van egy nagyon híres mezzoszoprán, Elina Garancia fiatal észt énekesnő, aki szintén egy nagyon dekoratív hölgy, ugyanúgy, mint Anna Netrebko, és mellette még csodálatosan énekel, őt is több operában hallottam énekelni. Régi nagy kedvencem José Carreras. Budapesten több alkalommal hallottam, sajnálom, hogy teljes operában soha nem láthattam, mert addigra már megbetegedett. Akit még nagyon szeretek és szintén sokat jár Budapestre, José Cura, a kiváló argentin tenor és karmester. Tavaly Szegeden hallhattam, de Bécsben is voltam előadásán. Veronában nagyon tetszett Verdi: Traviata című operájában, ahol Angela Gheorghiuval énekelt együtt. Tetszett még a híres tenor Marcelo Alvarez, aki G. Puccini: Tosca című nagyon ismert és kedvelt operában énekelt. Nagyon szeretjük a tenor Roberto Alagnát, aki nagy sikerrel adott tavaly Budapesten koncertet, és számos helyen hallottuk külföldön is, emlékezetes számomra Torinóban Massenet Werther című operája, vagy a bécsi Manon.

Ha nem beszéli az ember az adott nyelvet, akkor lehet érteni az operaszöveget?

Egy operarajongó mindig felkészült, ismeri előre a darabot és nem jelent nyelvi nehézséget a szöveg. Az operában a zene a leglényegesebb és az ember a legkedvesebb operáit amúgy is ismeri. A Budapesti Operaházban kivetítőn megy a magyar fordítás, illetve a külföldi operaházakban a szöveg idegen nyelven is olvasható. Vannak kifejezetten operarajongóknak szóló könyvek, ahol részletes leírásokat találunk a darabról, megemlíti a leghíresebb áriákat stb. Rajongok Richard Wagner operáiért, amit egy idősebb barátomnak köszönhetem, aki sajnos már nem él. Ő tanított meg Wagner szeretetére, mert Wagnert ismerni, érteni kell és csak így lehet igazán élvezni. Wagnert nem úgy hallgat az ember, mint egy Puccinit vagy Verdi áriákat, mert a terjedelmük sem olyan, és a zenemű jellege sem. Ez egy más típusú zene és nagyobb odafigyelést kíván. Az idén a Magyar Állami Operaházban Nagypénteken szokás szerint játszották Wagner: Parsifal című művét, ami hagyományosan minden évben színre kerülő mű és az is tradíció, hogy a társulat legjobb művészei lépnek színpadra a jeles alkalmakkor. Az idei előadás is nagy élmény volt. Életem nagy vágya az, hogy egyszer a Bayreuthi Ünnepi Játékokra eljussak, mert minden Wagner rajongó életében egyszer legalább szeretne Bayreuthba eljutni.

Összehasonlítva a külföldi operaénekesekkel, milyenek a hazai előadók?

Sok jó operaénekes van hazánkban, és igazán büszkék lehetünk rájuk. Nagyon szeretem például Marton Évát, akihez számomra a legszebb Bartók Béla A kékszakállú herceg vára előadás fűződik. Nagyon jó szopránjaink vannak, mint például Rost Andrea, Lukács Gyöngyi, Tokody Ilona és még sorolhatnám. Polgár László a basszusok közül nemzetközi szinten is kiemelkedő. Az opera elsősorban pénzkérdés és Bécsben például azért vannak ilyen nagy sztárelőadások, mert nagyon sokat áldoznak az operára, és rengeteg támogatója is van. Egy opera úgy tud jól működni, ha sok pénzt szánnak rá. A Budapesti Operaház, ami szerintem a legszebb Európában és a világon is a legszebbek között van, megérdemelné azt, hogy olyan rangra emeljék, mint a például a Bécsi Operaházat. A Magyar Állami Operaház kevesebből gazdálkodik, mint a nagy külföldi operaházak, ezért kevesebb a forrás ahhoz is, hogy sztárokat meghívjanak. Bécs abból profitál, hogy ott borzasztóan nívós a komolyzenei élet és erre a város is sokat áldoz, ami nagyon sok turistát vonz. Sokan kijárnak Budapestről Bécsbe egy-egy operaelőadást megnézni, hiszen viszonylag közel van, vannak olcsóbb jegyek is stb.

2009-ben kezdte a Budapesti Operaház a Májusünnep című programját, ahová külföldi énekeseket hívnak meg. Nagyon jó előadások voltak tavaly is, az idei előadásokra is már megvan a jegyünk. A Budapesti Operaházat rengeteg külföldi zenehallgató látogatja, nemcsak maga a ház szépsége miatt, hanem előadásokra is jönnek.

Öltözetben megkövetel egy sajátos divatot az opera?

Manapság már inkább a szolid elegancia az általános viselet és nem az a lényeg, hogy nagyestélyiben jelenjünk meg. Az operalátogatók között még mindig az alkalmi ruha az illő viselet, de már sokan hétköznapi ruhában is megjelennek. Szerintem egy operaelőadáson illik megfelelő alkalmi viseletben megjelenni, mert ez is hozzátartozik a kellemes estéhez.

Dr. Pál Edith


Kapcsolódó cikkek

2024. április 18.

A segédmotoros kerékpárra is kell kötelező gépjármű-felelősségbiztosítást kötni

A robogótulajdonosok jelentős része továbbra sincs tisztában azzal, hogy biztosítási kötelezettség nem csupán a rendszámmal ellátott járművekre, hanem minden olyan segédmotoros kerékpárra is kiterjed, amely részt vesz a közúti forgalomban – hívta fel a figyelmet a Független Biztosítási Alkuszok Magyarországi Szövetsége (FBAMSZ) csütörtökön.