Fogyasztóvédelmi robotügyvéd Oroszországból


Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

Az elmúlt években a jogi szektroban is egyre több területen jelentek meg a munkát támogató informatikai újdonságok. Az új piacon már orosz cégek is feltüntek. Egyiküknek a Pravovednek a legújabb fejlesztése a „robot ügyvéd”-nek nevezett fogyasztóvédelmi chatrobot.


A cég által kifejlesztett eszköz egy fejlett kérdés-válasz program, amely az oroszul, cirill betűkkel írt kérdésekre tud jogi választ adni. A válaszadáshoz a programnak egy több mint 100.000 jogi válaszból álló adatbázist kell átböngésznie.

A Pravoved, amelyet esküdtnek lehet fordítani, egy fogyasztói jogok érvényesülését elősegítő honlap. A honlapon a felhasználók egy kérdőív kitöltésével kérhetnek jogi tanácsot, amelyet az oldal a beérkezéstől számított 15 percen belül megválaszol.

A kérdést az elküldést követően az oldahoz csatlakozott jogászok is látják.

Az oldalon két chat ablak jelenik meg, az egyikbe a jogi probléma lényegét kell beírni, a másikba pedig az egyéb releváns adatokat. 

A Pravoved igazgatója elmondta, hogy „a chatrobot a világ egyik legnagyobb jogi adatbázisát használja a kérdések megválaszolására.” Az ügyvezető szerint „a chatrobot egyelőre csak a fogyasztvédelmi kérdések tudja megválaszolni, amely az egyik legkeresettebb jogterület Oroszországban.”

Az adatbázis építése során több mint 2 millió jogászok által megválaszolt kérdést elemeztek, amelynek 5%-a fogyasztóvédelmi probléma volt. A fogasztóvédelmi kérdések elemzése során sokszor egymáshoz nagyon hasonló jogi problémákkal találták szembe magukat. Ez alapján született meg az ötlet, hogy bizonyos típusú kérdéseket tömegesen, automatikusan is meg lehet válaszolni.

Az orosz fogyasztóvédelem helyzetét elemezve megállapítható, hogy a nagy változás a Szovjet Unió megszűnésével következett be, amikor Oroszország belépett a piacgazdaságba és az átalakult gazdasági környezetben szükségessé vált a fogyasztói jogok védelme. Az orosz duma 1992-ben fogadta el az általános fogyasztóvédelmi törvényt, azonban a fogyaztói jogok szintje nem érte el a nyugati normák nyújtotta védelmet.

2007-ben átfogóan módosították a fogyasztóvédelmi törvényt, amely lehetővé tette a hibás áruk visszacserélését és a vételár teljes visszatérítését.

Egy kutatás szerint az orosz fogyasztók 33%-a tapasztalt már jogsértést, de 74%-uk nem tett további lépéseket fogyasztói jogaik érvényesítésére.

A tapasztalatok alapján az emberek leginkább az interneten keresnek választ jogi problémájukra, vagy barátaiktól kérnek segítséget.

A beérkezett kérdések alapján az is megállapítható, hogy a hibás termékek közel 40%-a valamilyen elektronikai cikk volt.

A cég már tervezi a chatrobot továbbfejlesztését. Még idén alkalmassá akarják tenni a családjogi, munkajogi és zálogjogi kérdések megválaszolására is.

(legaltechnews.com)

[htmlbox Jogászvilág_hírlevél]

Kapcsolódó cikkek

2024. október 30.

Parlament előtt a 2025-ös adócsomag

A kormány két lépésben megduplázná a családi adókedvezményt, 2 évvel meghosszabbítaná a kedvezményes, 5 százalékos lakásáfát, és kivezetni készül több különadót is. Parlament előtt az adócsomag.

2024. október 30.

NMHH: Ismerik, sokszor mégsem védekeznek a közösségi média veszélyei ellen a fiatalok

A serdülő lányok mintegy fele érzi magát kevésbé szépnek a közösségi médiafelületeken látottak hatására, mert sokukban nem tudatosul, hogy az online tér gyakran hamis valóságképet tár eléjük – egyebek mellett erre mutatott rá a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) kutatása, amely a 13–16 éves kamaszok közösségimédia-használati szokásait vette górcső alá.