Megtagadható-e egy ítélet elismerése azon az alapon, hogy sérti a szólásszabadságot?
Három izgalmas ítéletet elemez legfrissebb podcastjában a Magyar Jogász Egylet.
Kapcsolódó termékek: Jogi kiadványok, Ügyvéd Jogtár demo
Mobil vezetői engedélyek és a gyalogosok jobb figyelembevétele – többek között ezeket változtatnák a képviselők az uniós vezetői engedélyekre vonatkozó szabályokon.
Mivel évente több mint 20 000 ember veszti életét az utakon az EU-ban, a Parlament támogatja a vezetői engedélyekre vonatkozó uniós szabályok reformját annak érdekében, hogy azok hozzájáruljanak a közúti közlekedésbiztonsághoz, valamint az EU zöld és digitális átállásához.
Biztonságosabb utak mindenkinek
A képviselők azt szeretnék, ha a járművezetők jobban felkészülnének a valós vezetési helyzetekre, és tisztában lennének a kockázatokkal, különösen a veszélyeztetett úthasználókkal, például a gyalogosokkal, a gyermekekkel, a kerékpárosokkal és az e-rollerek használóival kapcsolatban. Ezért a hóban és csúszós körülmények között való vezetés, a biztonságos telefonhasználat vezetés közben, a holtterek, a vezetéstámogató rendszerek és a járművek ajtajainak biztonságos kinyitása is része kell, hogy legyen a jogosítvány megszerzéséhez szükséges vizsgáknak – érvelnek a képviselők.
Előzetes egészségügyi ellenőrzések
A képviselők egyetértettek abban, hogy a vezetői engedélyeknek motorkerékpárok, és személygépkocsik esetében legalább 15 évig, teherautók és buszok esetében pedig öt évig kellene érvényesnek lenniük. A képviselők nem támogatják az idősek vezetői engedélyének érvényességi idejének csökkentését, ahogyan azt a Bizottság javasolta, hogy elkerüljék a diszkriminációt.
A képviselők egyetértettek azzal, hogy a járművezetők a vezetői engedély kiállításakor és megújításakor maguk értékeljék a vezetésre való alkalmasságukat, és az uniós tagállamokra bízták annak eldöntését, hogy az önértékelés helyett orvosi vizsgálatot is kell-e végezni, amely többek között a járművezetők látását és szív- és érrendszeri állapotát is minimálisan ellenőrzi. A képviselők ugyanakkor azt szeretnék, ha az uniós kormányok nagyobb erőfeszítéseket tennének annak érdekében, hogy a lakosság figyelmét felhívják azokra a mentális és fizikai jelekre, amelyek veszélyeztethetik a biztonságos vezetést.
A vonatkozó jelenleg érvényes magyar szabályozást itt találja, a közúti járművezetők egészségi alkalmasságának megállapításáról szóló jogszabályt itt lehet elérni, a közúti közlekedési okmányokról szóló szabályokat pedig ezen a linken olvashatja el. A jogosítvány meghosszabbítása, és az orvosi alkalmassági vizsgálat tíz évente szükséges, 50 év felett 5 évente, 60 év felett 3 évente, és 70 év felett 2 évente.
Kezdő járművezetők
A tapasztalatlan járművezetőknek legalább kétéves próbaidőszakot kellene teljesíteniük a képviselők szerint, amely alatt bizonyos korlátozások vonatkoznának rájuk, például szigorúbb alkoholszint vezetés közben, és szigorúbb büntetések kiszabása a nem biztonságos vezetésért.
A hivatásos járművezetők hiányának enyhítése érdekében a képviselők abban is megállapodtak, hogy a 18 évesek is kaphatnak engedélyt teherautó vagy legfeljebb 16 utast szállító autóbusz vezetésére, amennyiben rendelkeznek szakmai alkalmassági bizonyítvánnyal. Emellett a 17 éveseknek is jogosultak lennének személygépkocsi- vagy tehergépkocsi-vezetői engedélyt szerezni, ha tapasztalt járművezető kíséri őket, a tervezet szerint.
Mobil vezetői engedély
Az EU egységes piacának támogatása érdekében a képviselők szorgalmazzák a mobiltelefonon elérhető, a fizikai jogosítvánnyal teljesen egyenértékű digitális vezetői engedély bevezetését.
A jelentéstevő szerint
Karima Delli (Zöldek/EFA, Franciaország) jelentéstevő a szavazás után elmondta: „A mai napon az Európai Parlament lehetőséget kapott arra, hogy javítsa a közúti biztonságot Európában, és közelebb kerüljön ahhoz a célhoz, hogy 2050-re ne követeljen egyetlen halálos áldozatot sem a közúti közlekedés, valamint hogy erősebb keretet hozzon létre, amely mindenkit megvéd a közúti balesetekkel szemben. A szabályok között szerepel a vezetői engedély kiadásakor vagy megújításakor az orvosi vizsgálat lehetősége, valamint a kezdő járművezetőkre vonatkozó szigorúbb rendelkezések.”
A következő lépések
Az uniós vezetői engedélyekre vonatkozó szabálytervezetet 339 igen szavazattal, 240 ellenében és 37 tartózkodás mellett fogadták el, és ezzel a képviselők elfogadták a Parlament első olvasatban kialakított álláspontját. Az ügyet a június 6-9-i európai parlamenti választások után az új Parlament viszi tovább.
Forrás: https://www.europarl.europa.eu/news/hu
Három izgalmas ítéletet elemez legfrissebb podcastjában a Magyar Jogász Egylet.
A négyoldalú megállapodás alapján a bírák és az igazságügyi alkalmazottak 2025. január 1. és 2027. január 1. között három ütemben kapnak béremelést. Így 2027-re a bírák az átlagos jövedelme 48 százalékkal, a bírósági titkároké és fogalmazóké 82 százalékkal, míg a bírósági tisztviselőké 100 százalékkal emelkedhet.
A szervezett bűnözés elleni aktuális rendészeti feladatokról, a szükséges nemzetközi együttműködésekről, az online világ térhódításáról, valamint a szervezett bűnözés áldozatairól is szó esett a Nemzeeti Közszolgálati Egyetem rendészeti eszmecseréjén – olvasható a ludovika.hu-n.
Köszönjük, hogy feliratkozott hírlevelünkre!
Kérem, pipálja be a captchát elküldés előtt
Ha egy másik hírlevélre is fel szeretne iratkozni, vagy nem sikerült a feliratkozás, akkor kérjük frissítse meg a böngészőjében ezt az oldalt (F5)!
Kérem, válasszon egyet hírleveleink közül!