EU: az első szakaszt teljesítő légitársaság felelős a késésért


Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

Egyik uniós tagállamból induló, majd unión kívüli országon keresztül további célállomásig közlekedő, egységesen foglalt, közvetlenül csatlakozó légi járatok késése esetében az első repülési szakaszt lebonyolító légi fuvarozó köteles az utasokat kártalanítani – közölte döntését az Európai Unió Bírósága.

Hozzátették ugyanakkor, az utasok kártalanítására köteles légi fuvarozónak jogában áll, hogy a másik érintett légitársasággal szemben a pénzügyi teher kompenzálása érdekében fellépjen.

Az ügy előzménye, hogy egy cseh légi fuvarozónál vásárolt, Prágát, az Egyesült Arab Emírségekbeli Abu-Dzabin keresztül a thaiföldi Bangkokkal összekötő légi járat utasai az arab országból induló járat indulási nehézségei miatt több mint 8 órás késéssel érkeztek a végső célállomásra.

Az utasok keresetet indítottak a cseh bíróságok előtt a cseh légitársaság ellen az uniós rendeletben előírt kártalanítás megfizetése iránt. A cseh légi fuvarozó vitatja a kereset megalapozottságát, mivel a második repülési szakaszt egy másik légi fuvarozó bonyolította le.

Ítéletében az uniós bíróság arra emlékeztet, hogy az egységesen foglalt, egy vagy több csatlakozással rendelkező légi járat az utasokat megillető kártalanítás szempontjából egységes egésznek minősül. A közvetlenül csatlakozó járat pedig akkor is a vonatkozó uniós rendelet hatálya alá tartozik, ha azt egy unión kívüli légi fuvarozó bonyolította le, és az utazási szakasz indulási és érkezési helye is egy Európai Unión kívüli országban volt.

A bíróság döntése szerint egy egységesen foglalt, unión kívüli célállomású, közvetlenül csatlakozó légi járat érkezésének jelentős késedelme miatt a cseh társaság köteles a rendeletben előírt kártalanítás megfizetésére, noha a jelentős késedelmet egy másik légitársaság okozta. Az egységesen foglalt, egy vagy több csatlakozással rendelkező légi járatok keretében az első repülési szakaszt végrehajtó üzemeltető légi fuvarozó „nem bújhat egy másik légi fuvarozó által végzett későbbi repülési szakasz hibás teljesítése mögé” – közölték.

(MTI)


Kapcsolódó cikkek

2024. november 22.

Aláírták a négyoldalú megállapodást az igazságügyi reformhoz kapcsolt béremelésről

A négyoldalú megállapodás alapján a bírák és az igazságügyi alkalmazottak 2025. január 1. és 2027. január 1. között három ütemben kapnak béremelést. Így 2027-re a bírák az átlagos jövedelme 48 százalékkal, a bírósági titkároké és fogalmazóké 82 százalékkal, míg a bírósági tisztviselőké 100 százalékkal emelkedhet. 

2024. november 22.

Feltárták a szervezett bűnözés trendjeit

A szervezett bűnözés elleni aktuális rendészeti feladatokról, a szükséges nemzetközi együttműködésekről, az online világ térhódításáról, valamint a szervezett bűnözés áldozatairól is szó esett a Nemzeeti Közszolgálati Egyetem rendészeti eszmecseréjén – olvasható a ludovika.hu-n.