Tudatosan a jelenért és a jövőért


Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

Információk és tanácsok az etikus és környezetbarát életmódhoz. Ez a szlogenje a tudatos vásárlóknak, ami egyesület is, honlapjuk és negyedéves tematikus magazinjuk is van. A mozgalom célja és hitvallása szerint csak méltányos körülmények között előállított termékeket vásárolnak, gyermekmunkával dolgoztató céggel pedig szóba sem állnak. Figyelembe veszik, hogy a gyártás során >milyen hatások érik a környezetet és fontos szempont számukra az is, hogy a termék életciklusa során minél kevésbé terhelje a környezetet.


Június 30-áig Tudatos Vásárlók Áruháza néven kiállítás látogatható a Gozsdu udvarban. A helyszín egy áruháznak lesz berendezve, ahol olyan tárgyakat láthatunk, amelyek zöld téren számos előnnyel bírnak és igazi boltokban meg is vásárolhatóak. Új köntösben mutatja be a fenntartható, környezetbarát életmód-megoldásokat. Például létezik egy 1–2 ezer Ft-ba kerülő, olyan vízcsapra szerelhető porlasztó, ami levegőt kever a vízhez, így sokkal kevesebb vizet fogyasztunk, de úgy, hogy ennek hátrányát nem érezzük. Ezzel a kis készülékkel 40 százalékos vízmegtakarítás érhető el. A Cellux Csoport, a Kétfarkú Kutya Párt és az 1000% művészei által berendezett „áruház” egyszerre tart görbe tükröt a fogyasztási szokásaink elé, és mutat megoldási javaslatokat.

Emellett gyakorlatias, ám pénzbe nem kerülő tanácsokat is kaphatunk, hogy a mindennapokban milyen módon tehetünk valamit a környezetünkért és élhetünk tudatosabban.

A Tudatos Vásárlók Egyesülete 2001-ben alakult, a honlap három évvel később indult, s ma már kétezer fölötti egyedi látogatóval büszkélkedhet. Az oldalon terméktesztek (például étolaj, túró rudi, popsi krém) találhatóak, amelyek környezetvédelmi és egészségügyi szempontok alapján felállított objektív szempontrendszerben vizsgálják a kiválasztott termékeket. – Ezen tesztek írásakor az ÁNTSZ-szel (Állami Népegészségügyi és Tisztiorvosi Szolgálat), a GVH-val (Gazdasági Versenyhivatal), és az OÉTI-vel (Országos Érdekegyeztető Tanács) is kapcsolatban állunk, tippeet, szempontokat kapunk tőlük, és ha vizsgálati laborra van szükség, akkor abban is tudnak segíteni – magyarázza Andocs Noémi, a honlap szerkesztője. – Szoktunk ugyanis laborvizsgálatos teszteket is közölni, amikor néhány összetevő alapján vizsgáztatjuk a termékeket. Az öko-teszteket pedig egy német környezetvédelmi szervezet tapasztalatai alapján végezzük. Van, hogy csak egy-egy termékcsoportba tartozó áruk címkéit teszteljük, és ha szükséges szakembereket is bevonunk, például élelmiszerek esetében dietetikust. Mindez nem számít reklámnak, ugyanis nem kapuk sem hirdetést, sem pénzt cserébe, objektív szempontok alapján választjuk ki a termékeket.

Zöld térképet is létre hoztak a honlapon, amely segítségével megtalálhatjuk a közelünkben lévő, a tudatos életmódhoz hozzájáruló boltokat, szolgáltatásokat. – Ez egy országos, folyamatosan bővülő adatbázis, amelyben szerepelnek ivókutak, bioüzletek és használt ruha boltok is. Indítottunk egy netes játékot is ökofitnesz néven, amelynek lényege, hogy családtagok, osztálytársak, kisközösségek, de akár kerületek is versenyezhetnek egymással, hogy mekkora ökológiai lábnyomot hagynak maguk után. Ha például az egyik csapat vállalja, hogy egy hónapon keresztül zuhanyozik fürdés helyett, akkor ennek sikerességéről és az ezzel megspórolt víz- és energiamennyiségről visszajelzést fog kapni.

