Handó: a nyitottság alapérték
Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.
A nyitottság és a szolgáltató jelleg a 21. századi bírósági szervezet alapértékei kell, hogy legyenek – hangsúlyozta az Országos Bírósági Hivatal (OBH) elnöke a szervezet Közintézmények közérthetősége című konferenciáját megnyitó beszédében a Magyar Igazságügyi Akadémián.
A rendezvényről szóló, az MTI-hez pénteken eljuttatott közlemény szerint Handó Tünde azt mondta, az egyik legfőbb stratégiai cél a bírósághoz való hozzáférés egyszerűsítése.
Írásban és szóban egyaránt fontos „a felhasználóbarát, élményközpontú tervezés”. A közérthető megfogalmazás soha nem mehet a szakszerűség rovására, az egyensúlyt azonban kihívás megtalálni – jegyezte meg.
Hozzátette, 2017 a közérthetőség éve a bíróságoknál, ami egyebek mellett azt jelenti, hogy a bírák kötelező továbbképzésébe beépül a közérthető kommunikáció fejlesztése. A tervek között szerepel továbbá – a fogyasztók igényeihez igazítva – a teljes bírósági weboldal megújítása.
A bírósági ügyfélcentrumok kialakításakor pedig mind a tárgyi környezetet, mind az elérhető tartalmakat – például ügyfél-tájékoztatókat – úgy alakítják ki, hogy valóban segítséget nyújtsanak az épületekbe látogatóknak – idézték az OBH elnökét.
A konferenciát az országos hatáskörű szervek kommunikációért felelős vezetőinek szervezték.
A közintézmények, egyetemek részéről megszólalt Sárközy Tamás, a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem tanára; Antal Zsolt, a Nemzeti Közszolgálati Egyetem Közszolgálati Média- és Kommunikáció Tanulmányok Kabinetének vezetője és Szabó József Attila, a Pénzügyi Fogyasztóvédelmi Központ igazgatója.
A nemzetközi tapasztalatokról Villányi József, az Európai Parlament Magyar Fordító Osztályának vezetője beszélt.
A piaci és civil szereplők közül pedig előadást tartott Bőhm Kornél, a Spindoc Kommunikációs Hálózat szakértője; Faix Csaba, a Prezi kommunikációs vezetője; Gergely Vera, a közérthető fogalmazás szakértője; Tóth Fruzsina, az Utcajogász Egyesület jogásza és Magyari Tibor, A Város Mindenkiért csoport aktivistája.
A konferencián a világos beszédről, a közérthető jogszabályalkotásról, ügyfél-tájékoztató kiadványokról és a Prezi kommunikációs szerepéről is szó esett. Az előadásokat követően a közintézmények képviselői kerekasztal-beszélgetésen osztották meg egymással tapasztalataikat, jó gyakorlataikat – olvasható a közleményben.
(MTI)