Spielberg valóra vált álmai


Megható, szép önéletrajzi filmet készített gyermekkoráról a világ egyik leghíresebb rendezője, akit ezután már jobban ismerünk.

Az első forgatási napon a direktor gyerekkori otthonának, a Spielberg család egykori házának újjáépített másában kezdődött a munka, az arizonai Phoenixben. „Besétáltam a forgatásra, és nagyon kellett uralkodnom magamon. Egyedül mentem végig a szobákon, és közben gombóc volt a torkomban, aztán kijöttem a díszletből, és elkezdtem felkészülni az első felvételre. A színészek megérkeztek a helyszínre. Michelle Williams a mamám által viselt ruhák pontos másolatát viselte, a kedvenc ruháit. Paul Dano pont úgy nézett ki, mint a papám… Láttam anyámat és apámat. Elvesztettem az eszem…”

Elérzékenyülve meséli Steven Spielberg, miként érintette meg, hogy ezúttal saját történetét vitte vászonra. A Fabelman család (The Fabelmans) című legújabb filmje ugyanis bevallottan önéletrajz.

Steven Spielberg: A Fabelman család c. filmje

Spielberg műve nem a metaforáról szól, hanem az emlékezetről (Fotók: Fórum Hungary)

„Mikor döntötted el, hogy filmrendező akarsz lenni?”

Hollywood legismertebb és legnagyobb hatású filmese forgatott, írt, producerként jegyzett elképesztő történeteket, szó szerint mesés kasszasikereket, és dolgozott fel valós történelmi eseményeket. Hol ijesztgetett, hol elandalított, hol megríkatott fantáziadús munkáival, hol elgondolkodtatott, történelmi számvetésre késztetett. Hosszasan lehetne sorolni valamilyen szempontból úttörőnek, mesterműnek tekintett alkotásait: Párbaj (1971), A cápa (1975), Harmadik típusú találkozások (1977), E.T., a földönkívüli (1982), Indiana Jones és a végzet temploma (1984), Bíborszín (1985), Jurassic Park (1993), Schindler listája (1993), Ryan közlegény megmentése (1998), Terminál (2004), München (2005), Lincoln (2012), Kémek hídja (2015), West Side Story (2021). (Teljes filmográfiája kényelmesen átböngészhető az IMDb webolalon, az egyik legjobb filmes internetes adatbázisban.)

Az 1946-ban született művész sokáig nem gondolkodott azon, hogy az ő élete, különösen ifjúkora izgalmas lehet mások számára is: „A legtöbb filmemben olyan dolgok tükröződnek vissza, amelyek a gyerekkoromban történtek meg velem – fogalmazza Spielberg. – Minden, amibe egy filmkészítő belehelyezi magát, még ha az más forgatókönyve is, az élete fog kiáramlani a vászonra, akár tetszik, akár nem. Egyszerűen csak megtörténik. De a Fabelman család esetében a film nem a metaforáról szólt, hanem az emlékezetről.”

Steven Spielberg: A Fabelman család c. filmje

8 milliméteres kamerájával első filmes próbálkozásai a családját örökítették meg

Már majdnem ötvenéves volt, amikor a München című filmjének forgatása közben munkatársa, Tony Kushner forgatókönyvíró egy ártatlannak tűnő kérdéssel fordult hozzá: „Mikor döntötted el, hogy filmrendező akarsz lenni?” A válasz váratlan volt, mert Spielbergből hirtelen ömleni kezdett a szó. Visszaemlékezett 1952-re, amikor csodálattal töltötte el első mozis élménye, melyben két vonat ütközött össze, majd első filmes próbálkozásai, s szülei reakciói.

Kushner és Spielberg később együtt dolgoztak a Lincoln és a West Side Story című filmeken is. Számtalanszor találkoztak, beszélgettek: és Spielberg csak mesélt és mesélt múltjáról. Szüleiről, Arnold Spielbergről, az úttörő informatikusról és Leah Adlerről, a tehetséges zongoristáról, aki nem tudta álmait valóra váltani, mert helyette négy gyermekét nevelte. Beszámolt értékrendjükről, de válásukról is, mely a gyermekeknek és a szülőknek egyaránt tragédiával értek fel. Spielberg számára egyfajta terápiát jelentettek e beszélgetések, majd idővel mindkettőjükben megfogalmazódott: mi lenne, ha ebből a különleges élettörténetből film születne?

Steven Spielberg: A Fabelman család c. filmje

A gyász feldolgozásának egyik módja is lett e film elkészítése

Amikor Spielberg megrajzolja az ifjú Spielberg portréját

„Nem lettem volna képes társszerzőként közreműködni e filmben valaki nélkül, akit igazán csodáltam, imádtam, aki annyira jól ismert engem, akit annyira szerettem és tiszteltem; ez történetesen Tony Kushner volt – említi ma Spielberg. – Az egyetlen dolog, ami számított, hogy megnyílhattam valaki előtt, kipakolhattam az összes bőröndömet valaki előtt, s soha nem éreztem magam zavarban, vagy szégyenkezve.”

