A repülésről döntő légitársaság fizethet a késésért


Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

Azt Európai Unió Bírósága szerint a repülésről döntő légitársaságtól kérhetnek az utasok kártérítést jelentős késés esetén akkor, ha a gépet és a személyzetet egy másik légitársaságtól bérelték.


Főleg a nyári időszakban fordul elő Európában, hogy egyes járatokat a légitársaságok bérelt géppel teljesítenek. Ennek két formája létezik, a wet lease és dry lease, előbbi esetben a gép mellé a karbantartást és a személyzetet is átadják, utóbbi esetben csak a repülőgépet biztosítja a bérbe adó.

Az Európai Unió Bíróságának közleménye szerint ebben az esetben az utasok nem a bérbe adó cégtől, hanem a járatot ténylegesen teljesítő légitársaságtól kérhetik jelentős, 3, vagy 4 órát meghaladó késés esetén az uniós rendeletben lefektetettek szerint a kártérítést.

Mint kifejtették, Wolfgang Wirth és más utasok a TUIFly légitársaságnál foglaltak jegyeket a Hamburg-Cancún járatra. A jegyeket a TUIFly állította ki, de a járatot a Thomson Airways gépével és legénységével üzemeltette, mivel azt wet lease opcióban bérbe vette. Az utasok a késés miatti kártérítést a Thomson Airwaystől kérték, de a cég azzal az indokkal tagadta meg e kártalanítás kifizetését, hogy nem ő volt a rendelet értelmében vett üzemeltető légi fuvarozó.

[htmlbox eu_jog_alkalmazasa]

 

Az ügyben eljáró Hamburgi Regionális Bíróság azt kérte az Európai Unió bíróságától, hogy állapítsa meg az „üzemeltető légi fuvarozó” fogalmát.

Az uniós bíróság szerint azt a légitársaságot kell üzemeltető légi fuvarozónak tekinteni, amely a repülés végrehajtásáról dönt, beleértve az útvonal meghatározását, és ezáltal az érdeklődök számára légi fuvarozásra vonatkozó ajánlattételt. Egy ilyen döntés meghozatala ugyanis azt jelenti, hogy e légitársaság – TUIFly – viseli a légi járat üzemeltetési felelősségét. Így az olyan légitársaság, amely egy másik cégnek legénységgel együtt repülőgépet ad bérbe, de a légi járat tekintetében nem viseli az üzemeltetési felelősséget, nem minősülhet a rendelet értelmében vett üzemeltető légi fuvarozónak.

Az esetben érintett két légitársaság azóta egyesült a TUIfly Groupban.

Az unió 261-es rendelete szerint az unióban, illetve az unió területére közlekedő járatok utasai 3, vagy 4 óra késés után kártérítést kérhetnek a légitársaságtól, amelynek mértéke az út hosszától függően 250-600 euró között változik.

(MTI)


Kapcsolódó cikkek

2024. november 5.

Európai precedenst teremthet a német bíróság, amely kimondta, hogy nem törvénysértő a képgeneráló mesterséges intelligenciák adatkezelése

Egy német bíróság visszautasította a nagyméretű képi adatkészleteket szolgáltató, nonprofit LAION (Large-scale AI Open Network) elleni szerzői jogok megsértése miatt beadott keresetet. Az adatkészleteket olyan képgeneráló modellek használják, mint a Midjourney, a Stable Diffusion és mások, rajtuk gyakorolnak. A szolgáltató tevékenysége a jogi védelem alatt álló tudományos kutatások kategóriába tartozik – mondta ki a verdikt.

2024. november 5.

Az igazságügyi szakértőkkel kapcsolatos törvényeket módosítottak

A szakértői pálya vonzóbbá tétele a célja az egyes törvényeknek az igazságügyi szakértőkkel és a szakértői bizonyítással összefüggő módosításának. A törvényt 121 igen, 13 nem szavazattal és 31 tartózkodás mellett fogadta el az Országgyűlés.