Kompenzálja ügyfeleit az OTP


Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

Az OTP Bank vállalta a fogyasztók kompenzációját, valamint oktatási célú kommunikációs kampányt indítását, ezért a GVH nem állapított meg jogsértést és bírságot sem szabott ki.


A GVH korábban vizsgálatot indított az OTP Bankkal szemben, a bank által 2012. január 1-jétől 2013. december 18-ig terjedő időszakban értékesített hitelkártyák miatt. A GVH azt ellenőrizte, hogy az OTP megfelelő tájékoztatásokat tett-e közzé a hitelkártya használatához kapcsolódó kamatmentes visszafizetés lehetőségeiről, illetve figyelmeztette-e a fogyasztókat a türelmi időszakon túli visszafizetések következményeire. Az OTP egy késedelmes fizetés esetén a következő időszakokra is kamatot számolt fel, hiába fizette az ügyfél pontosan a törlesztőrészleteket. 

Az OTP a GVH vizsgálati eljárásában  komplex, több elemből álló kötelezettségvállalást nyújtott be, amelyet A GVH részletesen megvizsgált, és úgy ítélte meg, hogy a közérdek védelme hatékonyan biztosítható a vállalások elfogadásával.

A GVH kötelezte az OTP-t, hogy

  • térítsen vissza az érintett mintegy 11 ezer fogyasztónak – a kamatszámítási gyakorlat miatt felszámított – összesen több mint 19 millió forintot, ám a visszatérítés ne járjon költséggel vagy egyéb kötelezettséggel, elköteleződéssel, és egyúttal tájékoztassa a fogyasztókat a visszatérítés okáról és körülményeiről;
  • indítson egy elsősorban televíziós és online megjelenésekre (tv-s miniprogramra, online hirdetésekre, YouTube videókra és honlapra) épülő, minimálisan négy hétig tartó oktatási célú (edukációs) kampányt, amelynek célja a pénzügyi kultúra, a fogyasztói tudatosság és a felelős döntéshozatal fejlesztése, valamint a különböző fogyasztói csoportok figyelmének felhívása a hitelkártyákkal kapcsolatos főbb tudnivalókra (például az elszámolási időszakra, a türelmi időszakra, valamint a visszafizetési lehetőségekre);
  • a fenti tájékoztatásokban népszerűsítsen egy minimálisan két évig elérhető, oktatási célú honlapot különböző fogyasztói célcsoportok (diákok, fiatalok, idősebb személyek) számára a hitelkártya-használat témakörében, lehetővé téve a bank-semleges informálódást is.

A bank javára értékelte a GVH, hogy

  • az OTP már a versenyfelügyeleti eljárás vizsgálati szakában benyújtotta kötelezettségvállalási nyilatkozatát, amely jelentősebb idő és erőforrás megtakarítását tette lehetővé;
  • az OTP az alapeljárás befejezése előtt módosította kereskedelmi gyakorlatát, majd a fogyasztók számára kedvező módon változtatta meg kamatszámítása módszertanát;
  • az bank vállalása kompenzációs és edukációs elemet is tartalmazott;
  • a GVH nem állapított meg a versenyfelügyeleti eljárás szempontjából releváns jogsértést a vállalkozással szemben e döntését megelőző öt évben;
  • a kötelezettségek megfelelnek az ellenőrizhetőség követelményének.

Egy kötelezettségvállalási nyilatkozat elbírálásakor a GVH elsődleges célja a közérdek hatékony védelmének biztosítása. Kötelezettségvállalással hatékonyabban érhető el, hogy a vállalkozás összhangba hozza magatartását az alkalmazandó jogszabályi rendelkezésekkel, és a döntés egyúttal iránymutatást ad más piaci szereplők számára. A GVH a döntéskor mérlegeli a kötelezettségvállalás elfogadása mellett és ellen szóló körülményeket, figyelemmel az érintett piac sajátosságaira.

(gvh.hu)

[htmlbox Fogyasztói_adásvétel]

Kapcsolódó cikkek

2024. november 5.

Mi lehet a mesterséges intelligencia szerepe a közszolgálatban?

„A DISPA (Directors of Institutes and Schools of Public Administration) fontos szerepet játszik a közigazgatási intézmények közötti együttműködés elősegítésében és a közszolgálati képzés színvonalának emelésében. Feladata egyebek mellett a közigazgatási képzés fejlesztése, a közigazgatási szervezetek kapacitásának növelése, az innováció és modernizáció támogatása, valamint szakmai fórumok szervezése a tagországok közigazgatási intézményei számára.

2024. november 4.

Csökken az egyajánlatos szerződések száma

2024 első három negyedévében 5744 darab eredményes közbeszerzési eljárást folytattak le hazánkban az ajánlatkérők, mely összesen 12572 darab közbeszerzési szerződés megkötését jelentette. A közbeszerzések összértéke a tavalyi év azonos időszakához képest 46%-kal emelkedett, azaz összesen 2825,1 milliárd forintot tett ki. Ennek ellenére a rekordnak számító 2022-es évtől ez az érték még messze elmarad. Az előző évek azonos időszakához viszonyítva az egyajánlatos közbeszerzési szerződések számaránya mind az uniós, mind pedig a nemzeti eljárásrendben folyamatosan csökkenő tendenciát mutat, ami a verseny fokozódását jelzi.