Online vitarendezés az EU-ban

A neten rendelte, de nem azt kapta, amit várt? Vagy meg sem érkezett? Esetleg megérkezett, de nem működik? Nem tudott élni az elállási jogával a webáruháznál? Intézze panaszát kényelmesen, online az Európai Unió által működtetett online vitarendezési platformon keresztül.

A platform segítségével nem szükséges személyesen megjelenni a békéltető testületi tárgyaláson, a vitát online úton rendezheti akár a külföldi, akár hazai webáruházzal.

Az online vitarendezési folyamat segítése érdekében minden tagállamban működik ún. online vitarendezési kapcsolattartó pont, amelynek feladata, hogy gyakorlati segítséget nyújtson mind a fogyasztók, mind a vállalkozások részére a panaszok benyújtásához. Ha az adott vitát az online vitarendezési platformon keresztül nem lehet rendezni, akkor tájékoztatást ad a netes vásárláshoz kapcsolódó egyéb fogyasztói igényérvényesítési lehetőségekről.

2019. szeptember 1-jétől a magyarországi online vitarendezési kapcsolattartó pont feladatait az Innovációs és Technológiai Minisztériumban működő Európai Fogyasztói Központ (EFK) veszi át a Budapesti Békéltető Testülettől, amely elérhető az odr@itm.gov.hu e-mail címen.

Hol érhető el az online vitarendezési platform (OVR platform)?

Az OVR platform a https://webgate.ec.europa.eu/odr oldalra kattintással érhető el.

Mely országok fogyasztói és online vállalkozásai élhetnek az online vitarendezéssel?

Az online vitarendezés az Európai Unió valamennyi tagállamában, Izlandon, Norvégiában és Liechtensteinbe érhető el.

Belföldi és határon átnyúló jogvitákban is igénybe vehető az online vitarendezés?

Igen, a magyar és az előbb felsorolt bármely országban honos online vállalkozással, szolgáltatóval szembeni panaszok, jogviták esetén is lehetőség van online vitarendezésre.

Mely vitarendezési testületek közreműködése kérhető az online vitarendezés során?

Azok a vitarendezési testületek (hazánkban a békéltető testületek) szerepelnek az online vitarendezési platform jegyzékében, amelyek megfelelnek bizonyos működési és minőségi előírásoknak, és amelyeket a nemzeti hatóságok is elismernek, illetve az Európai Bizottság részére bejelentettek.

Milyen előnyei vannak az online vitarendezésnek?

Az új platform a fogyasztók és a kereskedők számára egyaránt megkönnyíti az internetes vásárlással kapcsolatos viták online rendezését. Ha probléma merül fel az internetről rendelt termékkel vagy szolgáltatással, a https://webgate.ec.europa.eu/odr linkre kattintva három egyszerű lépésben tölthetik ki a panasztételi űrlapot. További előny, hogy a felhasználók a teljes vitarendezési eljárást online bonyolíthatják. A platform többnyelvű fordítói szolgáltatás révén segíti a különböző európai országokból származó feleket érintő viták rendezését. A honlap az EU összes hivatalos nyelvén, továbbá izlandi és norvég nyelven áll rendelkezésre. Tehát ha Ön az EU-ban, Norvégiában, Izlandon vagy Liechtensteinben él, a platformon megkeresheti, hogy mi lenne a legjobb megoldás fogyasztói problémájára, közvetlenül meg tud állapodni a kereskedővel a problémát orvosló megoldásban, illetve megállapodhatnak abban, hogy melyik vitarendezési testület kezelje az ügyet.

Szükséges-e valamilyen speciális regisztráció az online vitarendezéshez?

A panasz benyújtásához nem szükséges, de tekintettel arra, hogy az OVR-platformot az Európai Bizottság üzemelteti, az online vitarendezés lefolytatásához szükséges egy EU login fiókot létrehozni az alábbi linken: https://webgate.ec.europa.eu/cas/eim/external/register.cgi

Hogyan indítható ügy az OVR platformon?

Ügy az alábbi linkre kattintással indítható:

https://ec.europa.eu/consumers/odr/main/?event=main.complaints.screeningphase

Az OVR-platformon keresztül is felvehetem a kapcsolatot a kereskedővel?

