„Zoltán Gőzös” Közhasznú Alapítvány


Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

Az alapítványt 2004 tavaszán az Európa cégcsoport tulajdonosai és Neszmély Község Önkormányzata közösen hozták létre. A közhasznú alapítvány célja a magyar folyami és tengerhajózás emlékeinek, kulturális értékeinek felkutatása, megőrzése és a nagyközönség részére történő bemutatása.


Az alapítvány jelenleg nyolc muzeális értékű veterán hajót kezel, s kezdettől fogva szorosan együttműködik azokkal a magyarországi civil társadalmi szervezetekkel, amelyek nemcsak fontosnak érzik a hajózás ügyét és a régi hajók – mint felbecsülhetetlen értékű ipartörténeti emlékek – megmentését, hanem tenni is hajlandóak érte.

2008-ban az európai unió keretéből kiírásra került turisztikai pályázaton 350 millió forint elnyert támogatási összegből, három hajót és a Neszmélyen kialakított Hajóskanzennek a partját újítottuk fel. A hajóink közt van a világon egyedülálló LAJTA Monitor hadihajó (1871), amelyet 1887-es formájára alakítottunk vissza. Szintén itt látható a Duna jelenlegi legöregebb hajója, a ZOLTÁN gőzös, amelynek kazán- és gépterében egy hajózástörténeti kiállítás látogatható. Az utolsók egyikeként épült NESZMÉLY gőzös (1957) fedélzetén a látogató a virtuális kormányállásban kipróbálhatja, milyen egy gőzöst kormányozni, s a géptérben is megismerkedhet egy eredeti gőzgéppel.

Az alapítvány jelenleg egyetlen működőképes hajója a SOPRON vontatóhajó (1960), amely jelenleg Budapesten állomásozik, a jövendőbeli matrózok oktatási helyeként is szolgál. A hajó főgépe 2 db 8 hengeres Láng dízelmotor, amelyek valószínűleg az utolsó megmaradt példányok ebből a típusból.

Szintén Budapesten, a Lánchíd pesti hídfőjénél található az alapítvány üzemeltetésében lévő KOSSUTH Múzeumhajó (1913), amely étteremhajóként is működik, s egyedi hangulatával, csodás panorámával egész évben várja a látogatókat.

Neszmélyen felújítására vár az 1921-ben elkészült PETŐFI gőzös, amely Magyarország egyik működőképes gőzhajója lehetne, ha a felújításhoz szükséges tőke rendelkezésre állna. Terveink szerint a hajó turistahajóként és rendezvényhajóként is működhetne, kiszolgálva ezzel a hazai és külföldi turisták igényeit.

A hajós szakmai képzésben mára jelentős szerepet vállal az alapítvány. A matróztól a kedvtelési célú hajóvezetőn át egészen a hajóvezető szintig képzünk tanulókat. képzéseinkről a www.hajosakademia.hu oldalon kaphatnak bővebb tájékoztatást. Jelenleg a SOPRON hajó adja az oktatás gyakorlati képzőhelyét, de terveink közt szerepel egy képzési központ létrehozása. Erre a célra tökéletesen megfelelne a BUDA áruszállító hajó, amely régen a MAHART kötelékében látta el ugyanezt a funkciót. A hajó jelenleg felújítását várja, hiszen ez is egy jelentősebb befektetést igényel.

Terveink szerint az idei évben bővítjük a Hajóskanzen látogatható felújított vagy működőképessé tett hajóit, és bővítjük az igénybe vehető szolgáltatásainkat is.

Alapítványunk működéséről a www.zoltanalapitvany.hu oldalon kaphatnak bővebb tájékoztatást.


Kapcsolódó cikkek

2024. április 26.

Mi is az a Time Out Market?

Bő tíz évvel az első, lisszaboni gasztro-látványosság megjelenését követően, Budapesten is megnyílik az első, kulináris örömöket kínáló Time Out piactér.

2024. április 18.

A segédmotoros kerékpárra is kell kötelező gépjármű-felelősségbiztosítást kötni

A robogótulajdonosok jelentős része továbbra sincs tisztában azzal, hogy biztosítási kötelezettség nem csupán a rendszámmal ellátott járművekre, hanem minden olyan segédmotoros kerékpárra is kiterjed, amely részt vesz a közúti forgalomban – hívta fel a figyelmet a Független Biztosítási Alkuszok Magyarországi Szövetsége (FBAMSZ) csütörtökön.