Az EP megszavazta a közös uniós védelmi beszerzéseket lehetővé tevő jogszabályt


Az európai parlamenti képviselők keddi strasbourgi plenáris ülésükön megszavazták az európai védelmi ipar közös beszerzések révén történő megerősítéséről szóló uniós jogszabálytervezetet.

A szabályozás segíteni fogja a tagállamokat abban, hogy „önkéntes és együttműködésen alapuló módon” fedezzék a legsürgősebb és legfontosabb védelmi szükségleteiket, amelyeket a hadászati termékek Ukrajnának történő átadása növelt meg – áll az uniós képviselőtestület sajtóközleményében.

A beszerzéseket szolgáló eszköz finanszírozására 300 millió eurós költségvetés áll rendelkezésre, és a közös beszerzésekben legalább három tagállamnak kell részt vennie. A jogszabály szerint a beszerzésekhez kötődő vállalkozóknak és alvállalkozóknak az EU-ban vagy valamely társult országban kell székhelyet alapítaniuk, és nem lehetnek nem társult harmadik ország vagy szervezet ellenőrzése alatt. Az EU-ból vagy társult országokból származó alkatrészek költsége nem lehet alacsonyabb a végső termék becsült értékének 65 százalékánál.

Az egyes beszerzésekhez nyújtott uniós pénzügyi hozzájárulás felső határa konzorciumonként a közös beszerzési megállapodás becsült értékének 15 százaléka lesz. Ez a küszöb azonban 20 százalékig is emelhető, ha Ukrajna vagy Moldova is részesül a hadiipari termékekből, illetve abban az esetben, ha a szerződés becsült értékének legalább 15 százalékát kis- és középvállalkozások vagy közepes piaci tőkeértékű vállalkozások kapják.

A jogszabálytervezet végső elfogadásához az uniós tagállamok kormányait tömörítő Tanács jóváhagyására is szükség van.

(MTI)


Kapcsolódó cikkek

2024. július 26.

„Mit lájkol a gyerek?” – a szülőket segíti az NMHH új kiadványa

A közösségi médiafelületek használata ma már a fiatalok mindennapjainak részévé vált, ezért a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) kiemelt figyelmet fordít az ezen felületek kínálta lehetőségekre és kockázatokra. Gyermeknapon jelent meg a hatóság fiataloknak szóló „Sztorik a zsebben – Történetek a közösségi médiából” című kiadványa, amely most a szülőknek szánt „Mit lájkol a gyerek – Szülőknek a közösségi médiáról” elnevezésű tájékoztatófüzettel egészült ki. Az új brossúra célja, hogy bemutassa a közösségi oldalak működésének főbb szabályszerűségeit, és támpontokat adjon a szülőknek, hogyan segíthetik gyermekeiket eligazodni ezeken a platformokon, miközben felhívja a figyelmet a közösségi média kockázataira, de annak előnyeit is számba veszi.