Békéltető fogyasztóvédelem


Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

A budapesti békéltető testület 2016 szeptemberében honlapján elindított egy pozitív listát ama vállalkozásoknak, amelyek egyezséget kötnek a fogyasztókkal. Ennek jelentősége, hogy e vállalkozások sokszor fogyasztóbarát hozzáállása a sikeres eljárás kulcsa.


A budapesti békéltető testület december 5-én országos szakmai konferenciát tart Fogyasztóvédelem a gyakorlatban: békéltető testületi eljárás, fogyasztóvédelmi eljárás, bírósági gyakorlat címmel. A rendezvény résztvevői betekinthetnek a fogyasztóvédelmi vitarendezés legfontosabb eredményeibe, megismerhetik annak tapasztalatait, elmondhatják a szakmai és gyakorlati állásfoglalásukat a különböző fogyasztói panaszokkal összefüggésben. Eszmét cserélhetnek annak érdekében, hogy még hatékonyabban működjön a békéltetés valamint a fogyasztóvédelem más szereplőivel szorosabbá váljon az együttműködés.

Magyarországon a fogyasztóvédelemről szóló 1997. évi CLV. törvény hívta életre a kereskedelmi és iparkamarák mellett működő békéltető testületeket, melyek a megyékben és a fővárosban látják el feladataikat 1999 óta. A fogyasztóvédelem elismert szereplői, gyors és hatékony vitarendezésükkel eleget tesznek az Európai Unió által megfogalmazott elvárásoknak is.

A békéltető testületi eljárás célja olyan egyezség létrehozása, amely mindkét félnek, így a fogyasztónak és a vállalkozásnak is megfelelő. Az eljárás ráadásul gyors és ingyenes.

A békéltető testületek országosan több mint 11 ezer fogyasztói kérelemről döntöttek 2015-ben

A budapesti békéltető testület és a megyeszékhelyeken működő szervezetek hasonló fogyasztói panaszokkal találkoznak, melynek megoldásában elengedhetetlen a közös eszmecsere és a közös célok kitűzése, az egyre több fogyasztói vita megoldása. Fontos a megfelelő jogi környezet kialakítása is, így a fogyasztóvédelmi törvény szükség szerinti módosítása, amire a konferencián javaslatok is elhangzanak majd. A feltételeken ugyanis van még mit javítani.

A testületek országosan több mint 11 ezer fogyasztói kérelemről döntöttek 2015-ben. (Idén az ügyek számának a növekedése országos szinten elérheti a 15 százalékot is.) Az elmúlt 5 évben az ügyszám folyamatosan növekedett, így több mint 46 ezer fogyasztói jogvita oldódott meg a testületek segítségével az elmúlt években. A növekvő számok azt igazolják, hogy egyre nagyobb szükség van a békéltető testületek munkájára. Ugyanakkor rendkívüli módon megnőtt azon megkeresések száma is, ami kizárólag csak tanácsadásra, tájékoztatásra vonatkozott, és ezek száma nem jelentkezik a csaknem 50 ezres adatokban.

A békéltető testületek a fogyasztóvédelem megkerülhetetlen szereplőivé váltak. Ahhoz, hogy a szervezetek még hatékonyabban tudjanak dolgozni, fontos, hogy a fogyasztók és vállalkozások megismerjék a testületek munkáját, tudjanak arról, hogy fogyasztói panaszukkal a testületekhez tudnak fordulni.

A testületi eljárásokban nagyon sokféle típusú ügy megtalálható, így a kereskedelmiektől – termékszavatosság, jótállás, termékbemutatók, internetes vásárlás – az utazási, a hírközlési, az építőipari, a parkolási, a közüzemi és egyéb szolgáltatások teljesítésével kapcsolatos ügyekig. A beérkezett kérelmekben sokszor a kis összegű követeléstől a több milliós nagyságú igény is fellelhető és természetesen minden kérelem mögött a fogyasztó számára nagyon fontos ügy áll. A cél a felek számára jó egyezség létrehozása, tehát ilyen szempontból nincsen különbség az ügyek megítélése és érdemi megoldása között. A testületek által jóváhagyott egyezségek ugyanolyanok, mint egy jogerős ítélet, hiszen a felek jogvitáját lezárja és szükség esetén bírósági úton is kikényszeríthető.

[htmlbox Fogyasztói_adásvétel]

A budapesti békéltető testület, amelyre az ügyek jelentős hányada hárul, 2016 szeptemberében a honlapján elindított egy pozitív listát ama vállalkozások számára, amelyek egyezséget kötnek a fogyasztókkal. Ennek azért van nagy jelentősége, mert a vállalkozások sokszor fogyasztóbarát hozzáállásuk keretében méltányosságot gyakorolnak egyezségi ajánlatuk előterjesztésekor és a békéltető testületi eljárás sikerének a kulcsa a vállalkozások testületbe vetett bizalma. A békéltetők vallják: nincs egyezség vállalkozás nélkül.

2016. február 15-étől új időszámítás kezdődött a fogyasztók és vállalkozások közötti határon átnyuló – pénzügyi ügyek kivételével – online adásvétellel vagy szolgáltatásokkal összefüggő viták rendezésében. Az ilyen ügyeket a budapesti békéltető testület látja el.

A megyei testületek honlapjukon is segítik a feleket a fogyasztóvédelmi viták megoldásában, és kereskedelmi is iparkamarák, valamint a magyar kereskedelmi és iparkamara is mindent megtesz annak érdekében, hogy a testületek ismertsége növekedjen.


Kapcsolódó cikkek

2024. december 5.

Többször is megsértette a klasszifikációs rendelkezéseket a TV2

Újabb televíziós műsorok készítéséhez járul hozzá a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) Médiatanácsa. A testület ugyanakkor a december 3-i ülésén két eljárásban is megbírságolta a TV2 Zrt.-t, és több médiaszolgáltatóval szemben is vizsgálatot indított – közölte a hatóság kommunikációs igazgatósága csütörtökön.

2024. december 5.

Az áldozatsegítés az Igazságügyi Minisztérium egyik legfontosabb feladata

Az áldozatsegítés az Igazságügyi Minisztérium (IM) egyik legfontosabb feladata; a büntetőeljárás hagyományosan az elkövetők felkutatására és megbüntetésére koncentrál, de az is fontos, hogy a bűncselekmények áldozatai kapjanak segítséget az államtól – erről beszélt Tuzson Bence igazságügyi miniszter az Igazságügyi Minisztérium évzáró áldozatsegítési konferenciáján Budapesten, csütörtökön.