Az AB elutasította az ombudsman indítványát a nemzeti vagyonról szóló törvényről


Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

Az Alkotmánybíróság teljes ülése a Magyar Közlönyben 2013. június 17-én megjelent határozat alapján elutasította Szabó Máté ombudsman jogszabály alaptörvény-ellenességének utólagos vizsgálatára, valamint nemzetközi szerződésbe ütközésének vizsgálatára irányuló indítványát. A határozat kimondta, hogy nem ellentétes a nemzetközi joggal és az Alaptörvénnyel a magyar választottbírósági szabályozás. Minderről a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium, Kommunikációs Főosztálya adott tájékoztatást.


Az alapvető jogok biztosa az Alkotmánybíróságnál kezdeményezte a nemzeti vagyonról szóló 2011. évi CXCVI. törvény (a továbbiakban: Nvt.) és a választottbíráskodásról szóló 1994. évi LXXI. törvény (a továbbiakban: Vbt.) egyes rendelkezései alaptörvény-ellenességének, valamint nemzetközi szerződésbe ütközésének megállapítását és megsemmisítését. Az indítványt beterjesztő Szabó Máté szerint a rendelkezések ellentétesek több, a választottbíráskodás hazai szabályozásának alapjául szolgáló, Magyarországon jogszabály alapján hatályban lévő nemzetközi egyezménnyel és kétoldalú szerződéssel. Az alapvető jogok biztosa vizsgálatot kezdeményezett továbbá abban is, hogy a rendelkezések összhangban vannak-e Magyarország Alaptörvényben foglalt, a vállalt nemzetközi jogi normák betartására irányuló kötelezettségével.

Az Nvt. támadott szabálya a nemzeti vagyonra vonatkozó szerződésekben kizárja a választottbíróság kikötésének lehetőségét, valamint a Vbt. kifogásolt rendelkezése szerint a nemzeti vagyonnal kapcsolatos jogvitákban nincs helye választottbírósági eljárásnak. A 2011-ben elfogadott törvény e rendelkezésének megalkotására az állami és önkormányzati vagyon fokozott védelme érdekében, annak biztosítása céljából volt szükség, hogy a sarkalatos törvénnyel védett vagyoni körben a jogvitákban magyar bíróság – a magyar nyelv és a magyar jog alkalmazásával – dönthessen. A korábbi időszakban születtek ugyanis olyan szerződések, amelyek lehetőséget teremtettek a hazai joghatóság elkerülésére, amely ellentétes a nemzeti érdekekkel és a kormány felelős vagyonpolitikájával.

A bírói testület az alapvető jogok biztosa által hivatkozott jogszabályok vizsgálata során, így – a jogalkotói szándékot megerősítve, egyben a beadványt elutasítva – úgy határozott, hogy a kifogásolt szövegrészek megsemmisítése a nemzetközi jogi kötelezettségek és a magyar jog közötti összhang megvalósulása érdekében nem indokolt. A Kormány programja szerint az erős állam őrködik a nemzet vagyona felett, annak védelmét a nemzeti vagyonról szóló törvény megalkotásával a jogi normák terén is a legmagasabb szinten kívánta biztosítani.


Kapcsolódó cikkek

2024. október 25.

GVH-elnök: Kulcskérdés az MI széleskörű, de helyes alkalmazása

„A mesterséges intelligencia széleskörű, de helyes alkalmazása jelentős pozitív hatással lehet a hazai vállalkozások termelékenységére és versenyképességére” – hangsúlyozta Rigó Csaba Balázs, a Gazdasági Versenyhivatal (GVH) elnöke az 50. Európai Versenynapon, Budapesten. Az egynapos konferencia során a kontinens versenyjogi közösségének prominens szakértői vitatták meg a szakpolitika legaktuálisabb kérdéseit, többek között a fenntarthatóság és a versenypolitika kapcsolatát és a mesterséges intelligencia jövőbeli lehetőségeit és kockázatait is. A GVH a konferencia keretében a nemzetközi közösség számára is bemutatta a mesterséges intelligencia piacelemzésének eredményeit.

2024. október 25.

Megjelent a CEPEJ igazságszolgáltatási rendszerek értékeléséről szóló 2024. évi jelentése

Az Európa Tanács égisze alatt működő, az Igazságszolgáltatás Hatékonyságáért Felelős Európai Bizottság (European Commission for the Efficiency of Justice, CEPEJ) az európai igazságszolgáltatási rendszerek minőségének és hatékonyságának megerősítése érdekében jött létre. Feladata, hogy elemezze az igazságügyi rendszerek elért eredményeit, feltárja a nehézségeket, és javaslatokat dolgozzon ki ezek leküzdésére, egyúttal támogatást nyújtson a tagállamoknak.