A szoftverlicenc nem termék


Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

Az Egyesült Királyság fellebbviteli bírósága múlt héten megszületett ítéletében eldöntötte, hogy a szoftverlicenceket nem lehet terméknek minősíteni.


A licenc forgalmazója azért fordult a bírósághoz, mert a brit adóhatóság terméknek minősítette az értékesített felhasználási kódokat, így a termékértékesítés után adót kellett volna fizetnie a vállalkozásnak.

A bíróságnak tehát abban kellett döntést hoznia, hogy a licencek értékesítése a brit kereskedelmi szabályok szerint termékértékesítésnek minősül-e.

Az elsőfokon eljáró bíróság megállapította a termékértékesítést.  A fellebbviteli bíróság azonban nem értett egyet a döntéssel és megváltoztatta az elsőfokú ítéletet, kimondva: a szoftverlicenc nem minősül terméknek.

A bíróság indokolásában az angol fogyasztóvédelmi törvényre hivatkozott, amely úgy határozza meg a termék fogalmát, hogy az egy kézzelfogható, ingó dolog. Az értékesített licencet ezzel szemben elektronikus úton bocsátották a vásárlók rendelkezésére, nem pedig egy fizikai adathordozón.
A bíróság szerint mivel a licenc nem termék, hanem egy felhasználási jogosultság, ezért arra a szellemi alkotások jogának szabályait kell alkalmazni.  

A bíróságoknak egyre több szoftverrel kapcsolatos ügyben kell döntést hozniuk. A tegnapi cikkünkben olvashattak például a DNS szerepéről az igazságszolgáltatásban.

Tavaly az Európai Unió Bírósága döntött arról, hogy az olyan szoftver, amely elősegíti a kalóz tartalmak letöltését, sértheti a szellemi alkotások jogát.

Illetve a tavalyi év egyik legnagyobb horderejű ügye volt az autógyárak által alkalmazott károsanyag kibocsátási értékeket meghamísító szoftverek ügye.

(jurist.org)

[htmlbox jog_innovacio_versenykepesseg]

Kapcsolódó cikkek

2024. október 30.

Parlament előtt a 2025-ös adócsomag

A kormány két lépésben megduplázná a családi adókedvezményt, 2 évvel meghosszabbítaná a kedvezményes, 5 százalékos lakásáfát, és kivezetni készül több különadót is. Parlament előtt az adócsomag.

2024. október 30.

NMHH: Ismerik, sokszor mégsem védekeznek a közösségi média veszélyei ellen a fiatalok

A serdülő lányok mintegy fele érzi magát kevésbé szépnek a közösségi médiafelületeken látottak hatására, mert sokukban nem tudatosul, hogy az online tér gyakran hamis valóságképet tár eléjük – egyebek mellett erre mutatott rá a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) kutatása, amely a 13–16 éves kamaszok közösségimédia-használati szokásait vette górcső alá.