A vendégmunkás jogszabályi fogalma és új tartózkodási engedély típus


Az Országgyűlés tavaszi ülésszakának végeztével 2023. július 23-án kihirdetésre került a vendégmunkások magyarországi foglalkoztatásáról szóló törvény, mely a vendégmunkás jogszabályi fogalmát megalkotva, új tartózkodási engedély típust bevezetve tovább szabályozza a munkavállalási szándékkal Magyarországra érkező harmadik országbeli állampolgárok helyzetét. Írásunkban azt elemezzük, hogy miben jelent újdonságot a vendégmunkás-tartózkodási engedély, valamint megvizsgáljuk, hogy milyen könnyítést jelenthet a magyarországi foglalkoztatók számára az új szabályozás.

A harmadik országbeli állampolgárokat korábban is tudták foglalkoztatni a magyarországi munkaadók (főszabály szerint) összevont – azaz munkavállalási és egyben tartózkodási – engedély sikeres igénylését követően, és erre a törvény hatályba lépését követően, 2023. november 1-je után is lesz lehetőségük. Az új jogszabály alapján a vendégmunkások a harmadik országbeli munkavállalók csoportján belül egy szűkebb kategóriát képeznek, akik ugyanúgy összevont engedéllyel dolgozhatnak majd Magyarországon, habár az engedély kérelmezésének szabályai, valamint a kapcsolódó jogok és kötelezettségek némiképp eltérnek majd a „klasszikus” összevont engedélyes esetek körétől.

Vendégmunkás-tartózkodási engedélyt azoknak a Magyarországgal nem szomszédos, és az Európai Gazdasági Térségen kívül eső országoknak az állampolgárai kérelmezhetnek az új szabályozás értelmében, melyek szerepelnek majd egy külön miniszteri rendeletben; egyelőre azonban nincs arról elérhető információ, hogy melyek lesznek ezek az országok. Külön miniszteri rendelet szabályozza majd a vendégmunkások évenkénti összlétszámát, valamint a maximális létszámukat országonként lebontva. Korlátozza a jogszabály azt is, hogy mely munkakörökben lehet majd vendégmunkásokat foglalkoztatni, ennek részleteit szintén miniszteri rendeletben szabályozza majd a jogalkotó.

Azt, hogy ki foglalkoztathat vendégmunkást, viszonylag szűk körben határozza meg a törvény. Vendégmunkást foglalkoztathat egyrészt a Kormánnyal érvényes stratégiai partnerségi megállapodással rendelkező, vagy a nemzetgazdasági szempontból kiemelt beruházást megvalósító, illetve a Kiemelt Exportőr Partnerségi Program keretében partnerségi megállapodással rendelkező foglalkoztató, továbbá azok a munkaerő-kölcsönző cégek, akik szerepelnek az úgynevezett minősített kölcsönbeadói nyilvántartásban.

Akadnak azonban olyan fontos kérdések, amelyekre az új jogszabály szövegében nem találunk világos válaszokat. Például nem derül ki, hogy a már említett éves, illetve országonkénti vendégmunkás kvóták betöltöttségét hogyan követheti majd nyomon a foglalkoztató annak érdekében, hogy tudja, mely országokból és milyen létszámban vehet (még) fel vendégmunkásokat – remélhetőleg a kapcsolódó rendeletek választ fognak adnak erre a kérdésre is. Ennél lényegesebb kérdés is felvetődik az új törvény kapcsán: abban az esetben, ha teljesülnek a megadott feltételek a vendégmunkásra nézve, dönthet-e úgy a külföldi állampolgár, illetve a foglalkoztató, hogy „klasszikus” összevont engedélyt igényel a vendégmunkás-tartózkodási engedély helyett? Ezen dilemma relevanciáját az adja, hogy vendégmunkásként foglalkoztatni a harmadik országbeli országbelieket nem minden szempontból jobb opció a „klasszikus” összevont engedélyhez képest. Előny, hogy a kérelem elbírálásához és a vendégmunkás-tartózkodási engedély kiadásához csak az engedély meghosszabbítása esetén van szükség szakhatósági állásfoglalásra a foglalkoztatás engedélyezése kapcsán, melyre főszabály szerint szükség van a „klasszikus” összevont engedély esetében. Az ügy elbírálására ugyan 60 nap áll rendelkezésére a hatóságnak, mely lényegesen nem rövidebb a főszabály szerinti 70 napos ügyintézési időnél, ugyanakkor a szakhatósági eljárás kiiktatása már érdemben gyorsíthatja a döntés meghozatalát, így hamarabb munkába állhat a vendégmunkás Magyarországon. További előny, hogy a foglalkoztató a munkaerőigényét a szokásos munkaerőigény-bejelentéstől eltérő, egyéb más módon is igazolhatja a vendégmunkás-tartózkodási engedély kérelmezésekor, mely adott esetben tovább rövidítheti a tényleges ügyintézési időt.

