Extraprofitadó – visszamenőleges hatályú törvénymódosítás


Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

A tegnapi napon (03.02-én) kihirdetésre került a 62/2023. (II.28.) Kormányrendelet, amely március 1-jei hatállyal, de bizonyos rendelkezések kapcsán visszamenőlegesen is módosítja az extraprofit adó szabályokat. A Grant Thornton nemzetközi adó- és üzleti tanácsadó cég szakemberei ezen változásokat foglalják össze.

1. Gyógyszergyártók extraprofit adója

A 2022. adóévre visszamenőleges hatállyal kedvező szabályként bevezetésre kerül, hogy a gyógyszer alapanyag gyártást (TEÁOR 2110) és gyógyszerkészítmény gyártást (TEÁOR 2120) végzők csak abban az esetben válnak bevételük után 1%-tól 8%-ig terjedő sávosan progresszív extraprofit adó fizetésre kötelezetté, ha a TEÁOR 2110 és a TEÁOR 2120 szakágazati tevékenységből származó összesített nettó árbevételük az adóév első napján rendelkezésre álló legutolsó éves beszámoló alapján meghaladja a teljes nettó árbevételük 33,33%-át (vagyis a 2022. adóév esetében főszabály szerint a 2020. üzleti évre vonatkozó beszámoló adatait kell alapul venni). (Korábban a hivatkozott tevékenységek bármilyen kis mértékű végzése is extraprofit adó kötelezettséget vont maga után a teljes nettó árbevételre számítva.)

2. Légitársaságok hozzájárulása

Az új kormányrendelet egyrészt március 1-jei hatállyal módosítja a légitársaságok hozzájárulásának legalacsonyabb és legmagasabb adótételét, másrészt új adóalap meghatározási módszert ír elő 2023. január 1-jére visszamenőleges hatállyal.

A hozzájárulás mértéke az alábbiak szerint alakul a kedvezményezett úticélok esetén (Albán Köztársaság, Andorrai Fejedelemség, Bosznia-Hercegovina, Észak-macedón Köztársaság, Izlandi Köztársaság, Koszovói Köztársaság, Liechtensteini Fejedelemség, Moldovai Köztársaság, Monacói Hercegség, Montenegró, Nagy-Britannia és Észak-Írország Egyesült Királysága, Norvég Királyság, San Marino Köztársaság, Svájci Államszövetség, Szerbia Köztársaság, Ukrajna és az Európai Unió tagállamai):

A légijármű egy ülésére jutó kibocsátási egység hozzájárulás utas 2023. január – február hozzájárulás utas 2023. márciustól
10,5 kg-nál alacsonyabb 2.700 Ft 1.600 Ft
10,5 kg – 17,5 kg között 3.900 Ft 3.900 Ft
17,5 kg, vagy annál több 5.100 Ft 6.200 Ft

A hozzájárulás mértéke minden más úticél esetén:

A légijármű egy ülésére jutó kibocsátási egység hozzájárulás utas 2023. január – február hozzájárulás utas 2023. márciustól
10,5 kg-nál alacsonyabb 6.800 Ft 3.900 Ft
10,5 kg – 17,5 kg között 9.750 Ft 9.750 Ft
17,5 kg, vagy annál több 12.700 Ft 15.600 Ft

A kormányrendelet március 30-i határidővel visszamenőleges adatszolgáltatási kötelezettséget ír elő a légijárművet üzemeltető légitársaságok számára január hónapra vonatkozóan, mivel

  • eddig az ACI Airport Carbon and Emissions Reporting Tool szerinti szén-dioxid-kibocsátási érték és a motorszám szorzatának egy ülésre jutó értékét kellett az adó alapjául venni a hozzájárulás számítása során, viszont ez lecserélésre került
  • januárra visszamenőleges hatállyal és a Nemzetközi Polgári Repülési Szervezet (ICAO) hajtómű kibocsátási adatbázisában (ICAO Engine Emissions Databank) meghatározott fel- és leszállási ciklusban átlagosan elégetett üzemanyag mértékének, a hajtóművek számának és a kibocsátási érték (3,16) szorzatának egy ülésre jutó értékét kell a hozzájárulás alapjának tekinteni.

