Fogyasztói jogok védelme és a hazai fogyasztóvédelmi intézményrendszer hatékonysága


A fogyasztóvédelemért felelős Nemzetgazdasági Minisztérium (NGM) rendezte meg az év második Fogyasztóvédelmi Tanács ülését, amelyen a fogyasztóvédelmi intézményrendszer szereplőinek széles köre vett részt.

A minisztériumok, társhatóságok, civil szervezetek, békéltető testületek és vállalkozói szövetségek részvételével tartott ülésen a tagok megerősítették elkötelezettségüket a hazai fogyasztóvédelem továbbfejlesztése és a fogyasztói jogok még hatékonyabb védelme iránt – közölte az NGM szerdán.

A Nemzetgazdasági Minisztérium fogyasztóvédelemért felelős helyettes államtitkára, Gerlaki Bence a közleményben elmondta, a hazai fogyasztóvédelem magas szintjének biztosítása érdekében a tárca a Fogyasztóvédelmi Tanácsnak kiemelt szerepet szán, amely segít a piac szereplői közötti egyensúly fokozottabb érvényre juttatásában is.

Ezzel összefüggésben kezdeményezte a jelenleg működő, szerteágazó ügyfélszolgálati rendszer mielőbbi felülvizsgálatát és újragondolását a fogyasztói panaszbejelentések hatékonyabb kezelése érdekében.

A Fogyasztóvédelmi Tanács a kormány fogyasztóvédelemmel összefüggő döntéseit előkészítő konzultatív, véleményező, javaslattevő és érdekegyeztető fórum, amely célja a fogyasztóvédelmi javaslatok kormányzati munkába való integrálása, valamint a kormányzati fogyasztóvédelmi politika fogyasztói és vállalkozói érdekekkel való összehangolása.

Ennek megfelelően széles körű tagsággal rendelkezik, a fogyasztóvédelmi intézményrendszer teljes egészét lefedő munkájában mind a kormányzati, mind a civil, mind a vállalkozói oldal képviselői aktívan részt vesznek.

A fogyasztóvédelem irányításának Nemzetgazdasági Minisztériumhoz kerülését követően megtartott első ülésen a Fogyasztóvédelmi Tanács tagjai tevékenységük bemutatásán túlmenően javaslatokat fogalmaztak meg a fogyasztóvédelem további erősítése érdekében, valamint részletes tájékoztatást kaptak a 2025. január 1-jével felálló Nemzeti Kereskedelmi és Fogyasztóvédelmi Hatóság céljairól és feladatairól.

A résztvevők hangsúlyozták a digitális átállás és a „greenwashing” (zöldre festés) kapcsán felmerülő fogyasztói kihívásokat, valamint megosztották tapasztalataikat az ügyfélszolgálatok működtetésével kapcsolatban – írta az NGM.

(MTI)


Kapcsolódó cikkek

2024. november 7.

Megújuló fogyasztóvédelem

2025 januárjában feláll a Nemzeti Kereskedelmi és Fogyasztóvédelmi Hatóság, amely még hatékonyabb fogyasztóvédelmi, azaz kormányhivatali fellépéseket sürget majd. Ehhez besegíthet, hogy a 2024 márciusától hatályos, legújabb fogyasztóvédelmi bírságrezsim már a kormányhivatalok számára is igen magas bírságok kiszabását teszi lehetővé.