A vendégmunkás-tartózkodási engedély a „klasszikus” összevont engedélyhez hasonlóan két évre kérelmezhető első körben, hátránya viszont, hogy az első kiadástól számítva maximum három évre hosszabbítható, szemben a „klasszikus” összevont engedéllyel, melynél lehetőség van alkalmanként kétéves időtartamú hosszabbításokra. Amennyiben három évnél tovább szeretné foglalkoztatni a munkaadó a külföldi állampolgárt, akkor újabb kettő plusz egy évre kérelmezhető a vendégmunkás-tartózkodási engedély Magyarországon a tartózkodási engedély lejárta előtt, a „klasszikus” összevont engedély vagy egyéb más, nem vendégmunkás-tartózkodási engedély igényléséhez viszont mindenképpen el kell hagynia az országot a magánszemélynek, mert a vendégmunkás-tartózkodási engedély érvényességi ideje alatt más célból nem lehet tartózkodási engedélyt igényelni a törvény értelmében.

Mindenképp említést érdemel a foglalkoztató fokozott felelőssége a vendégmunkás kapcsán, melynek akár anyagi vonzata is lehet. Amennyiben a vendégmunkás nem hagyja el az Európai Unió területét a tartózkodási engedélyének lejártakor, a kiutasításával, kiutaztatásával és esetlegesen az idegenrendészeti őrizetével kapcsolatos költségeket a foglalkoztató köteles megtéríteni, ha a vendégmunkás azt nem tudja kifizetni.

További hátrány a vendégmunkásra nézve, hogy a vendégmunkás letelepedési engedélyt a későbbiekben nem kaphat, és családtagjai családi együttélés célú tartózkodási engedélyt nem igényelhetnek, ha vele tartanának Magyarországra.

Összefoglalva a leírtakat, vendégmunkást csak bizonyos, a jogszabályban meghatározott különleges státuszú cégek fognak tudni alkalmazni egyes meghatározott munkakörök esetén, és a jogalkotó meg fogja határozni azt is, hogy mely országokból, milyen létszámban érkezhetnek vendégmunkások. A szabályozás megkísérli lecsökkenteni az ügyintézési időt, ugyanakkor igyekszik megakadályozni azt, hogy a vendégmunkások az engedélyük lejártát követően más célból, legálisan vagy illegálisan az országban maradjanak. Vannak azonban lényeges nyitott kérdések, többek között a kvóták mindennapos ellenőrizhetősége.

A cikk szerzője Megyesi Dénes, a Vialto Partners Magyarország vezető menedzsere és Magyar Kata, a társaság vezető tanácsadója.


Kapcsolódó cikkek

2024. május 2.

NMHH: továbbra is az InfoRádió szólhat a Budapest 88,1 MHz-es frekvencián

Egyedüli pályázóként az InfoRádió Kft. nyerte meg a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság Médiatanácsa (NMHH) által a Budapest 88,1 MHz-es frekvencia használatára kiírt rádiós pályázatot, így a médiaszolgáltató szeptember 1-je után is folytathatja működését – közölte a hatóság kommunikációs igazgatósága.

2024. május 2.

Az EJEB megerősítette Olaszország jogát az amerikai Getty Múzeumban tárolt szoborra

Az Emberi Jogok Európai Bíróságának (EJEB) csütörtöki ítélete megerősítette Olaszország jogát arra, hogy visszaszerezze az amerikai Getty Múzeumban tárolt, i.e. 4. századból származó görög bronzszobrot, amelyet az olasz hatóságok szerint illegálisan vittek ki az országból – közölte a strasbourgi székhelyű szervezet.

2024. május 2.

Több évre visszamenőleg fizet jogdíjakat az előadóknak az EJI

A most lezárt jogosultkutatás során az Előadóművészi Jogvédő Iroda Egyesület (EJI) csaknem 210 millió forint, 2016 és 2022 között beszedett jogdíj jogosultját azonosította be és fizette ki pótlólag. Az EJI folytatja a tavaly beszedett jogdíjak felosztását is.