„Zoltán Gőzös” Közhasznú Alapítvány


Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

Az alapítványt 2004 tavaszán az Európa cégcsoport tulajdonosai és Neszmély Község Önkormányzata közösen hozták létre. A közhasznú alapítvány célja a magyar folyami és tengerhajózás emlékeinek, kulturális értékeinek felkutatása, megőrzése és a nagyközönség részére történő bemutatása.

Az alapítvány jelenleg nyolc muzeális értékű veterán hajót kezel, s kezdettől fogva szorosan együttműködik azokkal a magyarországi civil társadalmi szervezetekkel, amelyek nemcsak fontosnak érzik a hajózás ügyét és a régi hajók – mint felbecsülhetetlen értékű ipartörténeti emlékek – megmentését, hanem tenni is hajlandóak érte.

2008-ban az európai unió keretéből kiírásra került turisztikai pályázaton 350 millió forint elnyert támogatási összegből, három hajót és a Neszmélyen kialakított Hajóskanzennek a partját újítottuk fel. A hajóink közt van a világon egyedülálló LAJTA Monitor hadihajó (1871), amelyet 1887-es formájára alakítottunk vissza. Szintén itt látható a Duna jelenlegi legöregebb hajója, a ZOLTÁN gőzös, amelynek kazán- és gépterében egy hajózástörténeti kiállítás látogatható. Az utolsók egyikeként épült NESZMÉLY gőzös (1957) fedélzetén a látogató a virtuális kormányállásban kipróbálhatja, milyen egy gőzöst kormányozni, s a géptérben is megismerkedhet egy eredeti gőzgéppel.

Az alapítvány jelenleg egyetlen működőképes hajója a SOPRON vontatóhajó (1960), amely jelenleg Budapesten állomásozik, a jövendőbeli matrózok oktatási helyeként is szolgál. A hajó főgépe 2 db 8 hengeres Láng dízelmotor, amelyek valószínűleg az utolsó megmaradt példányok ebből a típusból.

Szintén Budapesten, a Lánchíd pesti hídfőjénél található az alapítvány üzemeltetésében lévő KOSSUTH Múzeumhajó (1913), amely étteremhajóként is működik, s egyedi hangulatával, csodás panorámával egész évben várja a látogatókat.

Neszmélyen felújítására vár az 1921-ben elkészült PETŐFI gőzös, amely Magyarország egyik működőképes gőzhajója lehetne, ha a felújításhoz szükséges tőke rendelkezésre állna. Terveink szerint a hajó turistahajóként és rendezvényhajóként is működhetne, kiszolgálva ezzel a hazai és külföldi turisták igényeit.

A hajós szakmai képzésben mára jelentős szerepet vállal az alapítvány. A matróztól a kedvtelési célú hajóvezetőn át egészen a hajóvezető szintig képzünk tanulókat. képzéseinkről a www.hajosakademia.hu oldalon kaphatnak bővebb tájékoztatást. Jelenleg a SOPRON hajó adja az oktatás gyakorlati képzőhelyét, de terveink közt szerepel egy képzési központ létrehozása. Erre a célra tökéletesen megfelelne a BUDA áruszállító hajó, amely régen a MAHART kötelékében látta el ugyanezt a funkciót. A hajó jelenleg felújítását várja, hiszen ez is egy jelentősebb befektetést igényel.

Terveink szerint az idei évben bővítjük a Hajóskanzen látogatható felújított vagy működőképessé tett hajóit, és bővítjük az igénybe vehető szolgáltatásainkat is.

Alapítványunk működéséről a www.zoltanalapitvany.hu oldalon kaphatnak bővebb tájékoztatást.


Kapcsolódó cikkek

2023. január 27.

Egy asztalnál Bálint Andrással és Jordán Tamással

Mintha együtt ülnénk a Rózsavölgyi Szalon kávéházi asztalánál a két színészóriással, úgy telik el másfél óra, ahogy hallgatjuk őket a mindennapokról, a művészetről – az életről.

2023. január 25.

Mit tehetünk, ha kikerül rólunk egy nem kívánt kép a netre?

A gyakorlatban még mindig kevesen tudják, milyen következményekkel jár másokról fotót készíteni vagy megosztani azt az interneten. Általános vélemény, hogy a saját magunk által készített fotóval azt csinálunk, amit akarunk. Ez azonban nem is lehetne messzebb az igazságtól – mondja a szakértő, aki szerint a felnőtteket és a gyerekeket egyaránt edukálni szükséges a fényképekhez fűződő jogaikról és kötelességeikről.