Jogorvoslati útmutató az EP választáshoz


Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

A határozat meghozatalától számított 3. napon kell beérkeznie a választási bizottsághoz a bírósági felülvizsgálati kérelemnek. Az ezt követően előterjesztett felülvizsgálati kérelmet elkésettség okán érdemi vizsgálat nélkül el kell utasítani. A 16 óra után érkezett bírósági felülvizsgálati kérelmet pedig a következő nap kell beérkezettnek tekinteni – a Kúria eseti döntései.


A tényállás

A megyei Országgyűlési Egyéni Választókerületi Választási Bizottság (a továbbiakban: OEVB) határozatával az egyik országgyűlési képviselőjelöltjének nyilvántartásba vételét elutasította, miután megállapította, hogy a feldolgozott 77 darab ajánlóíven rögzített 596 ajánlásból 468 volt elfogadható, így a jelöltnek nem volt meg az előírt 500 ajánlása (2011. évi CCIII. törvény 6. §).

A Nemzeti Választási Bizottság eljárása

A kérelmező 2014. március 6-án fellebbezést nyújtott be, amit az ügyben eljáró Nemzeti Választási Bizottság (a továbbiakban: NVB) 2014. március 8-án kelt határozatában érdemi vizsgálat nélkül elutasított, mivel a fellebbezés nem tartalmazta a választási eljárásról szóló 2013. évi XXXVI. törvényben (a továbbiakban: Ve.) előírt kötelező elemek mindegyikét (pl.: jogszabálysértés megjelölése). A kérelmező ezért 2014. március 10., 11. és 12. napján fellebbezés kiegészítést nyújtott be.

A felülvizsgálati indítvány tartalma

A kérelmező 2014. március 14. napján terjesztett elő felülvizsgálati kérelmet, amiben a határozatok megváltoztatását és a jelölt nyilvántartásba vételét kérte. A kérelmező sérelmezte, hogy az NVB a fellebbezésük kiegészítéseivel nem foglalkozott, holott azokban szerepeltek a hiányzó elemek. Sérelmezte továbbá, hogy az OEVB nem tárta fel a tényállást, az elutasítást alátámasztó bizonyítékokat nem jelölte meg, és nem utalt arra, hogy mérlegelési jogkörben döntött. Mindezek alapján úgy vélte, hogy az NVB-nek észlelni kellett volna a komoly eljárási szabálysértést és a fellebbezést érdemben kellett volna elbírálnia.

A Kúria megállapításai

A Kúria a felülvizsgálati kérelmet érdemi vizsgálatra alkalmatlannak találta. Megállapította, hogy az NVB érdemi vizsgálat nélkül, azért utasította el a fellebbezést, mert azt hiányosnak ítélte. Az NVB a támadott határozatát 2014. március 8. napján hozta meg. A fellebbezést és a bírósági felülvizsgálati kérelmet is úgy kell benyújtani, hogy az legkésőbb a határozat meghozatalától számított 3. napon megérkezzen a megtámadott határozatot hozó választási bizottsághoz [Ve. 224. § (2) bekezdés], hangsúlyozta a Kúria. Ebben az ügyben a bírósági felülvizsgálati kérelmet a 2014. március 8. napját követő 3. napon, 2014. március 11-én 16 óráig lehetett volna joghatályosan előterjeszteni az NVB-nél. Irreleváns, hogy a kérelmező mikor szerezett tudomást az NVB határozatáról, mert a jogorvoslati határidő kezdő időpontja nem a tudomásszerzés, hanem a támadott határozat meghozatalának a napja. A 2014. március 14-én benyújtott kérelem elkésett, ezért azt a Kúria érdemi vizsgálat nélkül elutasította.

A kérelem elkésettség miatti érdemi vizsgálat nélkül elutasítását tartotta helyesnek a Kúria a Közigazgatási-Gazdasági Döntvénytár 2014/5. számában megjelent (Kúria, Kvk. IV. 37 332/2014/2.) határozatában is. Ha a fellebbezésre nyitva álló határidő lejárt, a Nemzeti Választási Bizottságnak a kérelmet el kell utasítania.

Választójogi kommentárok

Egy kötetben a teljes magyar választójogi joganyag kommentárjai:

– Kommentár az Európai Parlament tagjainak választásáról szóló 2003. évi CXIII. törvényhez
Szerzők: Sári Miklós, Szablics János

– Kommentár a nemzetiségi önkormányzati képviselők választásáról
Szerző: Berta Zsolt

– Kommentár az országgyűlési képviselők választásáról szóló 2011. évi CCIII. törvényhez
Szerzők: Berta Zsolt, Cserny Ákos, Sári Miklós, Szablics János

– Kommentár a helyi önkormányzati képviselők és polgármesterek választásáról szóló 2010. évi L. törvényhez
Szerző: Berta Zsolt

– Kommentár a választási eljárásról szóló 2013. évi XXXVI. törvényhez
Szerzők: Berta Zsolt, Péteri Attila

A műveket szerkesztette: Cserny Ákos
A műveket lektorálta: Pálffy Ilona

Célszerű ügyelni arra, hogy ha a választási eljárás során határozatot támadunk meg, akkor túl azon, hogy mindegy kötelező tartalmi elemnek benne kell lennie a fellebbezésünkben/kérelmünkben, a fellebbezést/kérelmet a lehető legrövidebb időn belül terjesszük elő a megtámadott határozatot hozó választási bizottságnál. Figyeljünk arra is, hogy mivel a felülvizsgálati eljárásban a jogi képviselet kötelező, a jogi képviselő nélkül eljáró fél felülvizsgálati kérelmét a Kúria érdemi vizsgálat nélkül elutasítja [a Közigazgatási-Gazdasági Döntvénytár 2014/5. számában megjelent (Kúria, Kvk. II. 37 341/2014/2.) határozat]. Ahhoz, hogy kérelmünk határidőben érkezzen meg, figyelnünk kell arra is, hogy a napok számításánál a forduló időpont a 16 óra. Azt követően beérkezett kérelmeket a következő napon beérkezettnek kell már tekinteni. [a Közigazgatási-Gazdasági Döntvénytár 2014/5. számában megjelent (Kúria, Kvk. III. 37 354/2014/4.) határozat].

Az ismertetett fődöntés (Kúria, Kvk. 37 308/2014/2.) a Közigazgatási-Gazdasági Döntvénytár 2014/5. számában jelent meg.


Kapcsolódó cikkek

2024. április 26.

Így választ jogi adatbázist egy nagy ügyvédi iroda

A DLA Piper magyarországi csapata 1988 óta nyújt jogi szolgáltatásokat hazai és nemzetközi ügyfelei részére, jelenleg az egyik legnagyobb hazai ügyvédi iroda. Mi alapján választ egy ekkora ügyvédi iroda jogi adatbázist? Milyen szempontokat vesznek figyelembe, milyen funkciókat tartanak fontosnak a napi munkavégzés során? Erről beszélgettünk az ügyvédi iroda munkatársával.

2024. április 24.

Szolgáltató közigazgatás – 3. rész

Alábbi cikksorozatunk betekintést ad a Szolgáltató közigazgatás – A tájékoztatáshoz való jog a magyar szociális ellátórendszerben című Wolters Kluwer-kiadvány egyes részleteibe.