Kompenzálja ügyfeleit az OTP


Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

Az OTP Bank vállalta a fogyasztók kompenzációját, valamint oktatási célú kommunikációs kampányt indítását, ezért a GVH nem állapított meg jogsértést és bírságot sem szabott ki.


A GVH korábban vizsgálatot indított az OTP Bankkal szemben, a bank által 2012. január 1-jétől 2013. december 18-ig terjedő időszakban értékesített hitelkártyák miatt. A GVH azt ellenőrizte, hogy az OTP megfelelő tájékoztatásokat tett-e közzé a hitelkártya használatához kapcsolódó kamatmentes visszafizetés lehetőségeiről, illetve figyelmeztette-e a fogyasztókat a türelmi időszakon túli visszafizetések következményeire. Az OTP egy késedelmes fizetés esetén a következő időszakokra is kamatot számolt fel, hiába fizette az ügyfél pontosan a törlesztőrészleteket. 

Az OTP a GVH vizsgálati eljárásában  komplex, több elemből álló kötelezettségvállalást nyújtott be, amelyet A GVH részletesen megvizsgált, és úgy ítélte meg, hogy a közérdek védelme hatékonyan biztosítható a vállalások elfogadásával.

A GVH kötelezte az OTP-t, hogy

  • térítsen vissza az érintett mintegy 11 ezer fogyasztónak – a kamatszámítási gyakorlat miatt felszámított – összesen több mint 19 millió forintot, ám a visszatérítés ne járjon költséggel vagy egyéb kötelezettséggel, elköteleződéssel, és egyúttal tájékoztassa a fogyasztókat a visszatérítés okáról és körülményeiről;
  • indítson egy elsősorban televíziós és online megjelenésekre (tv-s miniprogramra, online hirdetésekre, YouTube videókra és honlapra) épülő, minimálisan négy hétig tartó oktatási célú (edukációs) kampányt, amelynek célja a pénzügyi kultúra, a fogyasztói tudatosság és a felelős döntéshozatal fejlesztése, valamint a különböző fogyasztói csoportok figyelmének felhívása a hitelkártyákkal kapcsolatos főbb tudnivalókra (például az elszámolási időszakra, a türelmi időszakra, valamint a visszafizetési lehetőségekre);
  • a fenti tájékoztatásokban népszerűsítsen egy minimálisan két évig elérhető, oktatási célú honlapot különböző fogyasztói célcsoportok (diákok, fiatalok, idősebb személyek) számára a hitelkártya-használat témakörében, lehetővé téve a bank-semleges informálódást is.

A bank javára értékelte a GVH, hogy

  • az OTP már a versenyfelügyeleti eljárás vizsgálati szakában benyújtotta kötelezettségvállalási nyilatkozatát, amely jelentősebb idő és erőforrás megtakarítását tette lehetővé;
  • az OTP az alapeljárás befejezése előtt módosította kereskedelmi gyakorlatát, majd a fogyasztók számára kedvező módon változtatta meg kamatszámítása módszertanát;
  • az bank vállalása kompenzációs és edukációs elemet is tartalmazott;
  • a GVH nem állapított meg a versenyfelügyeleti eljárás szempontjából releváns jogsértést a vállalkozással szemben e döntését megelőző öt évben;
  • a kötelezettségek megfelelnek az ellenőrizhetőség követelményének.

Egy kötelezettségvállalási nyilatkozat elbírálásakor a GVH elsődleges célja a közérdek hatékony védelmének biztosítása. Kötelezettségvállalással hatékonyabban érhető el, hogy a vállalkozás összhangba hozza magatartását az alkalmazandó jogszabályi rendelkezésekkel, és a döntés egyúttal iránymutatást ad más piaci szereplők számára. A GVH a döntéskor mérlegeli a kötelezettségvállalás elfogadása mellett és ellen szóló körülményeket, figyelemmel az érintett piac sajátosságaira.

(gvh.hu)

[htmlbox Fogyasztói_adásvétel]

Kapcsolódó cikkek