Az ombudsman fellépésének köszönhetően változik a koraszülött ellátás

Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

Jelentős tárgyi-személyi és alapvető szemléletbeli különbségeket tapasztalt az alapjogi biztos két fővárosi koraszülött intenzív osztály működésének körülményeiben, gyermekközpontú megoldásaiban.

Az ombudsman vizsgálatában megállapította, hogy míg a fővárosi Honvéd Kórházban egyedülálló módon sikerült megvalósítani a gyermek- és családbarát ellátást, a Semmelweis Egyetem (SE) I. sz. Szülészeti és Nőgyógyászati Klinika Neonatológiai Intenzív Centruma évek óta állandósult szakdolgozói létszámhiánnyal küzd, a személyi minimumfeltételek hiányoznak, túlterheltek az orvosok és a szakdolgozók. Alapjogi aggályokhoz vezet az a hiányosság, hogy jelenleg nincs egységes előírás és gyakorlat az állapotuk súlyossága miatt különböző ellátásra szoruló koraszülött babák világos elkülönítésére. Fel kellene mérni a donor anyatej-ellátás jelenlegi rendszerének lehetőségeit, hogy a koraszülöttek a számukra megfelelő anyatejhez jussanak tápszer helyett abban az esetben is, ha az édesanyának nincs elegendő anyateje. Az alapvető jogok biztosa részletes ajánláslistával fordult az intézményvezetőhöz és a szaktárcához a jelentésében sorolt problémák mielőbbi megoldása érdekében.

Az Emberi Erőforrások Minisztériumának egészségügyért felelős államtitkára rövid időn belül tájékoztatta az ombudsmant arról, hogy a biztos ajánlásaival összhangban felkérte az illetékes intézményeket annak országos szintű felmérésére, rendelkezésre állnak-e azok a minimum feltételek, amelyek szükségesek a koraszülöttek – állapotuknak megfelelő szintű – ellátásához. A minisztérium az érintett intézmények és szakmai szervezetek bevonásával ezután cselekvési tervet dolgoz ki.

Az alapjogi biztos ajánlásának megfelelően felmérik a donor anyatej-ellátás helyzetét, az anyatejgyűjtő állomások működését annak érdekében, hogy a koraszülöttek csak kifejezetten egészségügyi okból, illetőleg szülői kérésre kapjanak tápszert. Az országos tisztifőorvos felkérést kapott továbbá, hogy a szakmai szabályok alkalmazásának következetes ellenőrzésével rendszeres szakfelügyeleti vizsgálatokkal segítse elő az ellátási egyenlőtlenségek csökkentését.

A válaszlevél tanúsága szerint az egészségügyért felelős államtitkár az Egészségügyi Szakmai Kollégium illetékes Neonatológiai Tagozatától kért javaslatokat arra, milyen eszközökkel segíthető elő a gyermek- és családközpontú szemléletváltás a koraszülött intenzív ellátásban, valamint arra, hogy az intézményi kultúra és a tárgyi és eszközbeli feltételek figyelembe vételével milyen intézkedések szükségesek az ilyen család- és gyermekközpontú ellátás biztosításához. Az államtitkár azt is kezdeményezte, hogy határozzanak meg világos szakmai szabályokat, amelyek alapján egyértelműen megítélhető a koraszülött egészségi állapota alapján biztosítandó ellátási szint. Az érintett ellátóhelyek arra kaptak felkérést, hogy felmérjék koraszülött intenzív osztályaik jelenlegi helyzetét és javaslatot tegyenek a gyermek- és családközpontú ellátás biztosításához szükséges intézkedésekre.

Időközben a SE is a megoldás felé mutató intézkedésekkel válaszolt az ombudsmannak. A következő hónapokban bevezetik a szülők korlátozás nélküli látogatásának lehetőségét. Valamennyi újszülött intenzív osztályon és gyermekágyas részlegen új orvosszakmai irányítási rendszert állítottak fel az egységes családbarát és szakmai-ápolási elvek érvényesítésére. Koordinációs módszerekkel igyekeznek csökkenteni az újszülött intenzív osztály leterheltségét. Pályáznak egy, a dolgozók szemléletformálását segítő nemzetközi képzési programra annak érdekében, hogy a munkatársaik elsajátítsák azokat a kompetenciákat, amelyek révén bevonhatják a szülőket a koraszülöttek gondozásába. Az ápolt gyermekek igényeinek kielégítésére a SE saját anyatejgyűjtő állomást hoz létre.

Az alapvető jogok biztosa biztatónak tarja a kezdeményezéseket, egyúttal várja a minisztérium tájékoztatását az egyes felmérésekről, valamint az azok alapján kidolgozásra kerülő cselekvési és intézkedési tervekről, szakmai javaslatokról.

(ajbh.hu)

Kapcsolódó cikkek:


Adóügyi illetőség: sok a tévhit
2020. augusztus 13.

„Szlovák lakcímkártyám van, ezért Magyarországon nem kell adót fizetnem…” „Csak arra kell figyelnem, hogy 183 napnál ne töltsek itthon többet!”. Nagyon sok hasonló tévhit kering Magyarországon az adóilletőség szabályai és joggyakorlata kapcsán.

Nőket futtató testvérpár ellen emeltek vádat
2020. augusztus 13.

Nők prostitúciós tevékenységét szervezte és a bevételből tartotta el magát egy somogyi testvérpár az ügyészség szerint, ezért vádat emelt ellenük – tájékoztatott a Somogy Megyei Főügyészség.

Nem kérhet erkölcsit az önkormányzat
2020. augusztus 12.

Nem kérhet erkölcsit az önkormányzat

A szociális bérlakás bérlőjétől jogszerűen nem kérhető erkölcsi bizonyítvány, mert az ellentétes az adattakarékosság és a célhoz kötött adatkezelés elvével.