Európában átlagosan 30 százalékkal többet vásárolnak a vevők, mint amennyire valóban szükségük lenne, tehát az ételek majdnem egyharmadát kidobjuk. Vannak már olyan receptek is a világhálón, amelyek maradék ételekből kínálnak újabb, ehető fogásokat. Tehát mielőtt kukába dobjuk a hűtő tartalmát, érdemes akár a neten is körbenézni másodlagos felhasználás céljából.

A tudatos vásárlók 12 pontja

1. Nem kell támogatnod a környezetszennyezést, a vegyszerezést, a gyermekmunkát, a buta, káros és felesleges dolgok tömeges gyártását!
2. A szemét értelmetlen pénzkidobás és terhelés a környezetnek: mindig gondold végig, mennyit dobsz majd ki abból, amit megveszel.
3. Vásárlás előtt írd össze, mire van szükséged! A nagy üzletek profi módszerekkel csábítanak felesleges pénzköltésre.
4. A nagy bevásárlóközpontok helyett vásárolj piacon, vagy helyi boltban!
5. Vigyél magaddal táskát, szatyrot, ne fogadj el zacskót!
6. Válaszd az egyszerűen csomagolt árukat! Keresd a visszaváltható, illetve újrahasznosított csomagolást!
7. Kerüld a nem természetes alapanyagból, vegyszerek segítségével, gyárilag előállított ételeket! Ne kezeld magad vegyszerrel, se kívülről, se belülről!
8. Válassz olyan kozmetikumokat, amelyeket állatkínzás nélkül tesztelnek, illetve nem tartalmaznak állati eredetű anyagokat!
9. Kerüld az eldobható dolgokat, ezek tömeges előállítása és kidobása energiapazarlással és környezetszennyezéssel jár!
10. Friss, hazai idényzöldséget és -gyümölcsöt vegyél az üvegházi, több tízezer kilométert utaztatott, mesterségesen érlelt, agyoncsomagolt és tartósított áruk helyett!
11. Keresd a lakóhelyed közelében készülő dolgokat! Így a helyi környezetedet támogathatod, valamint kevésbé járulsz hozzá a szállítással járó környezetterheléshez.
12. Ha nincs is tökéletes termék, keresheted mindig a jobbat! Legyél tudatos!

Ha a fenti tanácsok közül néhányat megfogadunk, máris jobbá tettük a magunk és a körülöttünk élők környezetét.

Krausz Viktória

 

Néhány tipp

Hosszú távon megéri jó minőségű termékeket vásárolni, mert hosszabb az élettartalmuk, tovább tudjuk használni őket.

Hűtés- és fűtésszezonban, ha egy fokkal magasabbra, illetve alacsonyabbra kapcsoljuk a hőmérsékletet, azzal nyolc százaléknyi energiát spórolhatunk meg.

Tehát a pénztárcánkat és a környezetet is kíméljük, ha a légkondit nem 18 fokra állítjuk be, télen pedig nem 24 fokig fűtjük a lakást.

Ne vegyünk agyoncsomagolt terméket és ne menjünk éhesen vásárolni, mert sokkal több mindent fogunk megvenni, mint amire valójában szükségünk van.

Minden terméknél alaposan olvassuk el a címkét, honnan származik, milyen mesterséges adalék- és színezékanyagokat tartalmaz, meddig tartható el.


Kapcsolódó cikkek

2024. április 30.

Hogyan fogadd jól a visszajelzést – könyvajánló

Világszerte a vállalatok évente 825 millió munkaórát töltenek el a munkavállalók éves értékelések előkészítésével és lebonyolításával. A visszajelzés – a munkahelyi éves értékelésen túl is – elkerülhetetlen része társas életünknek, még akkor is, ha sokszor nem visszajelzésnek hanem megjegyzésnek, jó tanácsnak vagy baráti beszélgetésnek hívjuk.

2024. április 26.

Mi is az a Time Out Market?

Bő tíz évvel az első, lisszaboni gasztro-látványosság megjelenését követően, Budapesten is megnyílik az első, kulináris örömöket kínáló Time Out piactér.