Sport az egyszerűség jegyében


Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

Végre itt a tavasz! Nem árt ilyenkor lakásunkban nagytakarítást végezni és a testünket, lelkünket is megújítani. A hosszú téli estéken gyakrabban eszünk édességet, kevesebbet mozgunk, a sötét miatt lelassult szervezetünk, így sokaknál plusz kilók jelentkeznek, amivel – legkésőbb nyár elején – muszáj szembesülnünk. Az egészséges életmódhoz nem elég megfelelően táplálkozni, sokat kell mozogni és a lelki harmónia is elengedhetetlen. A testmozgást az alapoknál kell kezdeni és nem árt először szakember segítségét kérni. – A kor nem akadály a sportolás elkezdésében…

Végre itt a tavasz! Nem árt ilyenkor lakásunkban nagytakarítást végezni és a testünket, lelkünket is megújítani. A hosszú téli estéken gyakrabban eszünk édességet, kevesebbet mozgunk, a sötét miatt lelassult szervezetünk, így sokaknál plusz kilók jelentkeznek, amivel – legkésőbb nyár elején – muszáj szembesülnünk. Az egészséges életmódhoz nem elég megfelelően táplálkozni, sokat kell mozogni és a lelki harmónia is elengedhetetlen. A testmozgást az alapoknál kell kezdeni és nem árt először szakember segítségét kérni.

– A kor nem akadály a sportolás elkezdésében – szögezi le Kovács Zsuzsanna gyógytornász. Kezdhetjük sétával. A közérzetünknek is jót tesz a napsütésben levegőn lenni, gyönyörködni a virágzó növényekben. A keringési problémákban szenvedők tartsák szem előtt, hogy az erőltetés árt! Figyelni kell a test jeleire, ami nem megy, nem szabad erőltetni. Erőnlétfejlesztéshez tempósabb és rendszeres séta ajánlott. A távolságot és a mozgás idejét is fokozatosan növelni kell. Ebben segíthet a lépésszámláló, ami néhány ezer forintért kapható a sport- és túraboltokban. Segítségével kialakíthatjuk saját edzéstervünket. Futni városban és betonon nem jó, sőt káros. A fokozott levegővétel miatt a szennyezett levegő még mélyebbre jut és az ízületeink is megsérülhetnek az aszfalton, a csípőnek, lábfejnek és a térdnek is árthat. Természetes talajon, futópályán, füvön, salakon, apró kavicson célszerű futni. A hegyes-dombos terep is kiváló, felfelé ugyan nehezebb, de lefelé lehet pihenni, közben pedig a változatos tájban is gyönyörködhetünk. Fontos a megfelelő cipő: ruganyos talpú futócipőt válasszunk, amelyek csökkentik az ütközések erejét és így a sérüléseket is. A futás remek betegségmegelőző hatással is bír és növeli az állóképességet. A bátrabbak biciklire is ülhetnek, remek sport minden korosztálynak. Aki zárt térben szívesebben mozog, annak a futópadokat ajánlja a szakember. Az edzőtermekben kb. 10–15 féle különböző óratípusból választhatunk. A legújabbakat – kangoo, spinning, body art, pilates stb. – egyre több férfi is kipróbálja. Ezek nyújtásokat, lazításokat is tartalmaznak, a lelki harmónia elérését is segítik.

A senior korosztálynak és az erősebb testalkatúaknak is nagyszerű mozgást adnak a különböző vízitornák. Sokféle van már hazánkban is, nagyobb konditermekben, helyi uszodákban és wellness központokban is tartanak ilyen edzéseket. A víz felhajtó ereje tehermentesíti az ízületeket, kisebb a sérülésveszély, nem kell saját súlyunkat emelni. Úszni tudást sem igényelnek az aquafitness órák. Az úszás jótékonyan hat a keringési rendszerre, a visszerekre (a víz hidraulikus nyomása kiüríti a visszereket), növeli a tüdő kapacitását, pláne, ha szabályosan – a fejünket a vízbe téve – úszunk. És edzi a szívünket is. A szauna, persze mértékkel, szintén növelheti az erőnlétet, fokozza a vérkeringést, épp ezért nem mindenkinek ajánlott.

Otthonülőknek is tudnak jó tanáccsal szolgálni a fittness edzők: számos dvd kapható, amin a legegyszerűbb gyakorlatsoroktól kezdve a bonyolultabb, koreográfiát is tartalmazó erőnléti edzésterveken át minden korosztálynak megfelelő gyakorlatok találhatóak. Tartásjavító, speciális ízületi betegségekre való tornák és gyógytorna dvd-k is léteznek. A szobabicikli és a taposógép is remek otthoni tornakellék, pláne ha nem ruhafogasnak használjuk őket. Először naponta 10 percet tekerjünk vagy tapossunk, majd fokozatosan 1-1 perccel növeljük a gépen töltött időt. Mivel ezek egyoldalú mozgások, ezért javasolt néhány has- és hátizom gyakorlatot is végezni mellettük. A kisebb-nagyobb kézisúlyzókkal is többféle izomcsoportot mozgathatunk. Ha az alapoktól kezdjük a testmozgást és a fokozatosság elvét betartjuk, sikerélményünk lesz, ami még nagyobb kedvet hoz a folytatáshoz. A rendszeres sport mellett fontos, hogy fogyasszunk sok gyümölcsöt, zöldséget és naponta másfél–két liter folyadékot is.

Krausz Viktória


Kapcsolódó cikkek

2023. január 27.

Egy asztalnál Bálint Andrással és Jordán Tamással

Mintha együtt ülnénk a Rózsavölgyi Szalon kávéházi asztalánál a két színészóriással, úgy telik el másfél óra, ahogy hallgatjuk őket a mindennapokról, a művészetről – az életről.

2023. január 25.

Mit tehetünk, ha kikerül rólunk egy nem kívánt kép a netre?

A gyakorlatban még mindig kevesen tudják, milyen következményekkel jár másokról fotót készíteni vagy megosztani azt az interneten. Általános vélemény, hogy a saját magunk által készített fotóval azt csinálunk, amit akarunk. Ez azonban nem is lehetne messzebb az igazságtól – mondja a szakértő, aki szerint a felnőtteket és a gyerekeket egyaránt edukálni szükséges a fényképekhez fűződő jogaikról és kötelességeikről.