Semmi különös


Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

Ritka pillanat, amikor egy jacht a természetét tökéletesen tükröző nevet kap. Ilyen az „Almost Nothing”, a B-Yachts új B60 típusjelzésű szlúpja. Láttán óhatatlanul Alessandro Baricco Tengeróceánjának festőművésze bukkan elő az emlékezés szövevényéből, aki tengervízzel festve hófehér vászonra igyekezett minél tökéletesebben visszaadni képeivel a tenger lényegét. Persze sok fáradozás után sikerrel. A vitorlázás lényege pedig továbbra is a vitorlázás marad. Ilyen egyszerűen: nincs ebben semmi különös Yacht Life magazin Magyar kiadású, magyar és angol nyelven negyedévenként megjelenő luxus jacht- és életmódmagazin.…

Ritka pillanat, amikor egy jacht a természetét tökéletesen tükröző nevet kap. Ilyen az „Almost Nothing”, a B-Yachts új B60 típusjelzésű szlúpja. Láttán óhatatlanul Alessandro Baricco Tengeróceánjának festőművésze bukkan elő az emlékezés szövevényéből, aki tengervízzel festve hófehér vászonra igyekezett minél tökéletesebben visszaadni képeivel a tenger lényegét. Persze sok fáradozás után sikerrel. A vitorlázás lényege pedig továbbra is a vitorlázás marad. Ilyen egyszerűen: nincs ebben semmi különös

Yacht Life magazin
Magyar kiadású, magyar és angol nyelven negyedévenként megjelenő luxus jacht- és életmódmagazin. Kapható a nagyobb újságárusoknál vagy előfizethető.

„Sail the difference” – szól a B-Yachts szlogenje, meglehetősen találóan.

Távolban egy fehér vitorla. Alatta egy hófehér hajó, hófehér belsővel, tiszta vonalakkal, ahol szükséges fával, technikai részletekkel. Szemet gyönyörködtetően funkcionális – mintha a protestáns etika és az itáliai esztétika aranymetszése szerinti ötvözet lenne. Az Alpoktól északra és délre egyaránt sikergyanús.

A St.Tropez-ban vízrebocsátott B60 a B-Yachts legújabb, legnagyobb fejlesztésű jachtja. Az olasz hajóépítész, Luca Brenta terve nagy teljesítményű, ugyanakkor pofonegyszerűen vezethető vitorlást eredményezett, aminek minden sallangtól mentes, külső letisztultságát tökéletesen kíséri a brit építész, John Pawson minimalista enteriőrje.

Létrejöttét a B60 egy rendkívül egyszerűen megfogalmazott megrendelésnek köszönheti. Tulajdonosa, egy B38 modell elégedett gazdája nagyobb jachtot szeretett volna hosszabb utakra, ami ugyanakkor megőrzi a kisebb hajó filozófiáját: formatervezése legyen innovatív, biztosítson szabad mozgást a fedélzeten, és ne sérüljön a vitorlázóteljesítménye. Mérethatárnak a 60 láb került meghatározásra, hogy az arányok megmaradjanak, hiszen Brenta hajóterveinél ez az elem talán a legmeghatározóbb az elegáns forma kialakításában.

A B60 kialakítását tekintve tipikus mediterrán hajó: teres fedélzettel, a hajófar irányában nyitott kialakítású cockpittel, kényelmes ülőhelykínálattal a vendégeknek, akiknek ezúttal csekély esélyük maradt a minimális vezérlőrendszerben fennakadni – a mindössze két elektromos csörlő könnyen kikerülhető, a kettős kormányoszlop pedig akár sorompóként is szolgálhat: jelezve, hogy onnan a kormányosé a terep.

A hajó teljesítményét az elsőre nem szembeötlő technikai megoldások is segítik. A hajótest kialakításakor epoxy karbon konstrukcióra esett a választás, de az árboc is karbon, a rudazat, a kötélzet, a hidraulika és a csörlők egytől egyig a legigényesebb amerikai, itáliai és dániai beszállítók legújabb fejlesztésű termékei. A B60 vezetése – bár elsőre ijesztő feladatnak tűnhet a jacht és a vitorlázat méretét látva – ugyancsak sima ügy. A kapkodásnak és rohangálásának vége: a hajó akár a kormányoszlopokon elhelyezett kezelőszerveivel, akár wireless vezérlőrendszerrel is irányítható a fedélzet bármely pontjáról.