Igen, Az OVR-platformon közvetlenül a kereskedővel is tudja rendezni a problémát. Ez akkor lehet hasznos, ha még nem lépett kapcsolatba a kereskedővel vagy a kereskedő nyitott a párbeszédre. Az OVR-platform értesíti a kereskedőt az Ön kérelméről. Ha a kereskedő hajlandó megbeszélni az ügyet, akkor a platformon keresztül közvetlenül is üzenetet válthatnak egymással, küldhetnek egymásnak csatolmányokat (pl. a termékről készült fotókat) és az online megbeszélés időpontját is kitűzhetik.

A megegyezésre összesen legfeljebb 90 nap áll rendelkezésükre. Ön és a kereskedő is bármikor kiléphet a közvetlen egyeztetésekből. A kereskedő listát is készíthet azokról a vitarendezési testületekről, amelyek bevonását a megoldás közvetlen keresése helyett javasolja. Ebben az esetben 30 nap áll a rendelkezésükre, hogy megállapodjanak a vitarendezési testületben, különben a platformon lezárásra kerül az ügy.

Ha a kereskedő az Ön kérelmét azonnal elutasítja, illetve az egyik fél kilép a folyamatból vagy 90 nap után sincs eredmény, Ön vitarendezési testületet is bevonhat vagy egyéb jogi megoldással élhet. Az egyéb jogi lehetőségekről itt tájékozódhat:

https://ec.europa.eu/consumers/odr/main/?event=main.consumer.rights#inline-nav-2

Hogyan történik a vita rendezése vitarendezési testület bevonásával?

A fogyasztó az OVR-platformon engedélyezett vitarendezési testületet is bevonhat a probléma megoldásába. A vitarendezési testület egy olyan semleges harmadik fél, amely abban segít, hogy a fogyasztó és a kereskedő megoldhassa a vitás kérdést. Ez a bírósági eljárásnál kevésbé költséges és gyorsabb alternatívát kínál. Az OVR-platform értesíti a kereskedőt az Ön panaszáról. Ha a kereskedő beleegyezik az OVR-folyamatban való részvételbe, meg kell egyezniük, hogy melyik vitarendezési testület kezelje az ügyüket. A kereskedő összeállítja az általa ajánlott vitarendezési testületek listáját, Ön pedig a platformon választ egyet vagy új listát kér. A panasz benyújtásától 30 nap áll a rendelkezésükre ahhoz, hogy közösen kiválasszák az ügyüket kezelő vitarendezési testületet.

Ha ez idő alatt nem tudnak megegyezni a vitarendezési testületben vagy a kereskedő nem vesz tudomást a panaszról, Ön más vitarendezési megoldással is megpróbálkozhat. Az egyéb jogi lehetőségekről itt tájékozódhat:

https://ec.europa.eu/consumers/odr/main/?event=main.consumer.rights#inline-nav-2

(fogyasztovedelem.kormany.hu)

(fogyasztovedelem.kormany.hu)

Kapcsolódó cikkek:


Gyöngyöspata: az EB-szóvivő szerint a bírósági döntéseket be kell tartani
2020. január 24.

A bíróságok döntését az európai uniós tagországokban be kell tartani, ez alapvető kötelesség, továbbá különbséget kell tenni a tettek és a szavak között, a nyilatkozatok mellett meg kell nézni, hogy milyen tényleges lépések követik az igazságszolgáltatás határozatait - hívta fel a figyelmet Christian Wigand, az Európai Bizottság illetékes szóvivője pénteken Brüsszelben.

Sulyok Tamás: nincs rendszerszintű probléma
2020. január 24.

Nincs rendszerszinten probléma a magyar igazságszolgáltatásban, ami a magyar bírói kar érdeme, és ezt az utat folytatni kell - mondta az Alkotmánybíróság (Ab) elnöke pénteken a Győri Ítélőtábla 15 éves fennállása alkalmából tartott konferencián Győrben.

Letartóztatták az erdőkertesi késelőt
2020. január 24.

A Budai Központi Kerületi Bíróság egy hónapra – 2020. február 24-ig – elrendelte annak a férfinak a letartóztatását, akit azzal gyanúsítanak, hogy 2020. január 23-án megkéselt két rendőrt Erdőkertesen.

Letartóztatták az erőszakoló szomáliai férfit
2020. január 24.

A Budai Központi Kerületi Bíróság egy hónapra – 2020. február 24-ig – elrendelte annak a szomáliai állampolgárnak a letartóztatását, akit többek között egy fiatal nő ellen elkövetett szexuális erőszak bűntettével gyanúsítanak.