Végül a West Side Story befejezését követően döntötték el, hogy közösen elkészítik ezt az önéletrajzi ihletésű mozit. A rendező édesapja 2020 augusztusában halt meg (édesanyja négy évvel korábban), s a gyász, a veszteség feldolgozásának egyik módja is lett a film megírása, megtervezése, majd leforgatása.

Spielberg saját magát (Sammy), édesanyját (Mitzi), édesapját (Burt) és testvéreit (Reggie, Natalie, Lisa) nevezte el a filmhez, a Fabelman nevet Kushner találta ki.

A megható, szép filmben megismerjük családját, a környezetet, amelybe beleszületett (1946 decemberében Cincinattiben, Ohio államban), és amelybe belenőtt az ötvenes, hatvanas évek Amerikájában. Korhű díszletben és öltözetben láthatunk egy tehetséges, feltörekvő középosztálybeli családot a gazdasági virágzásnak indult Amerikában. Láthatjuk a már-már álomszerűen élő felnőttek és gyerekek mindennapjait. A családban élnek a zsidó hagyományok, melyek a felnövekvő testvérek identitásának, kultúrájának is részévé válnak. Nem marad ki az sem, Spielberg miként találkozott gimnazista éveiben az antiszemitizmussal.

Steven Spielberg: A Fabelman család c. filmje

Osztálytársainak rendezése közben

John Ford tanítása

Spielberg szép fokozatosan rajzolja meg az ifjú Spielberg portréját. Megtudjuk, mi, miért és hogyan vonzotta a mozgóképhez, milyen sikeres szárnypróbálgatásai voltak már gyermekkorában. Miként rendezte osztálytársait egy általa összeeszkábált háborús filmben, melynek maga volt az írója, operatőre, rendezője, vágója.

Az alkotás erős jelenete, amikor bemutatja első személyes találkozását Hollywoodban Hollywooddal, a híres Oscar-díjas rendező, John Ford alakjában (Érik a gyümölcs, 1940; A nyugodt férfi, 1952; A Vadnyugat hőskora, 1962). Aki öt perc alatt tanítja meg mindarra, aminek aztán majd nagy hasznát látja a következő ötven évben…

A két és félórás történet mégis elsősorban a családjáról, összetartásáról szól, melyben megtalálja szenvedélyét, későbbi hivatását, de szól a döbbenetes széteséséről is, mely hatással volt egész későbbi érzelmi életére. Ám mára a fájdalom már megbocsátássá enyhül, melyet e film is igazol.

„Megfogadtam magamnak, hogy profi maradok. Távolság lesz köztem és a téma között. De ezt nehéz volt megtenni. A történet folyton visszarántott a tényleges emlékekhez. Gonosz, furcsa élmény volt olyasmiket újrateremteni, amelyek valóban megtörténtek velem, látni, ahogy kibontakoznak magam előtt. Olyan volt, mint amit még soha nem éltem át” – emlékezik Spielberg a forgatás nehéz pillanataira.

*

A Fabelman család 2023. január 10-én Golden Globe-díjat nyert a legjobb drámai film kategóriájában, Steven Spielberg pedig megkapta a legjobb rendező díját.

A mű 2023. január 19-étől látható a magyar mozikban, a Fórum Hungary forgalmazásában.

A film videoelőzetese itt tekinthető meg.

Frissítés!

A filmet 2023. január 24-én 7 kategóriában jelölték Oscar-díjra, melyek az alábbiak:

Legjobb film (producerek: Kristie Macosko Krieger, Steven Spielberg és Tony Kushner),

Legjobb rendező (Steven Spielberg),

Legjobb női főszereplő (Michelle Williams),

Legjobb férfi epizódszereplő (Judd Hirsch),

Legjobb eredeti forgatókönyv (Steven Spielberg és Tony Kushner),

Legjobb filmzene (John Williams),

Legjobb díszlet, jelmez (Rick Carter és Karen O’Hara).

A díjátadó gálát 2023. március 12-én rendezik Los Angelesben.


Kapcsolódó cikkek

2023. február 3.

A veszélyes hármas

Tridémiának hívják a Covid–19, az influenza vírusainak, valamint az RSV-nek az együttes jelenlétét, mely egyre fenyegetőbb egészségünkre.

2023. január 27.

Egy asztalnál Bálint Andrással és Jordán Tamással

Mintha együtt ülnénk a Rózsavölgyi Szalon kávéházi asztalánál a két színészóriással, úgy telik el másfél óra, ahogy hallgatjuk őket a mindennapokról, a művészetről – az életről.

2023. január 25.

Mit tehetünk, ha kikerül rólunk egy nem kívánt kép a netre?

A gyakorlatban még mindig kevesen tudják, milyen következményekkel jár másokról fotót készíteni vagy megosztani azt az interneten. Általános vélemény, hogy a saját magunk által készített fotóval azt csinálunk, amit akarunk. Ez azonban nem is lehetne messzebb az igazságtól – mondja a szakértő, aki szerint a felnőtteket és a gyerekeket egyaránt edukálni szükséges a fényképekhez fűződő jogaikról és kötelességeikről.