A fentiekre tekintettel átmeneti szabályként a hozzájárulás fizetésére kötelezett, vagyis az a földi kiszolgálást végző gazdálkodó szervezet, amely az utas- és poggyászkezelési tevékenységet látja el, április 29-ig pótlékmentesen önellenőrizheti január havi bevallását.

3. Népegészségügyi termékadó (NETA)

Március 1-jei hatállyal korábbi két mentesség mellé (amikor a vevő a NETA köteles terméket közvetlenül, vagy saját termék előállítása után Közösségen belüli termékértékesítés, vagy termékexport keretében értékesíti), egy harmadik kerül bevezetésre: innentől kezdve NETA mentesség érvényesíthető arra a belföldi termékértékesítésre is, amikor a terméket a vevő olyan saját, adóköteles termék előállításához használja fel, amely után a NETA-t megfizeti. Az új mentességgel elérhető, hogy amikor mind az alapanyag, mind a késztermék NETA köteles termék, az alapanyag után ne keletkezzen NETA fizetési kötelezettség, csökkentve ezáltal a gyártási költségeket.

Fontos, hogy az új mentesség esetén is feltétel, hogy a vevő előzetesen nyilatkozzon, majd hitelt érdemlő módon igazolja a feltételek teljesülését. (Az új rendelet az utólagos igazolásra egységesen az előzetes nyilatkozattól számított 366 napos határidőt szab.)

4. Kiskereskedelmi adó

A kormányrendelet egyértelműsíti, hogy a 2023-ban kezdődő adóévre előírt megemelt mértékű kiskereskedelmi különadót, valamint különadó előleget a naptári évtől eltérő üzleti évet alkalmazó adóalanyok, ha adóévük a naptári év július 1-jét követően kezdődik, akkor a 2023-tól előírt magasabb megemelt mértékű kiskereskedelmi különadót és különadó előleget már a 2022. július 1-jét követően kezdődő adóévre kötelesek alkalmazni. Vagyis, ha egy kiskereskedelmi tevékenységet végző vállalkozás üzleti évének mérlegfordulónapja augusztus 31., akkor a 2022. szeptember 1. – 2023. augusztus 31. közötti üzleti évére már a magasabb összegű különadó fizetésére köteles.

Emlékeztetőül a 2023-as évtől kezdőden a kiskereskedelmi adó mértéke a következőképpen alakul (az adóalaptól függően):

  • 500 millió Ft alatt 0% (ez nem változott),
  • 500 millió Ft és 30 milliárd Ft között 0,15% (eddig 0,10%),
  • 30-100 milliárd Ft között 1,00% (eddig 0,40%),
  • 100 milliárd Ft felett 4,10% (eddig 2,70%)

Forrás: Grant Thorton sajtóanyaga


Kapcsolódó cikkek

2024. november 4.

Csökken az egyajánlatos szerződések száma

2024 első három negyedévében 5744 darab eredményes közbeszerzési eljárást folytattak le hazánkban az ajánlatkérők, mely összesen 12572 darab közbeszerzési szerződés megkötését jelentette. A közbeszerzések összértéke a tavalyi év azonos időszakához képest 46%-kal emelkedett, azaz összesen 2825,1 milliárd forintot tett ki. Ennek ellenére a rekordnak számító 2022-es évtől ez az érték még messze elmarad. Az előző évek azonos időszakához viszonyítva az egyajánlatos közbeszerzési szerződések számaránya mind az uniós, mind pedig a nemzeti eljárásrendben folyamatosan csökkenő tendenciát mutat, ami a verseny fokozódását jelzi.

2024. november 4.

Megindult a versenyfutás az új atomerőművekért az MI miatt

Irtózatos számítási kapacitás, következésképpen rengeteg energia és víz kell ahhoz, hogy fél világ az AI-jal írassa a leveleit, a nagy tech-cégek az atomenergia rehabilitációját látják a megoldásnak – írja az Euronews.