Digitalizálják a bírósági eljárásokat
Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.
Fél év van hátra az elektronikus bírósági ügyintézésig, sok ügyvédnek kell lépnie – figyelmeztet a NETLOCK szakértője.
Az elektronikus bírósági ügyintézésre már 2013. január elsejétől lehetőség van a törvényszéki első fokon újonnan induló polgári peres eljárásokban. A gyakorlatban ez azt jelenti, hogy – akár az ügyfél, akár az őt képviselő ügyvéd jár el – a beadványokat, kérelmeket és az ügy során felmerülő dokumentumokat e-mailben vagy egyéb internetes felületen is eljuttathatják a bíróságra az érintettek. Nyártól mindez kötelezővé válik.
|
2016. május 11-12. között kerül megrendezés a II. Wolters Kluwer Jogi Konferencia, melynek fő témái között az új Ptk. gyakorlata, valamint az új polgári perrendtartás szerepel.
Előjelentkezési akciónk keretében 2015. december 31-ig 149 990 Ft (+ áfa) helyett 128 990 Ft-ért (+ áfa) jelenkezhet.
Részletes program és jelentkezés >>
|
„Eddig kizárólag a cégbírósági eljárásokban volt kötelező az elektronikus kapcsolattartás, minden más ügyben csupán lehetőséget adott rá a törvény. Azonban idén nyártól már nemcsak lehetőség lesz minderre, de a legtöbb bírósági eljárásban kötelezővé is válik az elektronikus ügyintézés. Fél éve van a jogi szakmának, hogy felkészüljön az új szabályozásra. Mi úgy látjuk, hogy a hazai közigazgatás igen jelentős lépést tesz a digitális evolúcióban: érezhetően kényelmesebbé, átláthatóbbá, biztonságosabbá és gyorsabbá teheti a bírósági ügyintézést a digitalizáció” – mondta el Dr. Szűcs Katalin az elektronikus hitelesítéssel foglalkozó NETLOCK Kft. cégvezetője és jogi igazgatója. A szakember hozzátette, hogy a versenyszektorban is érezhető a változás: évről-évre egyre több vállalat vezeti be a papíralapú ügymenet helyett a digitális ügykezelést, amelyben elektronikusan írják alá a hivatalos okiratokat és szerződéseket, illetve elektronikusan számláznak, archiválnak.
További háttérinformációk a változásokról
-
A szükséges informatikai feltételek megteremtését követően kerültek az Országgyűlés elé a polgári perrendtartásról szóló 1952. évi III. törvény (Pp) módosítására vonatkozó javaslatok (T/6980, illetve T/8196), melyek alapján a Pp. XXVIII. fejezetében előírt, polgári peres eljárásban alkalmazandó elektronikus kapcsolattartás és a vonatkozó rendelkezései 2016. január 1. napjától 2016. június 30. napjáig opcionálisan, majd 2016. július 1. napjától kötelezően alkalmazandók.
-
A Pp. 394/C. § bekezdései tartalmazzák az elektronikus kapcsolattartásra vonatkozó rendelkezéseket, amelyek alapján a bíróságokkal történő elektronikus kapcsolattartáshoz szükséges az ügyfélkapu megléte, ezért többszemélyes ügyvédi irodánál minden egyes ügyvédnek külön-külön ügyfélkapuval kell rendelkeznie ahhoz, hogy az eljárásban részt tudjon venni.
-
Az eredetileg tervezett hatályba lépés (2016. január 1.) helyett 6 hónap van arra, hogy mindenki kellően felkészüljön, beszerezze a szükséges eszközöket és elsajátítsa az elektronikus kapcsolattartásra vonatkozó legfontosabb szabályokat.
Az új rendelet közlönyben is megjelent, itt.
|
Az új folyóirat célja, hogy tudományos igénnyel, de a gyakorlat számára is hasznosítható módon, a gyakorlatban felmerülő problémákra fókuszálva mutassa be a Polgári Törvénykönyvet. Főszerkesztő: dr. Vékás Lajos
További részletek, megjelenés >>
|