A B60 remek vitorlás hajó, amivel a hosszabb túra is élvezet, hiszen – ha eddig nem kaptunk volna elég igazolást – a pontot az i-re a tágas belső és annak különös figyelemmel kialakított berendezése teszi fel.

Igen, íme a bizonyság: ilyen nem csak a designboltokban és a magazinokban látható. Bár John Pawson és tervezőirodájának a minimalista és esszencialista építészetet hirdető tárgy- és téralakításával jobbára design- vagy építészeti katalógusokban és kiállításokon (legutóbb Pannonhalmán) találkozhatunk, a B60 belsőépítészeti kialakítására ő és csapata, a világítás megtervezésére pedig az Isometrix kapott megbízást.

A koncepció az volt, hogy az enteriőr igazodjon a hajótest és a vitorlázat tiszta vonalvezetéséhez, nagy felületeihez, és tiszta, egyszerű, igényes tér jöjjön létre.

A belső egyértelműen tágas egy vitorlás hajóhoz képest. A tulajdonosi mellett két vendégkabint is találunk, mindegyik saját fürdőhelyiséggel rendelkezik. A nyitott nappaliban található az étkező, a konyha a speciálisan tervezett tárolórekeszekkel, valamint a navigációs pult is. Szép időben pedig a csatlakozó tágas cockpit kényelmes szófái is csábítanak, tengerre nyíló kilátással.

A színek használata is a hajó egységességét, tisztaságát, a vendégek számára pedig a pihenést, a kikapcsolódást hivatott szolgálni: a domináns fehért, a falak fényét csak itt-ott töri meg bézs és válogatott, fehér olajjal átitatott kanadai vörösfenyő. Ugyanez a faanyag köszön vissza a díványok és az asztal kialakításánál.

A szalon, majd a fürdő és a tárolóhelyiség mögött vár a tulajdonosi kabin franciaágya, amelyből – a tetőablakon keresztül – akár az árbocot vagy a csillagos égboltot is szemlélhetjük, mielőtt álomra hajtanánk a fejünket.

Forma és funkció egyesül boldog harmóniában ebben a lenyűgöző vitorlásban. Gondolatébresztőnek, szemfrissítőnek kiváló – ám ne feledkezzünk meg róla, hogy ez csak egy változat, hiszen minden B-Yacht személyre szabottan, egyedi ízlés és igények szerint készül. Nincs ebben semmi különös…

Körösvölgyi Zoltán

A számok nyelvén:

Teljes hossz: 18,62 m
Szélesség: 4,28 m
Merülés: 3,30 m
Vízkiszorítás: 14 400 kg
Tőkesúly: 8 500 kg
Nagyvitorla: 136 m²
Génua: 84 m²
Gennaker: 330 m²

Design:

Luca Brenta Yacht Design (Luca Brenta, Lorenzo Argento, Maurizio Testazuzza)
Az elmúlt két évtized egyik legkomolyabb csapata olyan jachtokat tudhat a háta mögött, mint a 106 láb méretű WallyB vagy a Wallygator. Céljuk, hogy a nagy hajók építésén szerzett tapasztalatukat kisebb, stílusos, ugyanakkor teljesítményorientált, újszerű hajók építésében kamatoztassák. Számukra a látvány csak méltó technikai tartalommal képzelhető el a megfelelő teljesítmény elérése érdekében. Terveikre a stabilitás, a bőséges vitorlázat, a kényelmes cockpit és a stílusos letisztultság jellemzők.

Belsőépítész:

John Pawson (Mark Treharne, Valerie Chomarat)
A minimalizmust és az esszenciális építészetet hirdető mester a tér, az arányok, a fény és az anyagok problematikájával foglalkozik stílusmanírok építgetése helyett. Nézeteiről könyvei jelentek meg. Tervezett otthont hírességeknek, divatboltot, repülőtéri várót és kolostort (amellyel az „Eleven tér” kiállítójaként járt Pannonhalmán), gyaloghidat, balettdíszletet. És most már jachtbelsőt is.


Kapcsolódó cikkek

2024. április 18.

A segédmotoros kerékpárra is kell kötelező gépjármű-felelősségbiztosítást kötni

A robogótulajdonosok jelentős része továbbra sincs tisztában azzal, hogy biztosítási kötelezettség nem csupán a rendszámmal ellátott járművekre, hanem minden olyan segédmotoros kerékpárra is kiterjed, amely részt vesz a közúti forgalomban – hívta fel a figyelmet a Független Biztosítási Alkuszok Magyarországi Szövetsége (FBAMSZ) csütörtökön.